Katja1604 Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Ik heb geen recept,maar een vraagje.Van een buurman op hetcomplex heb ik paarse boerenkoolplanten gekegen.Het zijn al behoorlijke planten geworden.Als ik boerenkool maak, doe ik aardappels met water in de pan,boerenkool er bovenop, koken en dan stampen.Maar nou hoorde ik dat het water bij paarse boerenkool paars word.Worden mijn aardappels niet paars als ik het samen in eenpan kook? Alvast bedankt voor de antwoorden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 De aardappelen worden inderdaad paars. De boerenkool verliest juist de paarse kleur en word donkergroen. Gebeurde bij mij met de Redbor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted October 8, 2013 Author Share Posted October 8, 2013 Dankjewel, Maarten.Qua smaak veranderd er niks, toch?Eens kijken wat mijn kinderen ervan gaan vinden, paars-groene stamppot! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Graag gedaan. Qua smaak verandert er niets. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Verleden jaar had ik paarse boerenkool gezet en gegeten.Vond de stamppot er niet zo smakelijk uitzien eerlijk gezegd.AL was met de smaak niets mis.. Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted October 8, 2013 Author Share Posted October 8, 2013 Ik heb even via google een foto opgezocht, ziet er idd niet echt smakelijk uit.Boerenkool stamppot bij kaarslicht? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Misschien is deze salade dan een beter idee: http://www.tartineandapronstrings.com/2012/04/21/rainbow-kale-salad/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted October 9, 2013 Author Share Posted October 9, 2013 Kijk, zo ziet het er wel lekker uit,maar hou niet echt van rauwe boerenkool, ben echt een stamppot eter., Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Is het niet te vroeg voor de boerenkool, dacht dat de vorst erover heen moest.Heb hier ook nog paarse staan, ziet er prachtig uit, weet alleen niet hoe mijn mannen gaan reageren op paarse stamppot ( of eigenlijk weet ik dat wel )Heb ook gelezen dat je de kool in de vriezer kunt gooien maar is denk ik toch anders dan wachten op de nachtvorst.Zou me goed uitkomen, heb een paar weken geleden 3 jonge bentheimer zeugjes gekocht en die wil ik graag de moestuin laten opruimen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Hier in Frankrijk kennen ze geen gerechten met boerenkool. Maar de paarse wordt veel in bloemperken gebruikt. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted October 9, 2013 Author Share Posted October 9, 2013 Boerenkool kan al geoogst worden, na wat vorst smaakt het beter.Maar was toch al van plan nog even te wachten, wilde de vraag alleen alvast stellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
borderrose Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Ik smoor de stamppotgroente vaak in een aparte pan en stamp daar later de aardappels doorheen; ik neem aan dat je op die manier de paarsverkleuring niet in je aardappels ziet omdat de kool groen kleurt tijdens het verhitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted October 9, 2013 Author Share Posted October 9, 2013 Klopt, op die manier krijg je geen paarse aardappels, het paarse water spoel je weg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts