Ga naar inhoud

Prijzen F1 hybride komkommers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik was daarnet op zoek naar een bepaalde mini-komkommer, ideaal voor de kinderen bvb.

Ik las over een F1, namelijk 'Passandra'.

Een search op google leverde vrij veel resultaten, meestal in de UK.

Nu is er een online winkel in NL die deze zaden ook verkoopt.

Na eventjes door alle komkommers gebladerd te hebben (en dat zijn er heel wat) ... kwam ik tot de conclusie dat die F1 variëteiten toch wel heel duur zijn ... .

Ik heb hier toch enkele vragen/bedenkingen bij ... .

Je betaalt gemiddeld 4€ voor een F1 (die dan resistent is tegen bepaalde ziektes enz enz) ... dat is véél geld voor ... 5! zaden.

Ok, 5 zaden zijn in princiepe voldoende, maar ik vermoed dat ik het jaar daarop geen zaden zal hebben van deze plant vermits het allemaal vrouwelijke bloemen zijn (wat weer een voordeel is ook, vermits je dan geen mannelijke bloemen hebt die bittere vruchten knn veroorzaken ...)

Hebben jullie ervaring met deze F1 soorten (ik vermoed dat dit de Monsanto-soorten zijn???)?

Zijn deze soorten altijd zo duur, of weten jullie online winkels die goedkoper zijn?

Geplaatst:

F1 zijn simpelweg ´nieuwe´ gekruisde rassen, gekruist op smaak of beleving maar inderdaad ook op resistentie. Heel leuk om een keer te proberen of als het je verder weinig uitmaakt, maar idd ze zijn vrijwel altijd in verhouding duurder dan de ´simpele´ rassen omdat er meer tijd en gedoe in zit en ik persoonlijk denk dat het vooral in ons hoofd zit dat wij deze rassen als beter te boek zetten.

De meeste ziektes, althans in mijn ervaring, bij vruchtgewassen slaan pas écht toe als je er al behoorlijk wat van geoogst hebt. Wat wil een mens nog meer denk ik dan, volgend jaar weer een jaar. Dus nee, je kunt geen zaad oogsten gezien er dan behoorlijke rare gedrochten uitkomen ivm de kruising - en goedkoper zullen ze niet zijn in een andere winkel - gezien ze relatief altijd duurder zijn.

Geplaatst:

Hallo TDS,

F1 hybriden zijn niet uitsluitend Monsanto-soorten. Hybride of F1 zaadjes zijn het resultaat van een kruising tussen twee verschillende ouders van een groentesoort. Veredelaars ontwikkelen hybrides/f1 om bepaalde gunstige eigenschappen te creëren zoals, minder gevoeligheid voor ziekten, meer oogst of om bepaalde eigenschappen als kleur, smaak, rijping en kwaliteit te ontwikkelen. Het nemen van zaden van F1 (de eerste generatie) levert vaak geen gelijke soortechte planten op.

Persoonlijk heb ik voor komkommers het liefst een F1, en ja die zijn vrij prijzig maar zeker de moeite waard. Je bent zekerder van mooie vruchten (glad) zonder zaad en/of bitterheid omdat ze vrijwel alleen vrouwelijke bloemen produceren. Ik heb zelf het ras Bell F1 staan: http://www.agrotuinendier.nl/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage&product_id=962&category_id=162

Geplaatst:

Ik heb de Crispy salad f1, 20 zaden voor 2,90 bij vreeken.

Ik zaai deze omdat deze ook goed buiten kunnen en ik geen kas heb.

Miss idee om eens te proberen.

Ooh even er bij vermelden dat dit een snackkomkommer is

Geplaatst:

De eigenschappen per ras kunnen erg verschillen! F1's worden "uitgevonden" voor de beroepsteelt, waar andere eisen gesteld worden dan bij een liefhebber. Gelijkmatige vruchten, beperkte oogsttijd, oogst buiten het seizoen onder kunstmatige omstandigheden zodat er productie jaar rond mogelijk is e.d. is voor een liefhebber niet nodig. Aanpak van ziektes en plagen is in beroepstuinbouw ook geheel anders. Allerlei resistenties die daar gewenst zijn, heb je misschien niet nodig. Andere bestrijdingsmiddelen die daar wel worden ingezet hebben wij niet.

Wat ik wil zeggen: Het is niet goed omdat het een F1 en duur is!!

Er zijn ook goede niet F1 rassen. Vraag je af of de bepaalde F1 die je op het oog hebt inderdaad de eigenschappen heeft die voor jou gewenst zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

@ Eveline, dan moet je even teruggaan, dan krijg je een nieuw zakje.

Ik had dat vorig jaar ook - bij Welkoop alhier - , kreeg een nieuw zakje met 6 zaden en mocht het 1e zakje ook weer meenemen.

En wat bedoel je met deze zin?

Ik heb de Crispy salad f1, 20 zaden voor 2,90 bij vreeken.

Edit: ik zie al wat je bedoelt. F1 zaden, 20 stuks, 2,90 euro.

Geplaatst:

wij vinden komkommers met zaden geen probleem, als je ze maar redelijk jong oogst, probeer eens de vrolijke ronde lemon komkommers, die kunnen ook buiten en smaken prima

als je een F1 wilt gebruiken voor tegen ziektes kun je ook een geënte plant kopen of nog leuker: zelf komkommers enten op een onderstam

je kunt ook de mannelijke bloemen telkens weghalen, krijg je ook geen zaden, bij kasteelt dan wel

of je kweekt augurken en oogst die op het formaat 1/2 zure bom = heerlijk als komkommersla

Geplaatst:

@Huub zakje had ik begin dit jaar gekocht, maar is er helaas iet van gekomen om te zaaien, wilde het voor aankomend seizoen gebruiken, helaas dus nu maar een zaadje. En het tuincentrum waar ik ze gekocht heb heeft op dit moment dat schap vervangen voor de kerstspullen .

Ik schrijf gewoon een brief naar oranje band zaden en zie wel wat voorreactie ik terug krijg.

Vermeld uiteraard wel de winkel van aanschaf

Geplaatst:

Iets over de prijs. Er zijn toch wel voor een zacht prijsje zaden verkrijgbaar van goede F1 komkommer rassen . Het ras Konsa bijvoorbeeld dat in het voorjaar bij de Lidl verkrijgbaar is. Een verpakking die volgens opschrift voldoende is voor 10 tot 15 planten (er zitten altijd meer dan 15 zaden in) kost 49 cent. Bij de belgische Lidl zijn ze wat duurder .

Volgens de verpakking zijn ze resistent tegen meeldauw maar dat klopt niet. Konsa blijkt daar wel een stuk minder gevoelig voor te zijn . Meeldauw slaat later toe dan bij de rassen die ik daarvoor geteeld heb en verder is het gewoon een goede komkommer.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik heb zelf altijd het ras 'Marketmore', haal het altijd bij Vreeken. 25 zaden voor 1,90.

Is een oud ras, dat kleine komkommers geeft, en wel iets behaard is en kleine stekeltjes heeft op de vrucht, maar het is een zeer sterk ras. De planten staan bij mij altijd gewoon buiten op een beschut zonnig plekje, vaak tegen de kas aan, maar dat laatste is niet perse nodig.

Ik laat ze aan een draadje omhoog klimmen.

In de kas was bij mij geen optie, omdat die al te klein was, maar deze buitenkomkommer bevalt mij prima. En zoals ze bij Vreeken op de site ook wel zeggen, als je ze te groot laat worden komt er inderdaad zaad in.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

Ook ik heb afgelopen zomer de marketmore gehad, en heel veel van geoogst! Het is een iets ruwere komkommer, wel wat zaad en af en toe een bittere, maar verder hartstikke lekker en een hoge productie! Ze kunnen aan de draad in een kas, maar ook in een platte bak, daar was de productie veel hoger.

Zowel wij zelf als de kinderen hebben er veel van gesmuld deze zomer en moesten daarna weer erg wennen aan de supermarktkomkommers met toch veel minder smaak.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Alles wat ik gehoord heb kun je beter geente planten kopen .

Deze leveren meer en betere komkomers.

maar smaak is persoonlijk ( moet wel eerlijk zijn of ze lekker zijn of niet inplaats van automatisch zelf gekweekt zijn veel lekkerder)

Ik heb ook zelfgekweekte bonen weggegooid (en afgegeven)omdat ik ze niet lekker vond. Geen zaad van geoogst en deze zet ik niet meer.

Ik moet wel zeggen dat ik dit jaar maar 8 komkomers heb gekregen misschien nog beter verzorgen( moest op vakantie)

Dan zijn de komkomers in de aanbieding eigenlijk goedkoper!!

maar het plezier zit in de manier en de spanning van hoe goed hij het doet!

Geplaatst:

Hybride rassen zijn echt geen garantie voor een betere opbrengst dan zaadvaste rassen.

Dat word alleen wel vaak beweerd door diegene die ze verkopen of telen.

Er zijn biologisch veredelde rassen waar ik hele goede ervaringen mee heb, ik noem b.v. Marketmore, Gele Tros, Improved Telegraph, Tanja en nog vele anderen.

Afgelopen jaar (goede zomer) lag mijn oogst van de koude grond rond de 30/35 vruchten per plant, beetje afhankelijk van het ras.

In de kas deden ze het uiteraard een stuk beter maar omdat ik veel komkommer eet zet ik er ook altijd wat op de koude grond.

Overigens is het zelf enten van een komkommerplant op b.v. een pompoen of meloenstam niet erg moeilijk, met wat geduld en proberen is dat zo gefixt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...