Ga naar inhoud

Wie zaait wat in ... december

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben heel benieuwd. Pittsburg heeft zeker geen zachter winterklimaat dan Nederland.

Echter: koud, te weinig licht. In de vensterbank is er -zonder fles eroverheen- misschien wel net zoveel/weinig licht. Ik ga het niet proberen.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
Deze week: Paprika, Ananaskers, Koriander en Anijs, en volgende week: pompoen, pastinaak, dille, en cayennepeper, en misschien nog wat zonnebloemen

Ik ga deze zaden allemaal buiten planten, maar dan wel zoals hier beschreven:

http://www.instructables.com/id/Wintersewn-Seeds-Now-is-the-time-to-start/?ALLSTEPS

dus de zaden in lege plastic flessen met gaten aan de bovenkant en onderkant (voor ventilatie, water en drainage).

De fles zelf zou dan als een soort mini-broeikas moeten fungeren, en in theorie zorgt moeder natuur voor voldoende water, dus daar hoef ik dan niet naar om te kijken.

Heeft iemand van jullie deze methode al eens geprobeerd?

Ik heb zo nog wel enkele flessen staan. Ik doe mee

Geplaatst:
Goliath schreef:

Deze week: Paprika, Ananaskers, Koriander en Anijs, en volgende week: pompoen, pastinaak, dille, en cayennepeper, en misschien nog wat zonnebloemen

Kan je zo vroeg al pompoen zaaien? Ik dacht dat die veel warmte nodig hadden, zoals een meloen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:
Ik ben heel benieuwd. Pittsburg heeft zeker geen zachter winterklimaat dan Nederland.

Echter: koud, te weinig licht. In de vensterbank is er -zonder fles eroverheen- misschien wel net zoveel/weinig licht. Ik ga het niet proberen.

Helaas staat mijn vensterbank al helemaal vol, bovendien kan ik voor dit project potgrond gebruiken waar rouwmuggen eitjes in hebben gelegd. Het lijkt me sterk dat die vervelende insecten het buiten in de fles zullen overleven Kortom, voor mij is het een leuk experiment

@Itoero Volgens mij hebben pompoenen inderdaad veel warmte nodig om te groeien, maar ik ga het in ieder geval proberen. Wie weet zit er rond maart een mini plantje in de fles die ik dan in de volle grond kan zetten

Geplaatst:

Lijkt me erg bijzonder als je de pepers (en dus ook paprika) aan het ontkiemen krijgt in winterse temperaturen. Die hebben toch wel graag een graad of 20 en hoger... Onder de 15-17 graden krijgen ze zelfs een groeistop... Dus denk niet dat me met deze soorten succes zal hebben.

Ook andere soorten die je er bij hebt staan gaan pas kiemen bij een hogere temperatuur. En dat heeft ook een reden. Iets met "natuur" ofzo... Dus denk niet dat ze het gaan doen terwijl het buiten je melkfles gewoon vriest! En als je al plantjes (ergens) kan opkweken dan zullen diegenen die er niet tegen kunnen buiten gewoon bevriezen. Bij het eerste golfje vorst aan de grond liggen bij mij de pompoenen al plat dus die kunnen echt niet veel hebben...Daar zal dat mini-laagje plastic niet tegen helpen vrees ik... (En dus is maart ook wel vroeg om ze buiten te zetten... nachtvorst tot na half mei...!)

Maar ja... ik zou zo zeggen: Prove me wrong...

Geplaatst:

Ik ben ook van plan om wat te gaan " winterzaaien" buiten. Het idee is dat de zaadjes gewoon in rust blijven buiten TOTDAT de natuur vindt dat het tijd is om te gaan ontkiemen. Dus als de temperatuur buiten hoog genoeg is. Dat kan/zal dus maanden duren. Men moet niet denken dat er dus in de winter plantjes gaan opkomen. Het voordeel is dat je in de winter lekker met zaadjes kan freubelen ipv in het voorjaar als je het al druk genoeg hebt in de tuin en andere zaaisels. Je hebt er geen omkijken naar, de bewatering gaat vanzelf. Het schijnt dat wintergezaaide planten sterker zijn dan die in het voorjaar gezaaid. Verder scheelt het heel veel ruimte in de vensterbank, die kan gereserveerd voor de niet-winterharde planten. En wat ik zelf erg fijn vind: geen kans op fileren omdat het buiten licht genoeg is! Ik pas dit overigens alleen maar toe op de winterharde planten, en bij voorkeur de koudekiemers. Pepers en paprika's zijn niet aan te raden op die manier, voordat het 20 graden in het bakje buiten is ben je al ver in het seizoen, die staan nu bij mij te ontkiemen in bakjes op de kachel en gaan dan naar het aquarium in de vensterbank.

Geplaatst:

Er is inmiddels ook een nieuw topic geopend voor alle zaai in Januari

Zelf vind ik het wel jammer als daarmee dit topic helemaal zou verdwijnen.

Het is wel aardig te lezen wat sommigen van ons reeds zaaiden in december, en nu weer in januari. Maar valt er voor de lezer wat van op te steken ?

Dus: Hoe staat het er nu mee ? ; de zaaisels van december ? Liefst met foto's natuurlijk.

Onze forummers hebben het volgende staan :

tds: wortelen, ui, winterbloemkool, winterspinazie, basilicum en koriander.

RobO: pepers

HuubvG : pepers

Piroska : pepers

bio-fee : basil en koriander, sla soorten en spinazie

Eveline68 : paprika en peper en div. kruiden

Bubbels : tomatenprobeersel ( toeval )

ferdinand: heeft méérdere dingen staan ( zie zijn post )

leeloo : winterprei

Dirk0229 : sla

Maarten : ook een heleboel.

Goliath: doet verslag van zijn winterzaai, maar heeft ook de vensterbank vol staan.

Eigenlijk dus de vraag: Doe verslag !

Maak eens een foto, laat ook de teleurstellingen zien als die er zijn. Niets leerzamer dan dat voor alle anderen.

Natuurlijk ook je successen, niets mooier dan dat.

Geplaatst:

Mijn tomatenprobeersel is nog exact even groot. Staat volledig stil. Mijn pepers in hun kasje groeien wel gezellig door. Ik had ze wat koeler met wat meer zonlicht gezet, maar dat werd niet gewaardeerd. Een cayenne is gesneuveld. Ze staan nu weer op het oosten op de vensterbank in de woonkamer. Voor de gein wat dwergtomaatjes gezaaid waar ik toch ruim voldoende zaad van had. Die kiemen als een malle in dat kasje.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Een beetje binnen zaaien in december kan altijd, maar heeft dat zin?

Op 15 december zag het er zo uit (prei en basilicum toen gezaaid; plus mini rucola zaailingen)

IMG0209k36281387097700.JPG

En nu (huiskamerteelt, onder 18W LED):

Rucola (en links de prei)

IMG0247k91981389006992.JPG

Basilicum

IMG0250k57721389006995.JPG

De rucola (een winter probeerseltje) ga ik binnenkort in zijn geheel oogsten, geen zin om ermee door te gaan.

De basilicum wordt binnenkort verpot, en gaat dan naar de keukenvensterbank.

Verder: zoals Bit al eerder schreef:

Hoe staat het er nu mee ? ; jullie zaaisels van december ? Liefst met foto's natuurlijk

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...