Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Advies fruitbomen

Fruithapje

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb 2 kersenrassen uitgezocht, maar ik twijfel een beetje of de bloeiperiode van deze twee rassen elkaar genoeg zullen overlappen. Het gaat om de rassen Earlise(S1S9) en Samba(S1S3). Zullen deze elkaar goed bestuiven of kan ik beter een ander ras kiezen? Als jullie ervaring met deze rassen hebben dan hoor ik dat ook graag.

Ze komen op de GiSeLa5 onderstam. Het heeft mijn voorkeur dat de kersenrassen voor half juli rijp zijn.

Verder heb ik ook een aantal pruimenrassen uitgezocht. Welke van deze rassen zouden aanraden en welke juist niet?

De pruimenrassen:

• Anna Späth
  • Dubbele Boerenwitte
  • Mirabelle de Nancy
  • Reine Claude d'Oullins
  • Reine Claude d'Althan
  • Reine Claude Verte
  • Opal

Ik heb altijd de opal gehad, helaas moeten wijken voor de nieuwe trap ( die nog steeds geplaatst moet worden )

Mooie grote donker blauw paarse pruimen, en net als de appels hier het ene jaar meer dan het andere jaar. Maar zit te twijfelen tussen de Opal of de mirabelle. (Maar heb met de mirabelle geen ervaring)

Heb een van de appelbomen aan mijn buurman gegeven en wil op die plek een pruim plaatsen.

Het gaat om de rassen Earlise(S1S9) en Samba(S1S3). Zullen deze elkaar goed bestuiven of kan ik beter een ander ras kiezen? Als jullie ervaring met deze rassen hebben dan hoor ik dat ook graag.

Ze komen op de GiSeLa5 onderstam. Het heeft mijn voorkeur dat de kersenrassen voor half juli rijp zijn.

Earlise en Samba zal niet lukken, echter Bellise en Samba bestuiven elkaar onderling wel ! Bovendien valt de bloei van beide 2 soorten in dezelfde periode. En dit is erg gunstig.

Van de pruimenrassen die je noemt heb ik alleen de Dubbele Boerenwitte nooit gehad, die wil ik ooit ook nog eens, moet erg lekker zijn. De rest is allemaal aanbevelingswaardig. Allemaal lekker, net weer even anders de een of de andere, maat, kleur, losse pit of juist niet; er zijn wel grote verschillen tussen die pruimen, maar allemaal vrij makkelijke bomen, buiten de gewone aantastingen om, allemaal lekker ook ( vind ik )

Weet niet welke ruimte je hebt en op basis van wát je een keuze wil maken, maar ik zie geen problemen.

Lapins is een zelfbestuiver maar bestuift ook andere rassen dus ook Samba

(bloeien dezelfde periode maar rijpen niet gelijktijdig

Samba is een relatief vroege kers, eind Juni rijp (wel lang genoeg aan de boom laten hangen voor optimale donkere kleur en smaak (erg goed!)

Samba is beslist GEEN zelf bestuivend ras. Alhoewel sommige kwekers het tegendeel durven beweren . (verkooppraatje)

Lapins rijpt vanaf half Juli, een matige kers, wel goed. Makkelijk te vinden

Van de pruimenrassen die je noemt heb ik alleen de Dubbele Boerenwitte nooit gehad, die wil ik ooit ook nog eens, moet erg lekker zijn. De rest is allemaal aanbevelingswaardig. Allemaal lekker, net weer even anders de een of de andere, maat, kleur, losse pit of juist niet; er zijn wel grote verschillen tussen die pruimen, maar allemaal vrij makkelijke bomen, buiten de gewone aantastingen om, allemaal lekker ook ( vind ik )

Weet niet welke ruimte je hebt en op basis van wát je een keuze wil maken, maar ik zie geen problemen.

5 van deze pruimenrassen zullen geplant worden.

Ik kies waarschijnlijk voor de Anna Späth, Mirabelle de Nancy, Reine Claude d'Oullins, Reine Claude d'Althan en de Opal.

Lapins is een zelfbestuiver maar bestuift ook andere rassen dus ook Samba

(bloeien dezelfde periode maar rijpen niet gelijktijdig

Samba is een relatief vroege kers, eind Juni rijp (wel lang genoeg aan de boom laten hangen voor optimale donkere kleur en smaak (erg goed!)

Samba is beslist GEEN zelf bestuivend ras. Alhoewel sommige kwekers het tegendeel durven beweren . (verkooppraatje)

Lapins rijpt vanaf half Juli, een matige kers, wel goed. Makkelijk te vinden

De kersen worden dan de Samba en de Lapins.

Mijn ervaring met de door jouw genoemde pruimen is als volgt:

Anna Späth: lekkere zeer late pruim, gedeeltelijk zelfbestuivend. Gevoelig voor pruimenmot en barsten van de vruchten (vervolgens komen de wespen)

Dubbele Boerenwitte: lekkere vruchten. Nadelen: geringe opbrengsten en niet zelfbestuivend.

Mirabelle de Nancy: Zeer gezonde boom. Nadelen: geringe kg-opbrengsten door zeer kleine formaat van de vruchten. Vruchtvlees is nogal droog. Vruchten zijn vooral interessant voor verwerking.

Reine Claude d'Oullins: heerlijke pruim. Nadelen: groeit zeer sterk en is pas op late leeftijd vruchtbaar.

Reine Claude d'Althan: lekkere grote pruim. Nadeel: groeit zeer sterk.

Reine Claude Verte: mooie en gezonde boom. Nadelen: nooit grote opbrengsten en de vruchten zijn erg zoet (voor mij te zoet) en gevoelig voor barsten. Smaak staat niettemin hoog aangeschreven bij velen.

Opal: absolute aanrader, mag niet ontbreken. Vroeg vruchtbaar, niet ziektegevoelig, vroeg rijpend en zelfbestuivend. Grote opbrengsten, heerlijke smaak. Goede bestuiver.