Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ed's Tuintje


EdwinR

Aanbevolen berichten

Nou ik ook dan maar ,

 

morgen gaat ik foto's maken van de lege tuin.

(net nog wat opgeruimd, en naar de stort gebracht op t fietsie!)

 

Daar morgen mooi weer word zal ik ook 1 en andere aan stekkies gaan planten.

 

momenteel is de tuin zogoed als geheel leeg.

tuin is 20x10 (standaard moestuin?) 2 are dus

 

er staan een 30 tal aardbei plantjes in van vorig jaar en van de vorige eigenaar die zo attent was om deze te laten staan , idem 3 grote aalbes struikjes.

er komen nog 3 grote en 3 kleine aalbes struiken aan (morgen),idem aarbei planten (deze moeten van de oude tuin af anders gaan ze onder de grond )

 

bedoeling is om 1kas en 1 berging tzt te verwekelijken hieronder een voorbeeld tbv de kas

 

15x3ih4.gif

 

over de berging ben ik nog niet uit daar een houten schuur niet mijn voorkeur heeft, messchien daar waar ik toestemming krijg een 8ft(2x2x2m) containertje? iig inbraakveilig .

 

indeling etc etc ben ik nu aant het krabelen daar ik het wel in mijn hoofd heb enkeld niet op papier / pc

 

opmerkingen vragen etc etc stel op plaats deze gerust

Link naar reactie
Delen op andere sites

de meeste zullen ondertussen al weer op de tuin zijn (ben zelf net terug ff happie doen en weer naar de tuin)

 

maar kon het niet laten om een link waar stapgewijs het bouwen van bovenstaande(post 2?) kas te plaatsen.

het is wel engelstalig maar niet te min behoorlijk uitgbereid met tekst en foto's

 

ons hout voor de kas is iniedergeval gisteren laat nog besteld en word eind week 14 hier verwacht en hopelijk week 16 geplaatst op bestemming.

welliswaar veranderen wij een aantal kleine dingen.

Bv interne berging, afmeting (iets groter) en de ramen ipv 2 worden dit er 4

 

maja hier de linkhttp://www.buildeazy.com/greenhouse_imp.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

foto reeksje vanmiddag gemaakt bij sommige fotos begeleidende tekst

 

 

het urinoir.

s1ntir.jpg

 

klein overzichtje

20k5dhg.jpg

Draadjes zijn voor de indeling van de tuin (bv pad in midden 90cm breed en plaats voor kas + berging)

2qnwilf.jpg

 

plaats van de tzt kas en op de achtergrond ons transport middel en neej ik zit niet achterin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto naar rechts: Ctrl+K

Foto naar links: Ctrl+L

 

Goed dat je er een bouwinstruktie bij hebt gezocht. Heel handig. Net als de lijntjes. Zo krijg je al duidelijk waar wat kan en mogelijk is.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

was vanmiddag de spullen aan het verhuizen toen ik rond 12:30 aankwam was de over buur ook al met de touwtjes (lijnen) bezig.

rond 17:00 had het merendeel al draad aan mij gevraagd en wat Piketjes( korte stukjes lat 4x2 cm 50 cm lang)

puntje bij paaltje heb ik aardig wat luitjes op een idee of 2 gebracht en hoefde ik zelfs niet meer de spullen met de fiets te verhuizen want bijkbaar woonde de moestuin buurman (schuin tegen over) 2 straten van mij verwijderd en had hem geholpen met wat indelingen maken en hij mij met wat transport in zijn vw transporter

 

makelijk zown timmersmurf op de tuin zeggen ze nu allemaal .

 

ps blooper van vandaag :

 

daar waar de bouten van de kruiwagen wiel los zaten of al verdwenen waren , kieperde deze dus machtig om met alles stekjes erop.

gelukkig valt de shade mee enkeld zullen de rode uien en andere uien nu wel doorelkaar heen gemixt zijn, dus het uien stukje heet nu "mix uien"

 

elk stukje heeft een benaming of meerdere tbv stekjes/pootgoed

 

hopelijk gaan we morgen beginnen met het hout van de kas en berging uit te meten en te tekenen, en meschien wel al wat op maat zagen.

al het hout zal behandeld worden voor plaatsing enkeld met wat is de vraag.

 

ben nu aan het denken over een mest bak en een GFT(compost) bakie hoe deze te creeren en te maken en zelfs waar te plaatsen.

heb van een medetuinder wat IBC containers toegwezen gehad (nog niet ontvangen, daar hij ze nog gaat over hevelen en schoonmaken)

 

hier komen btw wat vissen in om stilstaand water te voorkomen, met vissen bedoel ik wat standraard spul zoals voorntjes en wat paling

 

naja dat was het wel weer denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is gisteren avond nog besproken met de overbuurman (die dus enkele straten verder woont) dat we vanmiddag (na het werk) nog even naar de oude moestuin gaan , gisteren hem alvast de sluetel (reserve) overhandigt.

 

hij zou vast beginnen met wat opruim werk en gezamelijk gaan we van middag de grote kiwi struik en de grote bed aarbeien verhuizen en ook het nu nog liggende kruiden tuintje.

 

Het kruiden tuintje en de kiwi struik die gaan zeker over want deze bloeide jaar in jaar uit als een malle vooral de vaste kruiden planten , als je dr langs loopt krijg je een oppeper als je de lucht even opsnoof.

 

kruiden tuin bestaat uit meerdere kruidens die kris kras door elkander staan . oa staat hierin:

Lavender 2 m2

koriander

citroengras

bieslook

munt

en nog wat spul enkeld weet ik niet alle benamingen

 

 

hopelijk volgen er vandaag weer fotos

Link naar reactie
Delen op andere sites

update:

5-4-2011

 

Kruiden zijn verhuisd, tekeningen voor kas en schuur zijn al schetsmatig klaar (zo fototje maken).

 

Toevallig vandaag op de bouw een mega opruim actie gehad en bleek mega veel bruikbare materieel tevoren zijn gekomen , nu net pas thuis gekomen na 3 uur overstapelen en uitzoeken wat ik denk nodig te hebben , een en andere opgemeten en op papier gezet zodat ik zo met een bakkie kan kijken of het voldoende is.

Werkgever had opdracht gegeven om letterlijk alle overige materieel weg te gooien ,dus hier maak ik dankbaar gebruik van.

 

echter ff transport rogelen en dan ben ik weer een blij mens.

 

schuurtje zal 1,55x2,40 x2,20 worden (breedxdiepxhoog)

raamkozijn van 1,10x1,15 (orgineel 1,10x2,40) zal er inkomen voor de nodige belichting

 

zal kijken of ik tijdens de bouwproces diverse fotos kan maken , daar men naar horen zeggen zeer geintreseerd is in foto's

 

ook heb ik vandaag een DOOS binnengekregen van een zadenhandel met mega veel zaden en dergelijke dus ben uiterst in mn noppies vandaag en na het lange weekend zal ik straks wel helemaal bekaf zijn (zaaien , bouwen etc)

Daar er geen stroom op het perceel aanwezig is zal het bouwen helaas echter wel gestaagd gaan en niet in het gewende tempo met div elektrische toebehoren(cirkelzaag etc)

 

mess een agregaat huren/lenen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

van het weekend druk geweest op de tuintje , schuur staat inmiddels in de ruwe opzet ervan.

we hebben iig wanden en een dak echter dicht bleek deze vanmorgen niet te wezen (waterdicht)dus snel een zeiltje eroverheen gegooid.

een 3 tal 2 meter warmte bakken staan dr ook al met aardig wat zaadjes en stekjes erin. (echter worden deze tzt vervangen , de bakken dus)

 

foto's zullen jullie helaas even op moet wachten daar de domputer de geheugen kaarten niet meer leesdt

 

in iedergeval probeer ik deze werkweek mits het uitkomt ivm werk het dak nog te voorzien van afvoer en dakleer (bitumen)

 

voor het weekend staat enkeld schilderwerk gepland en wat onderhoud aan de tuin zelf

 

(ow en de nieuwe aardbeien planten plaatsen)

 

momenteel word er tijdens de schaft (etenstijd bouw) div egelhuizen geknutseld , deze zullen zodra de camera en computer samen weer kunnen werken ook op het forum gedeponeerd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je toch een speciaal vakje voor!

Altijd handig om dat soort kabeltjes in het bijgekomen zakje te laten zitten en met een etiket/sticker erop te zetten wat en waarvoor t is.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

maar eens weer tijd om up 2 date te gaan ,

 

na enige strubelingen in prive situatie wel tijd voor de moestuin maar geen tot zeer weinig op internet gezeten.

 

Het seizoen in "Lelystad" bij de vereniging bevalt MEGA goed.

Daar ik ook nooit te moeilijk ben om een andere te helpen is dit zeker visa VERSA.

 

Winter komt er weer aan dus we zijn weer mega druk met plannen voor 2012 (teeltplan etc) , maar natuurlijk ook de bouwplannen.

 

poging wagend om alles in een notedopje neer te typen:

 

teeltplan maken

bouwplan maken

 

gehele 2 are ploegen( is dus spitten )

ongv 1,2 are bemesten.

2m3 GFT bult omspitten.

2m3 Mestbak schoonmaken en aanvullen.

de wandel paden ( 1 pad die de 2 are scheid over de lengte) verharden dmv tegels (30x30cm)

Link naar reactie
Delen op andere sites

update anno 20-11

 

GFT bult is omgespit en bij gevult , dit is nu een mooie zachte losse GFT bultje en klaar om straks door het spitten heen te mixen.

Mest Bult zal deze week nog aangepakt worden.

Lijnen van de hoofd pad zijn al uitgezet en zal zodra de tegels allemaal aanwezig zijn gelegd worden op een 10 cm witzandlaag (brekers zand)

Deze zal opgesloten worden door de zogenoemde opsluitbanden.

Was helelaas de camera vergeten , dus heb helelaas geen fotos kunnen maken.

 

Schuur en andere bouwwerken worden allemaal aangepast / verplaatst.

redenen : schuur is hoger dan in regelement is toegestaan , schuur staat naast de kas(althans moet hier op lijken) en deze weert het zonlicht.

Dus kas moet links komen en schuur rechts.

gelukkig is de schuur verijdbaar , deze staat op balken (vergelijkbaar met een pallet) .

Dus pallet fork lenen en dan kan deze verderen worden circa 2,5 m .

 

aantal bedjes al omgespit en bemest met paardemest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...