Bit Geplaatst: 22 september 2013 Geplaatst: 22 september 2013 Voor iedereen die dingen wil vragen aangaande zaad en stekjes / plantjes / bomen die geruild / gekregen zijn op de moestuinforum-dag 21 september 2013 Ik heb al gelijk een vraag aan Piroska.Heb ik 2 muntplantjes gekregen van je ( en 1 wat zéker geen munt is, dat hebben we ter plekke besproken ): 1 kleintje en 1 grotere plant. 1 wollige en 1 andere ( spits blad )Je zei dat er 1 bij zat die je daar in het wild gevonden had. Was dat die kleinere ? Met dat spitsige blad ?Kan ik verder gaan met bedenken wat het is ( sorry, je hébt het me gezegd, maar ben het gewoon al weer kwijt ) Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 september 2013 Geplaatst: 24 september 2013 Hier ook vragen: Erny: hoe behandel jij de Af. wondblad?Bit: die drie rode stekken buddleia, is dat dezelfde kleur als die in de grote pot?Ilse: je gaf me op het laatst tomatenzaad..was dat nu de...peach?(Want ik nam een vrucht mee voor de zaden toch?) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 24 september 2013 Geplaatst: 24 september 2013 Ja Bit...ik ben t ook kwijt...de naam van die losse zaadjes die ik volgens jou móest proberen......armeluis...nogwat en de latijnse naam? Quote
Piroska Geplaatst: 24 september 2013 Geplaatst: 24 september 2013 Bit, die ik ook in het wild gezien heb is die wollige, niet vaak moet ik zeggen maar wel een enkele keer. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 24 september 2013 Geplaatst: 24 september 2013 Geen vragen, wel nog een bedankje! Voor de mooie boom die ik van jullie kreeg!We hebben hem zondag een mooi plekje gegeven, in de kippenwei. Meteen een mooie paal er naast (ik schrijf er nog 'MTFD 9/13' op) en een hekje er omheen. Zo kan er niets mee gebeuren! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
DebjeDuif Geplaatst: 24 september 2013 Geplaatst: 24 september 2013 Prachtig plekkie, hoop dat ie jullie komende jaren veeeel lekkere perzikken gaat geven! Quote “Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.
Bit Geplaatst: 24 september 2013 Auteur Geplaatst: 24 september 2013 @Geedee. Paarse Morgenster. Tragopogon porrifolius. Er is ook een gele morgenster. Hetzelfde, alleen is ie geel. Trogapogon pratensis. ( ik moest wel even de namen opzoeken )Armeluis asperge. Oorspronkeleijk heb ik de plant 2 jaar terug gehad van Jet. Heel, heel veel zaailingen staan nu rond die pol.Zie mijn moestuinupdate voor een foto. Ik denk ik mei. Quote
geedee Geplaatst: 24 september 2013 Geplaatst: 24 september 2013 Yep die was t It's allllll coming back to me now! Quote
weknow Geplaatst: 24 september 2013 Geplaatst: 24 september 2013 Hier staat de paarse morgenster in een gebied met verwaarloosde moestuinen massaal en in de brede omtrek uitgezaaid. Ik denk dat je ze wat onder controle moet houden, want eenmaal uitgezaaid is ze niet zo makkelijk te verwijderen (onkruidgedrag...maakt pluizen zoals een paardenbloem, die even makkelijk opschieten). Wil volgend jaar best wat zaad verzamelen voor de liefhebbers..... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
geedee Geplaatst: 24 september 2013 Geplaatst: 24 september 2013 Heb net de info gelezen en je moet ze het 1e jaar al eten...het 2e jaar bloeien ze pas en zijn ze ook niet meer lekker...(de wortel) Quote
Erny Geplaatst: 24 september 2013 Geplaatst: 24 september 2013 @Jet: De Bulbine (Afrikaans Wondkruid) gewoon in een pot met aarde zetten, gaat zich vanzelf weer vermeerderen. Kan niet tegen vorst dus moet wel ergens veilig naar binnen om te overwinteren. Quote
Bit Geplaatst: 24 september 2013 Auteur Geplaatst: 24 september 2013 Morgenster : Ik zou zeggen : nú zaaien. vierkantje of op rijtje. Ze komen nu nog op. Groeien ook gewoon door als het niet vriest ( heel langzaam ) en vormen het komende seizoen een rozet van lintvormig blad ( tot 20 lang ong ). Jaar erop bloeien ze. Denk niet dat als je ze nu zaait, ze volgend jaar al bloeien. Jet ? weet jij dat ? Vormen dus penwortel.Bij mij staat het er helemaal vol mee nu rondom de oorspronkelijke plant, maar ik ga nog op een rijtje zaaien zit ik me nu te bedenken. misschien wel op rug.zaailingen lijken op dik gras. Hebben 2 'bladeren' 1e maand. Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 september 2013 Geplaatst: 24 september 2013 Dank Erny! Nee over de haverwortel: die bloeit nog niet aankomend jaar. Goed op de zaailingen letten inderdaad, lijkt veel op stijf gras... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 24 september 2013 Geplaatst: 24 september 2013 Is die haverwortel = morgenster lekker? Want ik had eigenlijk geen zin in dat "onkruid" in mijn tuintje, maar als je ze toch oogst en opeet het jaar voor de bloei EN het is ook nog lekker....dan verandert dat de zaak en wil ik ze best wel eens kweken. Wie heeft er al eens gegeten? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 24 september 2013 Geplaatst: 24 september 2013 Ik. Armeluisasperge wordt het genoemd. Ik ben er een te luie huisvrouw voor...maar ze smaken naar asperges-schorseneren..niet gek, ik persoonlijk hou ze voor de bloemen waar ik gek op ben... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jarno Geplaatst: 25 september 2013 Geplaatst: 25 september 2013 Dit hoort misschien niet helemaal in dit topic, maar ik heb op de mtfd egyptische ui gehad en sint-jansui. Nu ben ik even gaan zoeken en ze zijn van dezelfde ondersoort (allium cepa var. Proliferum als ik me het goed herinner) maar een verschil tussen beide soorten kan ik niet vinden. Op sommige websites wordt zelfs gezegd dat ze hetzelfde zijn. Weet iemand of er verschil is tussen beide uien? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 september 2013 Geplaatst: 25 september 2013 Nou die zijn dus echt niet hetzelfde De Egyptische ui maakt gekke bolletjes op lange stengels. Die bolletjes lopen ook weer uit, dus het worden verschillende etages op 1 stengel.De Sint Jansui wordt een polletje, met uitjes die onder de grond groeien. Een soort sjalotjes. Maar dan een stukje kleiner. Blijft laag, en vrij onopvallend. Egyptische ui: Sint Jansui: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Bit Geplaatst: 25 september 2013 Auteur Geplaatst: 25 september 2013 Bit: die drie rode stekken buddleia, is dat dezelfde kleur als die in de grote pot? Ja. de rode ( fel paarse ) In de tuin is ie nog wat feller. Quote
jarno Geplaatst: 25 september 2013 Geplaatst: 25 september 2013 aha, dankjewel!! Wikipedia is niet altijd even duidelijk.... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Er gaan wat zaadjes van de zadentafel naar de carrousel-doos. Dus ik ben ze een beetje aan het uitzoeken. Kan iemand mij vertellen wat dit precies is? en (die morgenster?) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
thea Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Is de eerste niet rattestaartjes/radijs. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 26 september 2013 Auteur Geplaatst: 26 september 2013 Nee, sorry. Dat waren mijn zakjes. De bovenste is Delphinium. Gemengd: van heel lichtblauw tot dieppaarsDe onderste is Paarse Morgenster. Excuses voor het feit dat daar geen naam op stond. Last minute -werk. Quote
henkg Geplaatst: 30 september 2013 Geplaatst: 30 september 2013 Verrassend weinig vragen. Er is dus goed geëtiketteerd.Niet door mij: Ik heb een paar munt takjes van Stan gestekt. Je zei nog welke soort dat was. Vergeten.(Je had een doos (krat?) met twee grote bossen, ik heb takjes van de liggende bos, vanaf het huis het verst weg). Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Stan Geplaatst: 30 september 2013 Geplaatst: 30 september 2013 @Henkg, Marokaanse munt(van de marokaanse groente boer) Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
henkg Geplaatst: 30 september 2013 Geplaatst: 30 september 2013 OK, dank. Lekkere munt trouwens. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.