Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Iemand bekend met het plaatsen van spiegels voor meer zon??

Vlinderx

Recommended Posts

Goedendag,

Misschien is dit al eens besproken maar ik vraag het eens.

Ik heb een behoorlijk stuk grond over, wat ik graag als moestuin wil gaan gebruiken. Echter ligt deze grond vrijwel altijd in de schaduw. Is dit op te lossen door spiegels te plaatsen om op die manier toch zon te laten schijnen??

Ik heb wel eens vernomen dat dit wel voor extra groeikracht kan zorgen maar niet tot vruchtvorming. Heeft iemand hier ervaring mee??

Ik hoop het wel. Eventueel tips voor groenten die wel in de schaduw groeien zijn ook welkom.

Alvast bedankt!

Don't dream your life. Live your dreams..

Ik zat er zelf ook aan te denken Volgens mij moet het niet uit maken of een plant het zonlicht rechtstreeks van de zon krijgt of via een spiegel. Het licht blijft hetzelfde. Maar via spiegels is het misschien moeilijk om de planten voldoende zon te laten krijgen. Dan zou je de spiegels in de loop van de dag steeds moeten draaien.

Als ik me goed herinner reflecteert een spiegel maar een bepaald licht spectrum en lang niet alle zon. Een wit geverfde muur of plank reflecteert zelfs vele malen meer licht.

Ik denk dat het plaatsen van spiegels daarom niet zal werken, ook niet als je er meer plaatst, maar dat kan ik dus alleen onderbouwen met het aantal % licht wat weerkaatst wordt en niet met andere argumenten.

Als ik me goed herinner reflecteert een spiegel maar een bepaald licht spectrum en lang niet alle zon. Een wit geverfde muur of plank reflecteert zelfs vele malen meer licht.

Ik denk dat het plaatsen van spiegels daarom niet zal werken, ook niet als je er meer plaatst, maar dat kan ik dus alleen onderbouwen met het aantal % licht wat weerkaatst wordt en niet met andere argumenten.

Ik denk niet dat dat waar is, dat een witte plank meer licht weerkaatst dan een spiegel. Maar om het zeker te weten zou je moeten weten hoe hoog het albedo van een normale spiegel is en van een witte plank, en zo ver reikt mijn natuurkunde niet.

Daarbij komt dat een plank oid, al dan niet wit geverfd, het licht diffuus weerkaatst. Hij absorbeert het licht dan wel niet, maar je kunt die plank ook niet gebruiken om het licht op je moestuin te richten.

Zou kunnen Esther, ik heb mijn mening gebaseerd op de gegevens die ik gevonden heb op het internet toen ik bezig was met een kweekkastje voor de paprika's.

antidetectie folie: 92-97%

wit-zwart folie (landbouw):75-90%

witkalk: 75-85%

spiegel: ?

aluminium-folie: 35-55%

De link van Rick is interessant, super mooi dat je met die techniek daglicht kunt brengen op plekken waar normaal gesproken licht niet kan komen. Maar of dat daglicht dan het juiste spectrum heeft en effect heeft op de plantengroei durf ik niet te zeggen. Het zou mij in ieder geval verbazen als het zou werken ivm reflectie, diffuus en zichtbaar licht vs kleurenspectrum. Ik onthoud me verder van commentaar omdat mijn middelbare school natuurkunde kennis reikt niet verder dan ik hier geschreven heb dus ik kan niks onderbouwen

Ik onthoud me verder van commentaar omdat mijn middelbare school natuurkunde kennis reikt niet verder dan ik hier geschreven heb dus ik kan niks onderbouwen

Ja ik hou mijn mond eigenlijk ook maar. Ik zit ook maar zo'n beetje te gissen

Is dit op te lossen door spiegels te plaatsen om op die manier toch zon te laten schijnen??

Leuk idee. Helaas heb ik geen ervaring. Ik ga op een mooie zomerdag wel eens experimenteren. Met alu-folie en een stuk karton kun je vast wel een flinke spiegel in elkaar fröbelen.

Eventueel tips voor groenten die wel in de schaduw groeien zijn ook welkom.

Volgens mij is daar al eens eerder naar gevraagd op dit forum. Weet 't niet zeker.

Dit lijstje vond ik ooit op internet:

• aardappelen
    als voorjaarsgroenten geteelde koolsoorten
    andijvie
    erwten
    pronkbonen (matig)
    radijs
    salade-uitjes
    spinazie
    spruitjes
    tuinbonen
    tuinkers
    Bij mij doet ook rabarber het goed op een vochtige plaats in de tuin waar de zon niet komt. (Yolanda)
    Bron: weet ik niet meer.

• Brave Hendrik (MergenMetz.nl)
    Kervel, peterselie (Gildevinder)

Groet, RvO

Aanvulling: ik wil zelf bloemen zetten op de donkerste plekken in de moestuin. Maar als jouw hele moestuin in de schaduw ligt, dan heb je niets aan dit idee.

ik ken van een specifieke plantenkweek wel een experimentje met spiegelende platen aan de binnenzijde van een kweekkast, het resultaat was met die specifieke plant erg leuk te noemen

maar hoe zich dat vertaalt naar outdoor weet ik niet, in een kast heb je natuurlijk een flinke lichtbron van bovenaf en die word dan aan alle kanten gereflecteerd

Hmm..

Veel reacties van mensen die geinteresseerd zijn maar nog niet echt concrete resultaten. Wel interessant. Ik ga dit jaar zelf maar eens mythbusters spelen denk ik.

Het overigens niet mijn volledige moestuin hoor, in de schaduw. Ik heb een behoorlijke groenstrook langs de oprit en aangezien ik helemaal verslaafd ben geraakt aan het zelf kweken van groente en fruit, kan ik ieder stukje grond goed gebruiken.

Aardappels lijkt me inderdaad ook wel eens leuk. Maar kolen in de schaduw? Dat wist ik niet. En uien?? Moet dat lukken?

Don't dream your life. Live your dreams..