Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Appels smaken vies

mamabeer

Recommended Posts

Hallo,

wie heeft er advies voor mij?

Heb 4 mooie appelboompjes op mijn tuin waar hele mooie appels aan groeien....maar toen het tijd was om ze te plukken waren ze echt heel vies! Ik heb geprobeerd appelmoes ervan te maken maar dat was net zo smerig.....ik heb 2 andere mensen bereid gevonden te proeven en zij benoemde het als melig...al vond ik het bijna chemisch smaken...t prikte op je tong als je eenmaal doorgeslikt had. Daarvoor proefde je wel zoet. Vind het zo raar!

Ik moet er misschien bij vertellen dat de bomen erg veel wildgroei hadden (jaren niet gesnoeid) en op een behoorlijk zure grond staan.

Ik heb de bomen nu helemaal terug gesnoeid (dus misschien doen ze het volgend jaar wel niet meer) en ik heb er kunstmest bijgegooid maar ik vraag me toch af wat ik nog meer kan doen om de smaak van mn appels weer goed te krijgen...dit is echt zonde! heb alles zo op de composthoop gegooid.

Ik ben al weken aan het zoeken maar vind nergens iets over dit onderwerp dus ik hoop dat iemand advies voor me heeft.

groetjes

Mamabeer

Als we mee moeten denken was het wel handig geweest als er meer info was en foto's.

Uiteindelijk is kunstmest snel werkend!

Dus echte mest is beter .

Echte appelboeren kunnen natuurlijk meer vertellen maar ook die willen zien en proeven.

aan een foto had je niet veel meer gehad...de appels zagen er prachtig uit...ik heb de laatste 2 maanden meerdere keren een appel geproefd....en zou eerder het idee hebben dat ik ze te vroeg geplukt heb.....de smaak was in het begin heeeeeeel vies.....heb ze toen nog laten hangen....maar een paar weken (en diverse proefakties) later kwam het zoete steeds meer naar voren.

Alleen vielen ze er uiteindelijk vanaf dus langer laten hangen was geen optie. En eetbaar waren ze ook niet. Of moet je appels soms nog laten liggen voor je ze gaat eten?

en voorgaande jaren heb ik niet geoogst van mijn bomen....voor de vogels (en rot) laten hangen. (misschien is dat een oorzaak?)

Ik ben maar een prutser, heb de tuin (met bomen) van een ander overgenomen. Dit was de eerste keer dat ik appels geoogst heb. ik weet niet hoe het bij de vorige eigenaar gegaan is helaas.

dank jullie wel voor het meedenken in ieder geval! Hoop dat de sleutel er nu tussen staat want zou volgend jaar toch wel graag appeltjes uit eigen gaard eten.

touchee! maar dan zullen we moeten wachten tot volgend jaar ben ik bang....want heb geen foto's gemaakt dit jaar.

en nee, het was niet de eerste keer dat ze droegen...denk dat de bomen al gauw een jaar of 6 oud zijn....ik heb wel heel rigoureus gesnoeid dus wellicht geven ze nu toch de geest en hebben we dit probleem niet meer...anders kom ik volgend jaar met foto's want een appeltje uit eigen tuin zou toch moeten smaken

bedankt in ieder geval voor het meedenken!

groetjes

mamabeer

Opkweken uit pit geeft niet per definitie een zwakke, slechte of snel bruin wordende appel.

Ik heb het met een perenboom van mijn ouders meegemaakt: het zou een heerlijke peer moeten zijn, maar de vruchten smaakten nooit lekker. Toen mijn vader hem uiteindelijk omdeed bleek de hoofdwortel in de afvoerput te zitten en die dronk dus erg vies water.... kan er zoiets aan de hand zijn?

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

• 4 months later...

Hey, bedankt voor de reacties en sorry voor de late reactie terug....maar ik denk niet dat ze vanuit een zaadje zijn opgekweekt en ik denk ook niet dat ze vies water drinken....dat hebben we niet op de tuin....ik heb nog 2 fotos gevonden van vorig jaar dat ze in de bloesem staan.....schrik niet van de wildgroei, ik heb ze einde van het seizoen heel ernstig terug gesnoeid dus vraag me af of ik dit jaar uberhaubt wel een appel zal krijgen (eigenlijk of ze het uberhaubt nog wel zullen gaan doen, maar goed)....maar dat was jaren van verwaarlozing wat je ziet op deze foto's....het zijn de kleine boompjes met de witte bloemetjes.

2013-06-02-1326001395590735.00

2013-06-02-1342141395590754.00