Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Jouw pitjes zijn góúd waard!

jasmin

Recommended Posts

Jouw pitjes zijn góúd waard!

Hoe de pitjes die jij anders weg zou gooien, straks leven brengen in de woestijn. Zó simpel, zó doeltreffend! Voor de mensen met pit!

Lees verder: http://plazilla.com/jouw-pitjes-zijn-gd-waard

Wat vinden jullie hier nou van? Dit waart rond op Facebook. Ik heb al bij 2 FB vrienden gebulkt hoe onzinnig dit is, en totaal geen benul van tuinieren. Maar misschien zien jullie dat anders??

Het idee is leuk. Denk alleen dat de uitleg daar niet echt klopt. Zijn al die soorten die daar staan echt zaadvast? Of kan er gedoe ontstaan met F1 soorten, waardoor iemand straks z'n stukje grond voor zn eerste levens behoefte vol zet met 'onkruid'? En zou wel nieuwsgierig zijn of er bij dat lijstje ook echt nagedacht is over het klimaat, of dat er alleen maar gedacht i s aan 'wat ligt er in de supermarkt'.

Leuk in theorie.. maar als je verder nadenkt... ook dat zaden lang niet alles is... aarde, kennis, enz...

Inderdaad leuk idee. Maar verder....

Ooit komkommerzaad kunnen winnen uit een hollandse kastomaat? Ooit pompoenen gezaaid uit gepeuterd zaad? Een jaar, en dan nooit weer..... niet te vreten wat er uit komt.

Zaad van de groene paprika winnen... jaha....

Ik heb al bij twee mensen op mijn FB uitgebreid mijn commentaar gespuid... ook over het F1 zaad, hoe dat tot stand komt, en wat voor onbetrouwbaar zaad daar uit voorkomt. Je kan geluk hebben, maar meer kans op een grillig gewas, met enorme wortelstokken en miezerige vruchten, of een zwakke plant met mooie vruchten die toch weer gaat tegenvallen in uiteindelijke oogst, omdat ie zichzelf niet kan dragen bv.

En een paar weken zaadjes opsparen en in hetzelfde zakje gooien en opsturen.... hoe kunnen die mensen hun tomatenoogst nou plannen? Een hollandse kastomaat is weer anders dan een struiktomaat. Een verschil van 3 meter kan dat zijn. En wat moet een kastomaat nou in de woestijn?

Nog even los van de betuttelende toon van het stuk. Mensen in Verweggistan die tijd en moeite gaan investeren in groente kweken moet je serieus nemen. Die willen gewoon resultaat en opbrengst van hun moeite, niet hobbyklooien in de marge met pretpakketzaden.

Maar ja... het lijkt er op dat het systeem al een tijdje draait.

Dit staat er duidelijk bij vermeld:

Groente :

• Paprika (rood, geel, oranje)

• Tomaat

• Boomtomaat

Meer informatie over het drogen van de pitten en de inzameladressen vind je op deze site

http://plazilla.com/jouw-pitjes-zijn-gd-waard

Zaden graag per soort verpakken en duidelijk aangeven wat er in zit.

Pitten van alle Citrusvruchten ( Citroen, sinaasappel,pompelmoes,mandarijntjes, . . ) blijven slechts een beperkte tijd kiemkrachtig. Daarom worden deze niet meer ingezameld !

Ik denk er twee dingen over, teneerste het heeft geen zin om zaden van meerjarige in te zamelen, tegen de tijd dat daar vruchten aan komen is het vluchtelingen kamp allang weer weg, of de vruchten komen er 8 of meer jaar later aan. Daarnaast natuurlijk het feit dat de supermarkt meloen, paprika en groente in het algemeen veredeld worden om allemaal zo uniform mogelijk te worden, en tegelijkertijd rijp (makkelijker met oogsten) en niet op resistentie tegen droogte oid. Nutteloze zaden dus, daarnaast zou je dus een vluchtelingen kamp hebben waar 1 week er honderden meloenen zijn en daarna niet meer.

Maargoed het vergroenen van de wereld is wel degelijk nuttig : http://www.youtube.com/watch?v=K1rKDXuZ8C0

http://www.youtube.com/watch?v=K1rKDXuZ8C0

En als laatste nog, om eerst vruchten en groenten uit die regio te importeren (en dus eigenlijk vruchtbaarheid van de grond en water te exporteren) en daarna de zaadjes uit de opgegeten vruchten terug te sturen (in plastic) als hulp is toch wel de omgekeerde wereld.

Dit kunnen we veel beter doen, levert ook veel meer bijdrage aan een betere wereld:

voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl

plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/

het idee is leuk. en als het zo lang al bestaat zal de uitwerking ook wel leuk zijn.

of het nu echt iets bijdraagt weet ik niet. maar mensen hebben iets te doen en het resultaat is voedsel

Ik denk er twee dingen over, teneerste het heeft geen zin om zaden van meerjarige in te zamelen, tegen de tijd dat daar vruchten aan komen is het vluchtelingen kamp allang weer weg, of de vruchten komen er 8 of meer jaar later aan.

jij denkt dat de vluchtelingenkampen met een jaar al weg zijn? was dat maar zo, veel vluchtelingenkampen bestaan helaas veel langer. sommigen al meerdere tientalen jaren.

ik heb die belgische professor jaren terug op tv gezien en zijn idealism is groot en respect waard!

veel simple maar geode ideeën had die man!

en ik denk dat het ook kan!!!!!

ik sta sowieso versteld van het feit als je naar Eigen oogst kijkt dat er hongersnood is op de wereld!!!!

en.....

denk zelfs als wij hier op het forum een inzameling zouden houden voor zaden...

we best veel mensen zouden kunnen helpen en dan te beginnen in ned. als steun/en verdelingpunt de voedselbank,

maaaaaar dat kun je niet in je eentje en je hebt er een goeie organisatie/deskundige vrijwilligers voor nodig die dat in banen leidt....

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

DE ‘DIGITALE BOER’ REVOLUTIONALISEERT KENIAANSE LANDBOUW

0 reacties 21 november 2013

Boeren is weer cool in Kenia. Jonge academici doen massaal hun witte boorden-ambities de deur uit en storten zich, met kennis opgedaan op internet, op het verbouwen van groenten voor rijke niche-markten. Dit meldt de Keniaanse krant Daily Nation. Zij kijken met verbazing toe hoe de ‘digital youth’ het boerenvak herontdekt om geld te verdienen.

Deze boeren nieuwe stijl hebben niets met de landbouwende traditie van hun ouders. Voor hen geen traditionele gewassen, maar bijvoorbeeld rode uien, zijdewormen en paprika. Deze verkopen goed. Bovendien halen zij hun kennis van internet. Facebook is daarbij een van hun belangrijkste gereedschappen: al meer dan 13.300 jonge boeren wisselen tips en trucs uit over gereedschap, gewassen en oogst op bijvoorbeeld de pagina van boerin Mkulima Young.

Landbouwkennis is maar schaars in Kenia. In Kenia zijn 4 miljoen boeren, maar niet meer dan 4.000 ‘extension officers’, die verantwoordelijk zijn voor het verspreiden van boerenkennis en onderzoek. Daarom doen deze boeren het zelf: via hun smartphones en tablets zijn zij de hele dag online om trends, gewasprijzen en vragen van andere boeren in de gaten te houden. Ook verkopen zetten ze op een simpele manier hun gewassen online voor de verkoop met hun smartphones.

jonge-keniaanse-boer.jpg

Deze boer kwam op het idee voor zijn aarbeienteelt op een Aquaponics-systeem door de website van Mkulima Young.

In tijden dat traditionele banen bij overheid en bedrijfsleven maar schaars zijn, verdienen deze ondernemers een fijn inkomen aan hun vieze handen. Mary Ann Wairimu bijvoorbeeld, verdient ondertussen omgerekend zo’n 860 euro per maand aan haar bedrijf in zaailingen. Mary Makori’s verdient naast haar baan bij een kerkelijke organisatie, zo’n 2500 euro met haar gemixte boerenlandje van 100 bij 150 meter. De Daily Nation laat enthousiast weten dat deze bedrijfjes ondertussen weer zo groot worden, dat er weer ongeschoolde werkers in dienst worden genomen. http://www.feedtheworld.nl/2013/11/de-digitale-boer-revolutionaliseert-keniaanse-landbouw/

jij denkt dat de vluchtelingenkampen met een jaar al weg zijn? was dat maar zo, veel vluchtelingenkampen bestaan helaas veel langer. sommigen al meerdere tientalen jaren.

Ik denk niet dat ze met een jaar al weg zijn, maar om nou te zeggen dat ze er allemaal 20-30 jaar staan is ook overdreven, er zullen er vast wel een paar een vrije lange tijd staan, maar je moet nu ook niet denken dat Afrika een groot permanent vluchteling kamp is waar iedereen honger lijdt en niets te doen heeft, Afrika is vrij groot dus dat zou nogal generaliserend zijn, er is vrij veel land in Afrika wat geschikt is voor landbouw en er is meer dan genoeg zaad (meerdere Nederlandse zaad producenten produceren hun zaad in bijv kenia), het probleem is meer dat die landbouw grond wordt gebruikt voor het verbouwen van gewassen voor ons, en daarnaast heb je landgrabbing e.d.

Ik bedoel het niet slecht en ik vind het goed dat jullie er zo positief over zijn, maar soms ligt de situatie was moeilijker dan dat het lijkt.

Trouwens F1 kunnen ook zo gekweekt zijn dat ze geen nakomelingen krijgen doordat triploid zijn, dus soms is het precies hetzelfde als niet En het nadeel is je kan het niet zien aan de vruchten of aan iets anders dus je kan ze er niet eruitselecteren oid

voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl

plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/

Ik denk dat wanneer je ervan uit gaat dat het toch allemaal geen zin heeft, je ook alle positief uitpakkers misloopt.

Als er 1 paprikazaadje tussen zit dat kiemt en binnen 5 maanden 5 paprika's produceert.....is altijd beter dan niks.....

Ik denk dat de mensen die dit organiseren ook niet van gisteren zijn. Het project loopt al jaren!