Ga naar inhoud

Knoflook, 6 okt. 2013 gepoot; en hoe is het nu?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn knoflook, gepoot in de herfst, is vergelijkbaar met bovenstaande foto's.

Staat er dus mooi bij.

En het is zo moeilijk om eraf te blijven, kan bijna niet wachten met oogsten.

Geplaatst:

Hier is de grond ook kLeihard.

Ik heb er een mulch (cocopeat en cacaodoppen) op gelegd, die zal de grond wel wat losser maken denk ik.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Hier bijna alle soortjes dik aangetast door de roest. Hoorde ik ergens dat dat de droogte kan zijn. Van de week ruim gewatert, maar inmiddels is het al wéér kurkdroog. Echt érg droog. Van de week weer eens wateren.

Geplaatst:
Hier bijna alle soortjes dik aangetast door de roest. Hoorde ik ergens dat dat de droogte kan zijn. Van de week ruim gewatert, maar inmiddels is het al wéér kurkdroog. Echt érg droog. Van de week weer eens wateren.

Ik heb er hier ook last van, zit hemelsbreed een paar km bij je vandaan.

Het is idd ontzettend droog, hopelijk valt er deze week wat!

Geplaatst:

Hier ook vrij veel roest in knoflook dit jaar. Oerprei en winteruien hebben er geen last van, vreemd genoeg.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Inderdaad. Oerprei en olifant, maar ook egyptische ui, kraailook en bieslook hebben geen last ( staat bij mij allemaal op hetzelfde stuk. Bieslook is wel mager met die droogte.

Geplaatst:

Bij mij zat er al roest op in maart, had er toen nog een foto van gemaakt om op het forum te zetten (zo vroeg, dat was voor mij ook verbazingwekkend). De droge grond en hoge bodemtemperatuur zijn in ieder geval bevorderend voor de ontwikkeling van de schimmel dus in die zin...

Roest is gelukkig niet heel schadelijk voor de knoflook, alleen bij zware aantasting kan het de groei remmen en kunnen aangetaste bladeren (langere termijn) afsterven.

Geplaatst:

Door de natte grond niet echt goed te zien en je woont ' ergens ', maar ik schat op arm zand ?

Dan zou dat gewoon armoede kunnen zijn.

Zijn wel heel dunnetjes hoor voor in oktober gepote knof. Of stonden ze tot voor kort in onkruid en gras ?

Staan ze goed zonnig ? ( ze lijke op de foto veel schaduw te vangen van links ? Staat daar iets groots ? )

Geplaatst:

hier nog goede knof, maar het oude blad vergeelt wel al, klein beetje knolvorming tot nu toe

ik ga ze straks maar water geven...

edit: onee, buienradar gechecked, moeder natuur zorgt voor mn plantjes...

Geplaatst:

De grond is hier erg zanderig ja. Verder heeft er voor dit stukje grond gras gestaan, meer onkruid dan dat het gras was eigenlijk.

Verder staan ze niet in de schaduw van hetgeen wat er links van staat, dat is de noordkant namelijk. Dus middagzon en avondzon aanwezig voor de knoflookjes. Als het helemaal vergeelt en volledig slap op de grond ligt, dan wordt het niks meer of wel?

Geplaatst:

@palmera. Misschien toch wel een idee de planten dan wat extra's te geven. Op zand is het al gauw armoed voor een knoflook. Het kán best hoor: op zand knoflook zetten, maar knoflook lust echt wel wat ( net als prei ) Verwar knoflook niet met ui , die veel minder mest accepteert.

Volgend jaar gewoon nog een keer proberen , op een wat rijker grondje.

@Jasmin. "chineze" en "spaanse" zegt mij niet zo veel eigenlijk. Ik dacht eigenlijk dat het een misvatting is om te denken dat er op die ( op staatsgrenzen gebasseerde herkomst-definitie ) afkomst grote verschillen zijn in bolmaat ofzo. Er zijn natuurlijk absoluut grote verschillen in bolmaat. Je kan van het ene soortje helemaal niet verwachten dat je grote bollen krijgt en van het andere soortje niet verlangen dat je 10 tenen krijgt. Je kan van een witte niet verwachten dat ie paars moet worden , en andersom.

naam/ afkomst is dus zeker wel van belang. Maar of dat iets met landen van doen heeft ? Ik heb kleine en hele grote koreaanse, kleine en hele grote franse, kleine en hele grote russische of canadese of turkse.

Misschien dat jouw knoflook wel tot de groep knofloken behoort, die juist heel klein en hard moeten zijn

Misschien voor de geinteresseerde hier ook es kijken ? : knoflooksoorten-t2229.html

Geplaatst:

Het zijn inderdaad bollen van de supermarkt, dus geen idee welke........

ik zal ze wat extras geven, en als ze niet meer willen dan maakt het ruimte voor iets anders

Geplaatst:

Ik heb knoflook van de Delhaize, dat zijn ook heel dunne stengeltjes.

Er is er vandaag een omgeknakt door de wind.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ik heb nog niet echt gekeken of er al mooie knollen aan zitten, maar het loof is behoorlijk hoog, zo hoog heb ik het nog nooit gehad maar we wachten gewoon maar af en zullen zien hoe ze er uit komen.

Geplaatst:
IMG298-220111399487441.jpg

Is dit Chinese knoflook? De Chinese knoflook bij mij ziet er ook zo lullig uit, dat ik plannen heb om alles er uit te trekken en die plek voor wat anders te bestemmen. De Spaanse knoflook is groter en steviger en heeft al behoorlijke bolvorming (3cm doorsnede)

Jasmin, ware het mogelijks geen goed idee om via Ebay wat chinese grond te bestellen?

Dan zouden die lookjes zeker veel beter groeien, ze zouden zich meer thuis voelen.

Maar 'k zal wel weer mis zijn zeker?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Willy: geen idee... misschien wat Chinese muziek zo nu en dan?

Even ter vergelijking: Lidl/Chinese look

10334373_10203979626075025_799514237368655959_n.jpg

En toen ik dus daadwerkelijk ging trekken om die sprieten te verwijderen, kwam er bij de eerste een fatsoenlijk knolletje boven... en toen maar gewoon weer teruggeplant... ik laat ze dus bij nader inzien toch nog even langer staan.

10271504_10203979625515011_3714495289529649336_n.jpg

Maar de Spaanse knoflook van de AH groeide wat langzaam, maar overtrof de ranke chinezen in lengte en dikte:

10336719_10203979625835019_2036065212686674758_n.jpg

De Spanjaarden hebben echter een Chinese terracotta soldaat ter bewaking staan, misschien dat de Chinese knoflook jaloers is geworden of zo...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...