Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Champignonmest onder de fruitbomen?


roosmarij

Aanbevolen berichten

Mijn lang verwaarloosde appel- en perenbomen op de moestuin (die ik sinds juli dit jaar bewerk) wil ik graag goed behandelen. Naast de hoognodige snoeibeurt dacht ik ze te kalken deze maand en te bemesten in het voorjaar. Nou zegt men op de tuinvereniging dat champignonmest (eigenlijk het substraat waar ze in gegroeid hebben, dit is met stoom behandeld voordat het naar de vereniging wordt gebracht) veel kalk bevat, omdat ze dat hebben toegevoegd aan de paardemest waar ze dat substraat van maken. Bij een van de appelbomen staan ook grote bramenstruiken.

Sla ik twee vliegen in één klap als ik nu dit substraat gebruik om de bomen mee te mulchen of sla ik de plank volledig mis als ik het neerleg? Overbemest ik op deze manier de bramen als ik de bewuste appelboom mulch?

 

Hartelijk dank voor jullie gedachten/ideeën/commentaar!!

 

Marijke.

PS: de appelbomen hebben niet slecht gedragen dit jaar, maar er was veel fruit met afwijkingen (bijvoorbeeld stukken vervormde, bruine, harde schil, het lijkt wel eelt) en de bomen zelf hebben afwijkende takken, foto's volgen in mijn blog.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom bekalken? Is je grond te zuur dan? Of wil je bekalken omdat het van horen zeggen 'gewoon moet''

Ga eerst eens uitzoeken of er een kalkbehoefte is, zo ja, dan pas kun je champignonmest strooien want hierin zit een dosis kalk met en toegevoegde 'rommel' uit de moderne champignonfabrieken. Ze moeten van de afval af.

 

Teveel kalk in de grond kan gevolgen hebben aan mangaan, ijzer en andere mineralentekorten in je planten, waardoor je bladeren geel blijven, genoeg voorbeelden te over op dit Forum

De éeltplekken en vervormingen op de appels zijn te wijten aan een appelschurft infectie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK gebruik wel champignonmest op de tuin, in dikke hoeveelheden zelfs ( als mulch ). Doen er veel bij ons op het complex, komt ook omdat er een kweker niet te ver van ons zit en we het voor niet veel geld kunnen krijgen. Langjarige ervaring op het complex dus. Onze tuinen hoeven niet speciaal bijgekalkt te worden gemiddeld en doe ik ook niet. Bij ons is de champignonmest ook niet extreem kalkrijk ofzo. Gemulchte delen van mijn tuin zijn na 1 jaar hetzelfde in zuurgraad als de niet gemulchte.

Ik zie het zelf eigenlijk niet echt als mest. Het is toch echt wel een afgewerkt product. Je gooit het er nu op, en wat er aan extra voedingsstoffen in zit, spoelt dus ook nog eens voor een deel uit van de winter ( zie het andere topic, waar Weknow terecht wijst op het feit, dat dat dus uitspoeling = vervuiling grondwater betekent ) Maar ik vind het een perfect goedje om te mulchen. Heerlijk en in 2 maanden tijd een grote bron van bodemleven, al vroeg in het voorjaar. Warmt goed op.

Mestwaarde is vrij laag. Van verdere zware metalen of iets, weet ik niets, maar zou best kunnen hoor.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geen idee waar het precies vandaan komt. Het kost per kruiwagen evenveel als de koeienmest, het is alleen veel lichter van gewicht (wat was dat sjouwen, die mest - pffffff.....)

Ik dacht dus inderdaad dat fruitbomen in het algemeen wat kalk nodig hadden, en mijn bomen juist extra, omdat ze zo lang niets hebben gehad en er een beetje treurig uitzien. Ook wil ik iets onder die bomen om de grond te verbeteren en onkruid weg te houden. Vandaar mijn gedachte. Maar als ik daarbij doorschiet bereik ik misschien wel het tegenovergestelde, en zit ik mijn bomen in de weg. Schiet ook niet op.

het is niet zo simpel als het lijkt!!

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...