Pietl Geplaatst: 24 mei 2014 Geplaatst: 24 mei 2014 Zoek eens fotosynthese op en je zal zien dat het een slecht ideeis om de gezonde bladeren van je knoflook zomaar weg te nemen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 mei 2014 Geplaatst: 24 mei 2014 We hebben het hier ergens de afgelopen jaren toch ook gehad over het knakken van knoflookblad? Net zoals bij de ui, om de energie naar de bol te laten gaan? Afknippen zegt me niets. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
HuubvG Geplaatst: 24 mei 2014 Geplaatst: 24 mei 2014 Ik heb in het prille voorjaar ook wat blad van al te ver opgeschoten planten afgesneden, maar het werd me afgeraden. Is wel weer goedgekomen met de knofs. Niet meer gedaan ook. Mooi laten staan tot ze rijp zijn, het blad af begint te sterven, dan zoals Appelvrouw zegt omleggen en dan als het droog is laten rusten en als het nat weer is oogsten, drogen. Dat wel: neem eens een hele plant om bij het eten te doen. Behalve de buitenste schil kan je alles ervan eten. Quote
Itoero Geplaatst: 25 mei 2014 Geplaatst: 25 mei 2014 Mijn eerste oogst is binnen.Je voelt heel goed de teentjes zitten, ik denk niet dat ik nog had moeten wachten.Ik ga ze ophangen in de carpoort.Ik had ze eind oktober gepland denk ik. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Erny Geplaatst: 25 mei 2014 Geplaatst: 25 mei 2014 Zien er mooi uit! Maar...ik denk niet dat ik nog had moeten wachten.gaat niet echt op... je had prima nog een maand kunnen wachten totdat de plant geheel vergeeld en deels verdord was geweest. Los daarvan zijn deze natuurlijk prima te eten. Quote
Bit Geplaatst: 25 mei 2014 Geplaatst: 25 mei 2014 Mijn eerste oogst is binnen.Je voelt heel goed de teentjes zitten, ik denk niet dat ik nog had moeten wachten.Ik ga ze ophangen in de carpoort.Ik had ze eind oktober gepland denk ik. Ik mis 1 ding : je argumentatie Waarom denk je dat je niet langer had moeten wachten ? Quote
Itoero Geplaatst: 25 mei 2014 Geplaatst: 25 mei 2014 Omdat bollen niet meer groeien als de teentjes gevormd zijn. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
jootje Geplaatst: 25 mei 2014 Geplaatst: 25 mei 2014 Wel mooi hoor, die grote bollen! Kan me ook voorstellen dat je ze oogst. Ik ben zelf wat dat betreft ook ongeduldig, bij mij hier en daar een geel blad of puntjes, maar ik ga ze niet oogsten! Mijn knoflookjes zien eruit alsof ze -voor het eerst- gaan lukken dit jaar, dus ik ga dat pas doen in juli ofzo. Keurig pas als het blad om gevallen is enzo! Ik wil gewoon dat het dit keer goed gaat! Quote
jasmin Geplaatst: 25 mei 2014 Geplaatst: 25 mei 2014 Mij is het ook nog nooit gelukt grote bollen te kweken. Volgens mij heb ik momenteel al mijn eigen record gebroken (ik voel wel eens onder het zand). Dat wordt pas juli, niet eerder. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Bit Geplaatst: 25 mei 2014 Geplaatst: 25 mei 2014 Hier dus nog geen tenen gevormd, althans niet bij dit soortje ( Oosterdel ).Ga ik niet bij alle soortjes checken, dat worden dan een beetje veel planten.Hier in ieder geval nog lang niet zover.Nu, vanaf de tuin : Quote
Bazarie Geplaatst: 25 mei 2014 Geplaatst: 25 mei 2014 Ik zie net dat in bijna al mijn knoflook een bloemknop zit. Maar er gewoon uitknippen denk ik he? Quote
D_SDennis Geplaatst: 25 mei 2014 Geplaatst: 25 mei 2014 Volgens mij is een bloemknop in knoflook geen probleem, maar het teken dat vanaf dat moment de bol gaat splitsern in tenen. vorig jaar ook gewoon laten zitten en de knoflook was prima. Quote
Itoero Geplaatst: 26 mei 2014 Geplaatst: 26 mei 2014 Ik verwijder ze. Je kan ze in de keuken gebruiken. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Erny Geplaatst: 26 mei 2014 Geplaatst: 26 mei 2014 Ik haal ze er ook uit, alleen al omdat ze zo ongelofelijk lekker zijn... En de tenen mogen dan al wel gevormd zijn... voor de bewaarbaarheid van je knoflook is het beter om ze te laten volgroeien... In het algemeen staat er 10 maanden "in de aarde" voor de knoflook voordat je ze gaat oogsten.Vroeger kan, als je dat wilt, maar daar verlies je wel wat mee aan bewaarbaarheid en smaak. En On Topic: De knoflook staat er geweldig bij (camera nog in reparatie dus geen foto). Mensen complimenteren mij steeds met mijn mooie prei... Het sproeisel van Baking Soda/olie/lauw water lijkt geholpen te hebben. Het lijkt erop dat de ontwikkeling van de roest is afgeremd. Quote
Bazarie Geplaatst: 28 mei 2014 Geplaatst: 28 mei 2014 Eh 10 maanden in de grond? Dan kunnen ze pas in Augustus worden geoogst? Ik begreep dat dat altijd juni juli was. Dus een maand of 7 a 8. En wat doen jullie met de bloemen dan? gewoon zo opeten of de knoppen in de sla snijden? Quote
Erny Geplaatst: 28 mei 2014 Geplaatst: 28 mei 2014 Met steeltje erbij oogsten en dan bv even kort grillen of bakken in olijfolie.Rauw door de sla e.d. of kort meekoken in soepje e.d.Steeltjes worden heerlijk zacht. Quote
palmera Geplaatst: 30 mei 2014 Geplaatst: 30 mei 2014 helaas hebben mijn knoflookjes het loodje gelegd, al het loof was dor en lag op de grond, nog 3 kleine bolletjes in de grond aangetroffen, laten drogen en eens kijken of dat nog wat is.Denk dat ze te droog hebben gestaan in maart/april Quote
Erny Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 Knoflook staat er nog steeds goed bij. Wel een beetje roest aantasting maar die lijkt zich na het sproeien (Bakingsoda/water/olie) te zijn afgeremd in groei. (itt planten van buurman die nu geheel vergeeld met roest op de grond liggen). Heb ze ook nog nooit zo dik gehad, heeft het poten van die mega-dikke tenen toch zin gehad? Ze zijn nu heuphoog (zoals te zien bij tuinbuuv V.). Quote
RobO Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 mooie foto's , ligt de dikte van die nekken niet aan de soort?hier per soortje verschillend: de vallelado's van de biologische markt zijn vrijwel geel maar hebben dikke knollen onder de grond; de thermidors staan er nog fris en groen bij maar mogen nog wel even Quote
jasmin Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 PRACHTIGE knoflook, Erny. Bij mij ligt ook alles plat en geel, maar niet dood, dus ik heb er een touwtje langsgedaan dat ze niet met zijn allen over het pad vallen, en ik wacht wel af. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
appelvrouw Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 mooie foto's , ligt de dikte van die nekken niet aan de soort?Beide denk ik Rob, de soort die lekker dik wordt en dan daar de grootste( alleen buitenste) tenen van. Hier zegt men: de buitenste tenen voor de tuinman, de binnenste voor de kok. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Katja1604 Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 Omdat dit mijn eerste keer knoflook is en omdat we een rare winter achter de rug hebben wil ik graag aan de kenners vragen of mijn knoflook al moet oogstenof de bladeren platmaken, of wat dan ookik weet het, geduld is een schone zaak, maar ja, die rare winter, he? Quote
Itoero Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 Ik zou ze laten staan tot 2/3 van de plant vergeeld/verdord is.Er zijn er ook die wachten tot de hele plant vergeeld is. Je kan wat aarde rond de stengels weggraven, dan zie je de bol en kan je beter zien wanneer je kan oogsten. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Erny Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 Wow... wat een roest zeg... Dikke stelen bij verschillende soorten knoflook, ze doen het dus allemaal goed. Nu maar hopen dat ze ook grote knollen gaan maken (zijn nu nog klein).Straks ga ik weer een BakingSoda spuitbeurtje doen... beetje geschrokken van de foto van Katja... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.