Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Nog een paddenstoelen vraagje.

Mariekeenfrance

Recommended Posts

Hallo, wij zijn nu twee keer op zoek gegaan met een "kenner" naar paddenstoelen in het bos hier. Deze man is opgegroeid met het buitenleven en de natuur. Nu hebben wij dus naar Cepes/eekhoorntjes brood gezocht en als we dan een grote vinden met zichtbare sporen er onder dan snijd hij dat gedeelte er af (is niet lekker) in het bos en niet thuis. Hij zegt dat de sporen die zo op de grond vallen voor nakomelingen kunnen zorgen. Nu zijn er toch twee mee naar huis gegaan met sporen en dacht ik dat het misschien mogelijk is om ze hier onder de bomen te leggen en dat er een kansje bestaat dat........zou dat kunnen lukken of geloof ik in (kabouter) sprookjes?

Marijke.

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Je verhoogt de kans van slagen door bij b.v. een jonge eik(rond de 5 a 6 jaar) wat jongewortelen(de haarwortelen) van de boom bloot te graven(heel voorzichtig, niets beschadigen) en daar de sporen/resten bij te doen. Je kan de kieming van de sporen nog wat extra stimuleren door deze eerst thuis bij een 20 graden in een pot met liefst steriel( boven de 72 graden gekookt)water en een schep honing of suiker voor de voeding te laten doorgroeien. Wat je dus ook doet als je een sporenprint van een soort gaat maken voor de kweek (behalve dat je nu geen gist gebruikt). Deze sporenslurry moet dan net iets boven de haarwortelen van de boom worden aangebracht(heel rustig aan leeg gieten).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl