Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Shiitake kweekbaaltje


Leeloo

Aanbevolen berichten

Mijn eerste kweekbaaltje (als test) is besteld.

 

Ze maken een nieuwe aan en ik krijg die binnen 2 weken opgestuurd.

 

http://www.homegreen.nl/shiitake-kweek-baaltje

 

Als ik het goed begrijp zou deze 5 maanden oogstbaar zijn zolang ik hem ongeveer 2 weken koel zet en 2 weken warm (ongeveer 20C°) en dagelijks besproei om de vochtigheid op peil te houden.

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kweekbaaltje is aangekomen

 

Het ligt nu in een kast in de keuken (gesloten zak en op een donkere plaats) volgens de handleiding. Dit zou tot 2 1/2 maand kunnen duren.

 

Van zodra er knoppen te zien zijn, mag ik het pas openen en een nacht in wat water zetten, daarna in het licht zetten zodat de shiitake kan groeien.

 

18/12/2013 : Zak recht opstaande in de kast gezet

19/12/2013 : Vandaag was de zak binnenin al vochtig van de schimmelwerking

 

Zo leg je het verkeerd :

Shitake-18-12-201355211387360266.JPG

 

Zo leg je het juist :

Shitake-kweekbaaltje-18-12-201368331387452884.JPG

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik zie verschillende shiitake's nu denk ik

 

PICT004495421391270215.JPG

PICT005311651391270219.JPGPICT005491101391270223.JPG

 

De zak is van 9 december en ik moet hem 2 1/2 maand dichthouden ongeveer.

Dus eigenlijk mag hij pas rond 24 februari open, klopt dit?

Of mag hij nu al open?

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik knip zo'n zak open en dan gaat de baal op een bord 2 tot 3 maal per dag de plantensproeier er over en het te veel aan water giet ik meestal af. Als de baal leeg is geplukt zet ik ze in een plasticzak weer daar waar ze stonden(bij jou dus terug in de keukenkast. Dag of tien laten staan dan krijgen ze een bad(niet een hele dag in het water maar enekele uren) en zie je normaal na enkele dagen weer pinnen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Stan

 

Dan zal het terug de keuken worden vrees ik, maar dit keer boven op de kast.

 

Ik zet het baaltje dan in een plastiek bak, met doorzichtige plastiek over om de vochtigheid goed te bewaren en dan zeker 3 x minstens per dag sproeien.

 

Kan het in de veranda ook? Maar groeien ze dan veel trager of lukt het helemaal niet dan?

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shii take groeien bij 15 graden erg langzaam bij 18 wat vlotter en boven de 20 graden vrij snel. Heb je een foto's van hoe ze er nu bijstaan ? Als je veel pinnen hebt hoef je er geen zak om heen te doen enkel 2 a 3 maal per dag nevelen voor de luchtvochtigheid.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snel terug de zak in is beter hoor. Ik ga even voor je zoeken in mijn foto's hoe e.e.a er uit moet gaan zien voor je het uit de zak gaat halen. en deze reactie dan met een edit bewerken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dezelfde zak kon echt niet meer gebruikt worden, heb hem heel voorzichtig in kleine stukken moeten knippen.

 

Heb daarna plastiek folie erover gedaan (steriel) en terug in de kast gezet, met dit resultaat.

 

Ik ga even zien hoe het loopt want ze staan momenteel in de keuken (niet in de kast) en ze worden 3 x / dag bestoven.

 

De baal is wel veel bruiner/zwarter geworden toen ik ze terug in de kast had gezet.

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Link naar reactie
Delen op andere sites

De baal is wel veel bruiner/zwarter geworden toen ik ze terug in de kast had gezet.
Dat is erg goed en voor het mooie had nog een week in de kast niet erg geweest. Maar zet idd je pan maar vast klaar ik denk dat je nu bijna kan oogsten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...