Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Slappe takken appelboom leiden?

wilma2

Recommended Posts

Hallo mensen, ik heb 2 Appelboompjes . no 1 =zoete Ermgaard en no2 is Pinova, waarvan de takken glad naar beneden hangen of met de top maar 15cm van de hoofdtak af gebogen staan.

Nu lijkt mij dat voor een tak met appels er aan geen goede stand, dus heb ik met tonkinstokken een horizontaal skelet voor elke tak gemaakt.

Ziet er niet uit zo maar ik verwacht dat elke tak binnen niet al te lange tijd een goede stand gaan aannemen, en dat de stokken dan verwijderd kunnen worden

Maar ik vraag mij wel af, heeft dit opbinden enig nadeel voor de toekomst in verband met vruchthout aanmaak, en groei

Immers, deze bomen zijn van nature niet geneigd hun takken op te heffen.

wat denken jullie er van?

Haha Hoef je niet gelijk naar buiten te rennen om in het donker een foto te maken hoor !

Slecht te zien toch. Maar ik snap een beetje je punt.

Op zich, dat het nu een zooitje is, is toch niet zo heel erg. Je gebruikt geloof ik 5 soorten ( en kleurtjes ) touw en veters om te doen wat je denkt dat je moet doen. Dat geeft al gauw dat effect.

Beginnen we met het tijdstip. Wat ik zelf uit te buigen heb aan de boom doe ik al vroeg in het jaar en stel ik een paar keer bij gaande het seizoen. Wil je nu gaan uitbuigen, dat kan ook , maar zet de boom meer onder spanning en de bloemknoppen zijn inmiddels al wel gevormd denk ik.

Eigenlijk vind ik het boompje best al gevuld met appels ook. Zij dit boompjes die nu voor het 2e jaar staan ?

Ik denk dat je bij zo'n dunne tak waar aan het eind nu een appel hangt. je er beter voor had kunnen kiezen zo'n tak een stuk in te nemen in de vorige winter.

Eigenlijk kun je misschien beter er voor kiezen in de winter wat van de langste dunne takken terug te nemen. Dat scheelt wel oogst volgend jaar, maar dan bouw je langzaam een stevigere boom op die ook niet alleen aan de toppen draagt ( en dat doorhangen wat voorkomt. Je gestel wordt dan steviger )

Verder advies geven over hoe en waar te snoeien straks, is moeilijk met deze foto's.

Het spalken , uitbuigen en ophangen van de takken is een zooitje, maar krijg je met zulke lange takken ja. Op zich kan je bijbuigen enzo wat je wil en hoe je wil. De esthetica daarvan is aan je zelf he ? Wat ik zelf doe is eens of anders twee keer in het jaar ( veelal in de winter ) alles loshalen. alles; boompje goed bekijken ; beslissingen nemen wat je wel kan en moet snoeien; wát uit te buigen / op te binden en dat allemaal opnieuw uitvoeren, met eenvormige materialen. Niet bang zijn met snoeien. Je verliest wat oogst wel, maar houdt ook over en je investeert in de toekomst.

Wat ik meestal doe, is aan de voet van de boom enkele schuin in de grond geplaatste tonkinstokken gebruiken om takken met zacht draad daarheen te buigen en aan te binden. Maar iedereen heeft daar zijn eigen trucs. Doe het niet té strak, er moet een storm door heen kunnen

Zoete appelrassen zoals de Ermgaard hebben van nature een groeiwijze met hangende takken. Zwakke onderstammen zijn niet zo geschikt voor deze rassen omdat de takken dan de neiging hebben te verkalen en de vruchten worden te groot op zwakke onderstam.

De Pinova heeft erg veel vruchten, waardoor de takken doorbuigen. Als je dit niet wilt kun je er voor kiezen de eerste paar jaar meer vruchtdunning toe te passen. Doe je dit niet dan zul je de boom moeten ondersteunen door er bijvoorbeeld een v-vormige tak onder te zetten vanaf augustus als de vruchten groter worden.

bedankt Bit en blije bakkus

de pinova is 1 week eerder gekocht en zodoende zitten al de appels er aan.

mijn bedoeling is ook in de winter het geheel in fatsoen te brengen maar, de vraag was eigenlijk , heeft OPBINDEN enig nadeel voor de boom, kan zelf niets er bij bedenken maar ja, ik ben een leek op fruitgebied, en had het idee de afzonderlijke takken wat steviger te krijgen door een juiste stand, dus meer horizontaal.

groetjes

Nee, heeft geen nadeel voor de boom. Werd hierboven ook al aangehaald dacht ik . De ideale stand voor vruchtzetting is van horizontaal tot licht naar boven tot 45gr. Ongeveer he ? Iets hangend is ook geen ramp hoor. Verticaal moet je vermijden.

nou, aan estetika niet veel aandacht geschonken omdat ik aan opbinden alleen voor ogen had zo snel mogelijk mijn takken een goede stand aan te laten nemen

jong hout laat zich immers goed vormen. of je nou mooi binddraad of alles wat voor handen is gebruikt, mag immers niet uitmaken voor het doel wat je beoogd

schoonheid van de boom is dan niet zo relevant, maar komt later als het je lukt de gesteltakken in een goede vorm te laten groeien. en dat vind ik belangrijk