Ga naar inhoud

Mijn plan voor 2014: enkele vraagjes

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag iedereen, ik heb net mijn tuinplan klaar voor volgend jaar. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk te oogsten, m.a.w. zo weinig mogelijk grond braak te laten liggen. Nu heb ik wel een paar vraagjes.

- Ik ga spruiten zaaien en uitplanten begin juni. Tot dan heb ik dus een stuk vrij en wou daar in maart spinazie op zaaien die ik oogst voordat de spruiten erin kunnen. Zien jullie hier problemen?

- Ik ga tomaten en pepers zaaien en uitplanten rond half mei. Tot dan heb ik dus die stukken vrij en wou ik daar kervel zaaien vanaf februari. Problemen?

- In maart ga ik labbonen (tuinbonen) zaaien en oogsten in juli. Daarna heb ik dus een stuk vrij. Ik wou hier terug spinazie zaaien. Problemen?

- In maart zaai ik wortel & pastinaak op een stuk om te oogsten rond eind juli. Begin augustus wil ik winterprei zetten op hetzelfde vak. Problemen?

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Als je de tuinboon nu in febr poot dan kan je daarna de tomaat en pepers erop zetten.Hebben ze meteen een voorschot(stikstof van de boon)

De boon wortel niet uittrekken maar 5 cm boven de grond afknippen.Aan de worteltjes zitten kleine bolletjes stikstof/groei voor je tomaat.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Tuibonen in mei al klaar? Lukt dat wel?

Dit jaar heb ik eerste week van maart gepland, maar die zijn niet uitgekomen. Moest dus 2 weken later opnieuw en dus was de oogst ook veel later, ergens in juli.

Want ik zou het zonde vinden om mijn tuinbonen eruit te moeten smijten om op tijd te zijn met tomaten en pepers...

Geplaatst:

Als je de tuinboon eerst in de potten poot en de tomaat ook.Dan eerst de tuinboon en daarna de tomaat en die kan je altijd verpoten wegens dat je ze in de pot heb gezet.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Spinazie in juli weer is mij dit jaar niet bevallen. Midden zomer spinazie zaaien geeft wel snel in bloei schieten. Misschien beter wat later ( zelf was ik wel weer veels té laat ).

Geplaatst:

Je zou misschien eerder in augustus zaaien dan, Bit?

Trouwens, ik vroeg mij af hoe dat eigenlijk zit met wisselteelt? Ik probeer de principes te respecteren. De juiste families na elkaar over de jaren heen en ook genoeg jaren over dezelfde familie, maar dat is niet simpel als je het "gat" zo veel mogelijk wil dichten en je grond zoveel mogelijk wil laten begroeien.

Iemand ervaringen hiermee?

Mijn Velt boek geeft bijv. aan dat spruitjes na spinazie mogelijk kans heeft op aaltjes in de grond. Maja... is dat echt wel een probleem?

Geplaatst:

hoi Thea,

Er zijn ook tuinboonrassen die je als weeuwenteelt kunt zetten, dus nu al! Bijv. aquadulce.

Ik heb ze afgelopen weken in de kas voorgetrokken en bij mij gaan ze komend weekend de grond in.

Als het niet een heel strenge winter wordt blijven de plantjes gewoon staan (net als knoflook) en beginnen dan ook vroeg met doorgroeien. Als het goed is kun je dan eind mei al tuinbonen oogsten. Daardoor komt het stuk ook eerder vrij. Mijn plan is om na de tuinbonen knolvenkel te planten (kan vanaf half juni).

Succes!

Christa

Geplaatst:

Ten eerste: allemaal bedankt voor de tips!

Voor pastinaak moet ik dan een andere oplossing vinden. Als die te lang staat kan ik na de wortelen geen winterprei zetten. Ofwel zet ik enkel wortel, ofwel doe ik iets anders, moet ik nog eens bekijken.

Tomaten en tuinbonen in pot zou inderdaad een oplossing zijn, maar vergt nogal wat tijd en natuurlijk ook potten. Die investering, zowel qua tijd en geld, lijkt me een beetje overbodig. Enfin, de extra investering weegt niet op tegen het extra genot.

Weeuwenteelt van tuinbonen is wel interessant. Dat kan ik eventueel proberen voordat ik tomaten ga zetten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...