Bit Geplaatst: 26 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2013 Ja. Ik had 2 potjes van je meegekregen. Met wat sprietjes. Die in de grond gezet, zo diep als ze stonden. Zag van de week dat er nog een heel stel sprietjes meer naar boven kwamen.Helemaal goed ! Thnx nog ( inmiddels gedouchet, maar helemaal vergeten dat zeepje uit te proberen. Ik leg NU het zeepje in de zeepbak ) Quote
weknow Geplaatst: 1 november 2013 Geplaatst: 1 november 2013 Van Geedee had ik een pompoen gekregen. Een middelgrote, platte feloranje met een tikkeltje groen. Het ras was als ik me niet vergis: "Big max" (klopt dat Geedee?). Afgelopen dagen was er visite en dan wil je toch graag wat bijzonders koken. Dus de pompoen van 2,6 kilo is "geslacht" en min of meer volgens dit recept ( http://www.okokorecepten.nl/recept/soep/pompoensoep/fluweelzachte-pompoensoep-parmezaan ) bereid. En dat was een echt succes! Wat een geweldige pompoen. Stevig sappig vruchtvlees, zachte schil die goed te snijden was en mee ging in de soep en een heerlijk fruitige geur toen ik hem sneed. Pitten makkelijk te verwijderen met een lepel. Ik ben iets afgeweken van het recept. Niet gebonden met tarwebloem omdat een van de gasten glutenallergie heeft en daardoor ook de 60 gram boter niet gebruikt, alleen een klontje om uien en pompoen te stoven. Binden was ook niet nodig. De soep was echt heerlijk en verfijnd, daar was iedereen het roerend over eens. Straks zal ik de andere helft die nog over is bereiden volgens hetzelfde recept, maar de slagroom vervangen door lichte kookroom (vanwege de calorietjes) en dan in de vriezer voor de feestdagen. Dan ben ik blij! Weer een van die momenten waarop je blij bent met iets bijzonders en heerlijks uit "eigen" (in dit geval die van Geedee) tuin en wat daar vrij eenvoudig aan lekkers van te maken is! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Erny Geplaatst: 1 november 2013 Geplaatst: 1 november 2013 Die soep klinkt goed, en de ingrediënten heb ik allemaal standaard wel in huis... Quote
geedee Geplaatst: 1 november 2013 Geplaatst: 1 november 2013 De "Big Max" Ja. Leuk! Leuk! Toevallig heb ik voor Halloween zn grote zus geslacht....die kreeg kindjes Heb ik soep van gemaakt. Deze pompoen was een 8kg denk ik (heb m niet gewogen ) en had een wanddikte van >5cm!! Dus je hebt er snel n pannetje soep van. Quote
weknow Geplaatst: 1 november 2013 Geplaatst: 1 november 2013 Geweldig, die pompoenspookjes in de soep! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 8 november 2013 Geplaatst: 8 november 2013 Ik heb een plantje, en ik heb het al eerder dan september van een van jullie gehad. Het is een look..platte look, en het is de laatste maand gegroeid vanuit het niets tot nu zo`n 15/20 cm hoog. De blaadjes zijn plat en wat lichter groen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 9 november 2013 Geplaatst: 9 november 2013 Hm... niet van de voorjaars-moestuindag? Allium senescens montanum? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 9 november 2013 Geplaatst: 9 november 2013 Dat zegt me niets. Ik heb net alle ruiltopics met betrekking tot mijzelf doorgespit..ik kan er ook niets in vinden. Ik maak wel even een foto... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 9 november 2013 Geplaatst: 9 november 2013 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 16 november 2013 Geplaatst: 16 november 2013 Ondertussen ben ik erachter. Ik heb het niet op de MTFD gehad maar van een vriend. Het is een pol knoflook, hij had ooit een veld knolflook niet geoogst en sindsdien heeft hij een flinke hoek snijlook. Het is dus knoflook om te snijden voor in de salade e.d. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 16 november 2013 Geplaatst: 16 november 2013 Oh, ja dat is lekker. Heb ik ook Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 8 maart 2014 Geplaatst: 8 maart 2014 Al eerder gevraagd: van de zadentafel meegenomen doperwt Calibri..op t web niks over te vinden ( hoog/laag, vroeg/laat) lastig zaaien dan.Enne Weknow, jouw gele peul, hoe hoog wordt die? Kan ik die al zaaien? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 8 maart 2014 Geplaatst: 8 maart 2014 De Golden Sweet (want zo heet ze) -peul wordt 1,40 hoog, Appelvrouw. Ik wacht nog 2 weken met (binnen) zaaien van diverse peulen, omdat eerder niet echt een vroegere oogst oplevert en risico heeft dat groei stagneert. Maar het zou nu wel kunnen, denk ik. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Erny Geplaatst: 8 maart 2014 Geplaatst: 8 maart 2014 Oh... goed om te weten, dan wacht ik ook nog ffkes... Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 8 maart 2014 Geplaatst: 8 maart 2014 Al eerder gevraagd: van de zadentafel meegenomen doperwt Calibri..op t web niks over te vinden ( hoog/laag, vroeg/laat) lastig zaaien dan.Enne Weknow, jouw gele peul, hoe hoog wordt die? Kan ik die al zaaien? http://www.zaden-online.eu/bonen-en-erwten/cat_15.html Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 maart 2014 Geplaatst: 8 maart 2014 Ahhh, CalibrA! Dank je wel Angela. Weknow..ik wacht nog even..maar ik wil ze wel graag oogsten voor eind juni..gaat dat lukken denk je? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 8 maart 2014 Geplaatst: 8 maart 2014 Hmmm.....ik vermoed dat je de Golden Sweet dan nog deels kunt oogsten. Opbrengst is groot. Dan heb je of veel zaden of veel droogerwten van de rest. Is niet erg...want het is een goed ras. Voor mij steekt het er echt bovenuit Uitdelen maar! Want het is bijna nergens te koop. De vroegste start van oogst haal je, denk ik, op volgende manier. Voorzaaien in kasje of koude bak o.i.d. in wc-rolletjes. Als plantjes ca. 5 cm groot zijn (niet later want dan worden wortels te lang!!) met rolletjes en al uitplanten. Daardoor voorkom je erge groeischok bij het uitplanten. Misschien nog even afdekken met wat gaas i.v.m. vogels. Ik laat deze groeien aan gaas van 1m of iets meer. Vlecht eventueel de stengels er wat doorheen. Als je over 2 weken ongeveer zaait, kun je rond 10 a 15 april uitplanten en groeien ze lekker door. Oogst zou dan rond half juni moeten beginnen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
angela († maart 2025) Geplaatst: 8 maart 2014 Geplaatst: 8 maart 2014 Weknow heb je daar nog wat zaad van? Ik heb hem even opgezocht die golden sweet en dat ziet er goed uit wil hem ook wel proberen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 Als je over 2 weken ongeveer zaait, kun je rond 10 a 15 april uitplanten en groeien ze lekker door. Oogst zou dan rond half juni moeten beginnen.Dank Wino.Plantafstand?Iedere 3 cm een plantje? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.