pet Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Van veel groente probeer ik extra lang te oogsten, door bijvoorbeeld de blaadjes te plukken ipv de hele plant te rooien (andijvie, sla, snijbiet, boerenkool) tot ze gaan doorschieten.Prei knip ik net boven de grond af, zodat hij weer opnieuw uitloopt.Ik ben benieuwd of jullie nog meer van dit soort trucs toepassen/kennen om de oogst per plant te vergroten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben92 Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 lente uitjes kan je, als je ongeveer een centimeter boven de wortel afsnijd, opnieuw planten en die lopen gewoon weer opnieuw uit, daarnaast teel ik vooral pluksla maar dat is niet echt een truc Quote voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Ik zaai altijd zo rond augustus/september paprika's. Klinkt misschien raar, maar deze laat ik dan zeer zonnig op mijn vensterbank overwinteren. De plant wordt er niet mooier op, maar als je hem netjes verzorgd groeit hij aardig, loopt in het voorjaar weer helemaal mooi uit en ik kan dan vaak al in mei paprika's oogsten! En dan dus de hele zomer door. Gaat perfect en ik heb er dus veel meer oogst van! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Brave Hendrik is een vaste plant/spinazie.En pepers en paprika's kan je ook als vaste plant houden,winters in de warme kamer zomers buiten/kas Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Ik zaai zelf altijd nieuwe plantjes maar sla en kool kun je ook nog een tweede keer mini oogst vanaf halen. Als je de stompjes laat staan en kruiselings insnijdt groeit daar weer een mini kropje uit. Verder natuurlijk Broccoli, na het oogsten van de broccoli kun je nog een maaltje of 2 oogsten vanuit de nieuw gegroeide scheuten in de oksels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted October 24, 2013 Author Share Posted October 24, 2013 Ik zaai zelf altijd nieuwe plantjes maar sla en kool kun je ook nog een tweede keer mini oogst vanaf halen.Met welke kool kan je dat doen? Spitskool, witte kool? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Vooral spitskool inderdaad, maar werkt bij alle sluitkolen. Je oogst de kool en snijdt vervolgens de stengel kruisvorming in. Na een paar weken verschijnen er mini planten/kolen voor een twee oogst. Verwacht er overigens niet veel van in oogst (handig voor in de wok), maar leuk om te proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Russian kool (blad boerenkool achtig rood) groeid het hele jaar en je kan er vanaf snijden. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted October 24, 2013 Author Share Posted October 24, 2013 Leuk al die ideeën. Ik houd wel van een beetje experimenteren en ik heb niet zoveel plek, dus alles wat wat meer oplevert is fijn.Ik houd al een aantal jaren paprika's over in de winter, maar die gaan daar zo van achteruit dat het een hele tijd kost voor ze opgeknapt zijn en weer vrucht dragen. Ik zal deze winter is proberen ze wat zonniger te zetten.misschien scheelt dat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Rucola groeit ook weer opnieuw aan. Dat het met andijvie kan wist ik niet, als ik nu een krop boven de grond afsnijd, wordt dat dan nog wat of is het daar al te laat voor? In ons tijdelijke wintertuintje staan nu 2 kroppen die we van de vorige eigenaresse 'geerfd' hebben en die al heel oud en lelijk zijn en, zo merkten we, hard en taai geworden. Niet echt lekker om te eten, ze staan er nu meer voor de lulz, omdat we met dat stukje verder toch niks doen. Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted October 25, 2013 Author Share Posted October 25, 2013 Ik pluk altijd de buitenste bladeren en laat het hart staan van andijvie. Zolang het niet doorschiet kan je dan blijven oogsten. Je moet volgens mij wel het hart intact laten, maar zou alle oude bladeren kunnen verwijderen. Misschien krijgen ze nog een groeiimpuls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Er vallen me er zo nog enkele in: - Nieuwzeelandse spinazie. Als die lekker aan de groei is, kun je er van blijven snijden tot de eerste vorst. Afsnijden van stengeltoppen bevordert zelfs de aangroei van nieuwe frisse bladstengels.- Hoewel totaal andere groeivorm, geldt hetzelfde voor meldeachtigen zoals boomspinzaie en rode melde. Plukken van bladtoppen laat de plant bossiger worden > meer jonge oogstbare topjes voor de volgende (wok)pan of salade.- Ook snijbiet is er een waarvan je kunt blijven oogsten. Als je in mei/juni zaait heb je tot ver in de winter bladstelen aangezien ze redelijk winterhard is. Na echte koude worden de stelen en bladeren wel minder mooi, maar in de vroege lente komen er weer jonge/frisse aan. Totdat de plant gaat bloeien (mei...juni) kun je dus blijven oogsten.- Dezelfde ontwikkeling is er bij krop- en bladcichorei soorten. (Vaak roodlof, groenlof of raddichio genoemd) Vormen kropjes die redelijk winterhard zijn. Zolang je niet te diep afsnijdt, zal de diepe wortel nieuwe kropjes blijven vormen, ook in het voorjaar. Smaak is nogal bitter. Is nauwe familie van witlof, die ook na oogst en niet te ver afsnijden nieuwe kropjes blijft maken.- Van diverse knolletjes waarvan het blad lekker is in de salade kun je jong blad blijven oogsten, zolang je het knolletje maar intact laat: Denk aan rode, gele, witte bietjes en aan diverse raapjes. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Nog één eikenblad sla kan je afsnijden komt weer terug. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 het is niet echt een tweede oogst maar als je bonen en peulen blijft oogsten en ze niet te groot laat worden of zelfs zaad produceren dan haal je er meer af.Dan wanneer je ze wel groot laat worden en zaadproduceren!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted October 26, 2013 Author Share Posted October 26, 2013 Vandaag in ieder geval al de witlof minder ver afgesneden. Ik ben benieuwd of dat nog een goede tweede oogst oplevert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts