deduk Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Ik heb vandaag een shiitake kweekbaaltje gekocht, maar het is me toch nog niet helemaal duidelijk wat ik er precies mee moet doen. Volgens de handleiding moet ik het zonder plastic zak een paar weken in de doos leggen met enkel een kartonnen deksel met een paar gaten er in. Daarna moet het een dag ondergedompeld in koud water en dan op een schaal en elke dag minstens 1x natspuiten. Ik ben bang dat het tijdens de eerste stap al fout gaat! Zou het niet uitdrogen als ik het zo in de doos leg? En volgens mij zitten er al heel veel pinnen, kan ik het niet beter meteen al op de schaal leggen en goed natspuiten elke dag? Quote
Stan Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 De zak ziet er goed uit(kan een mooie oogst gaan worden). Ik zou ze zelf idd even in de zak laten zitten en als de paddenstoel echt een hoed gaat vormen(vermoedenlijk in 2 tot 3 dagen) dan de zak er vanaf halen en 3 maal daags nevelen. Het overtollige water wel weg laten lopen/afvoeren. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
deduk Geplaatst: 19 maart 2014 Geplaatst: 19 maart 2014 Ik heb gisteren de zak eraf gehaald. Zo ziet het er nu uit: Zullen we van het weekend al lekker shii takes kunnen eten? Ik ga vast op zoek naar goeie recepten! Quote
deduk Geplaatst: 19 maart 2014 Geplaatst: 19 maart 2014 Het baaltje staat nu op de vensterbank op het noorden. Wel boven een verwarming, maar ik sproei heel vaak. Zou het beter zijn om het ergens anders, niet boven de verwarming, te zetten? Het krijgt dan geen direct licht. Quote
Stan Geplaatst: 19 maart 2014 Geplaatst: 19 maart 2014 Licht is niet meer nodig de pinnen zijn er nu al en als je het blok nu bij 15 graden zet groeien ze minder snel. Bij 18 graden gaat het weer wat sneller en bij 20 tot 22 graden gaan ze heel snel. Hoe warmer hoe vaker even sproeien(echt niet laten uitdrogen dat kost je een mooie oogst). Edit : en je kan beter de zwam uit het raam halen en geen direct zon licht geven. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
deduk Geplaatst: 21 maart 2014 Geplaatst: 21 maart 2014 Ze beginnen al op echte paddenstoelen te lijken! Quote
thea Geplaatst: 21 maart 2014 Geplaatst: 21 maart 2014 eet smakelijk Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
deduk Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 Bedankt Thea! Vanavond is het zover, ik ga de eerste shii takes oogsten! Maakt het nog uit of ik ze eraf snijd of pluk/draai? Quote
Stan Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 Het beste draaien daar op de rest van het steeltje snel contaminatie kan plaats vinden. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
deduk Geplaatst: 27 maart 2014 Geplaatst: 27 maart 2014 Ze waren heerlijk! Nu maar wachten op een 2e vlucht. Kan ik hem het beste nu in plastic pakken en een weekje wegleggen (koel of kamtertemp)? En moet ie dan eerst een beetje uitdrogen (had ik ergens gelezen), of kan ik hem beter juist eerst natsproeien en dan inpakken? Overal staat wat anders, dus ik ga maar op jullie (Stans!) ervaringen af! Quote
Stan Geplaatst: 27 maart 2014 Geplaatst: 27 maart 2014 Ja nu een 5 tot 10 dagen rust geven en ik geef dan geen vocht meer als ik ze weg zet. Daar heb ik slechte ervaring mee. Zo ernstig dat het blok dan in 3 dagen tijd groen is. Als je het blok weer gaat laten herleven dan even een half uur in een emmer met water en niet langer dan 1 1/2 tot max 2 uur anders valt het blok uiteen. Soms moet je het dompelen een dag of wat later nog eens herhalen voor het juiste vocht gehalte(het blok wil nog wel ens sneller opdrogen bij een 2de of 3de vlucht. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.