Jump to content

Recommended Posts

Posted

druivenstruik177711379855089.jpgdruivenstruik219541379855098.jpghallo

al voor het tweede jaar doet zich het volgende voor met onze 2 druivenstruiken.

na aanvankelijk er goed uit te zien begint in mei de twijfel toe te slaan over de groei van de druif, eind mei zijn al een heleboel druifjes verschrompeld en nu is alles verschrompeld. wat zou dat kunnen zijn?

met vriendelijke groet

hans

Posted

Snoei? (Geleidelijke opbouw van een stam en gestel, dat geschikt is om in de loop van een aantal jaren goed te dragen?)

Voeding?

Te zure grond?

ras-keuze in relatie tot standplek? (buitendruif? kasdruif?)

De foto lijkt recent genomen, laat buiten kleine druifjes niets alarmerends zien.....alleen krijg ik de indruk dat het erg vol, uitbundig en wild groeit allemaal...vandaar dat ik snoei als eerste op het lijstje zette.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Posted

Het is een blauwe van Boskoop van 16 jaar op een zanderige grond.

Het snoeien is inderdaad vanuit de losse pols gedaan.

Is een of andere ziekte uitgeloten?

Is er goede informatie over terugsnoeien?

De stammen van beide struiken zijn ongeveer 1 mtr dan twee zijtakken van een meter of 4 en daar weer zijtakken aan en dan daar ook van.

Moet ik terugsnoeien tot de stam? of tot de zijtakken?

Ik begrijp het al, ik moet maar eens op zoek naar goede informatie daarover

vriendelijke dank

hans vijfwinkel

Posted

dat is volgens mij en soort schimmel dat komt trouwens vaak voor bij druiven met snoeien kan het een beetje geholpen worden want dan word het meer open en dus een beter luchtcirculatie je kunt ook met een funcigide spuiten

Posted

Het lijkt mij een geval van lamsteligheid te zijn. Symptomen van lamsteligheid zijn het indrogen van de steeltjes in de trossen en het daardoor niet meer verder kunnen afrijpen en verschrompelen van de bessen. Lamsteligheid kan vele oorzaken hebben maar in dit geval zou dat best eens het niet of te weinig wegnemen van nieuw groeiend loof kunnen zijn . Ongebreidelde groei van loof werkt lamsteligheid in de hand .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Posted

Lamsteligheid wordt ook veroorzaakt door een te kort aan magnesium. Dit wordt onderstreept door de geel en roodkleuring van de bladeren, ook kenmerkend voor magnesium te kort.