Else Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Hebben jullie foto's van Eeuwig Moes? Ik heb het nl. begin dit jaar gekocht, en hij ziet er nu zo uit. Maar op foto's die ik kan vinden op google heeft hij veel kleinere en smallere blaadjes. Dus nu vraag ik me af of dit wel eeuwig moes is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Er schijnen vele soorten te zijn, hij lijkt niet op die van mij... ik weet niet of ik er een foto van kan vinden.. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Ik heb dit voorjaar stekken gehad van Malouis ( dat is een mede-forum-lid, niet een kolen-soortje ) En die lijken absoluut niet op die van jou. Maar goed, als Jorieke zegt dat er meerdere bestaan ? Dit van jou lijkt op bloemkool wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Ik had ook "eeuwig moes" (zaad van Vreeken) gezaaid dit jaar. Werden enorme planten, met 1 stengel, net als brocoli. Meer dan een meter hoog tot 1,50.Op de MTFD bij Jorieke haar groene en bonte eeuwig moes plantjes gezien. Die waren zoals ik eeuwig moes ken en graag wilde. Van Jorieke enkele stekjes gekregen en thuis meteen die kolossen gecomposteerd. De planten van Jorieke geuren als boerenkool, terwijl die gezaaide niet anders ruiken dan bloemkool of brocoli. Wat er mis ging, weet ik niet. Het kan dat Vreeken een andere soort Eeuwig moes verkoopt.....? Misschien is er ergens zaad verwisseld? (Ik weet zeker dat ik dat niet deed ) Of er is misschien een ongewenste kruising opgetreden, waardoor eeuwig moes is bevrucht met stuifmeel van andere koolsoorten. Koolsoorten kruisen heel gemakkelijk...zelf rasecht zaad telen is bijna niet mogelijk zonder heel ingrijpende maatregelingen tegen ongewenst kruisen.....Voor mezelf hou ik het er op dat het geen echt eeuwig moes was in dat zaadzakje en dat ik van Jorieke, gelukkig, de echte heb gekregen...... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Het koste nog moeite een foto te vinden, maar ik vond er uiteindelijk zelfs twee, een van april en een van mei. De planten waren stekjes van vorig jaar, de hele winter in de volle grond gebleven en zijn nu wel 5 x zo groot... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Mijn zoektocht leverde minder op. Moet toch eens al mijn foto's voorzien van zoekwoorden Maar mijn planten zien er net zo uit als die van Appelvrouw Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Nu ja. De bladeren zijn wel zeker gelijkend toch ? Ik heb geen foto, maar wat bij mij ook wel een groot verschil is met de foto van Topic-starter, is dat de plant na de zomer oksel-uitlopers heeft gemaakt en dat best veel.De foto van Appelvrouw is natuurlijk van het voorjaar. Die van Topic-starter van nu neem ik aan ?De hele plant is zeg maar ook veel vertakter; 'bossiger' zeg maar. Bij mij dan ( de mijne is trouwens zeer aangevreten door rupsen, misschien is dat ook een effect ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 En zo ziet eeuwig moes eruit als ie opgevreten is door ( wel mooie) rupsen. Ik dacht, ik maak even een foto van mijn zeer mooie eeuwig moes........ziet ie er zo uit! Heben ze snel gedaan, deze staat gewoon hier achter, dus zie ik heel regelmatig.....Nou, neem aan dat de plant wel weer bijkomt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Ja, zoals jij het omschrijft Bit zo ziet mijn plant er nu ook uit. Met dank aan Jo en de rupsen, want zo kan je mooi zien hoe vertakt de plant na een tijdje is. Ik vind het blad er wel anders uitzien hoor..de EM van de topicstarster ziet er grijzer en dikker vooral uit..de blaadjes van de EM zijn zacht/soepel Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Hij vertakt inderdaad, is ook een heel mooie plant om te hebben, je zou het niet zeggen, maar dit is normaal een mooie ronde bol! Maar....dat gaat wel weer goed komen, dan zal ik nog een foto maken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Heel vreemd, we hebben hier nog flink veel van die rupsen zoals Jootje laat zien. Maar ze komen niet in de buurt van de eeuwig moes. Wel vreten ze de Nine star broccoli kaal, en wat andere kolen. Ik probeer de eeuwig moes stuiken niet al teveel te laten vertakken, want dat wou hier nog wel eens gaan scheuren en rotten in de herfst/winter. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 https://www.google.nl/search?q=eeuwig+moes&safe=active&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=5gJdUuy-NsLXtQby1YD4AQ&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1680&bih=881#facrc=_&imgdii=pLIeRFwIcNSXKM%3A%3Bars2r55wKp7p-M%3BpLIeRFwIcNSXKM%3A&imgrc=pLIeRFwIcNSXKM%3A%3BCz-N4Vn7g8Rd4M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.eco-spirit.nl%252Fwp-content%252Fuploads%252F2011%252F10%252FP1020967-300x225.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.eco-spirit.nl%252Fecologisch-tuinieren%252Feeuwig-moes%252F%3B300%3B225 Google op "eeuwig moes" en dan kiezen voor afbeeldingen...... Heel veel foto's. Tot ca. de helft is het inderdaad allemaal wel eeuwig moes. Overigens ook veel afbeeldingen daar van op dit forum. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Ja haha, ook mijn bonte moes met bloemstengel: (zaden overigens niet geoogst, gewoonweg vergeten en nu zijn ze verdwenen... ) Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else Posted October 15, 2013 Author Share Posted October 15, 2013 Bedankt voor de reakties en de foto's. Dan denk ik dat die van mij niet eeuwig moes is. Jammer. De bladeren lijken inderdaad op bloemkool maar dan komt er niks aan. Ik ga dan maar op zoek naar echte eeuwig moes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
borderrose Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Else, jouw bladkool lijkt op de kool die mijn turkse buur verbouwd op zijn landje; ze maken er koolrolletjes mee en het schijnt ontzettend lekker te zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else Posted October 15, 2013 Author Share Posted October 15, 2013 Kijk, dat is handig om te weten. Dat heb ik er namelijk nog niet mee geprobeerd, goed idee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts