Leeloo Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Mijn eerste kweekbaaltje (als test) is besteld. Ze maken een nieuwe aan en ik krijg die binnen 2 weken opgestuurd. http://www.homegreen.nl/shiitake-kweek-baaltje Als ik het goed begrijp zou deze 5 maanden oogstbaar zijn zolang ik hem ongeveer 2 weken koel zet en 2 weken warm (ongeveer 20C°) en dagelijks besproei om de vochtigheid op peil te houden. Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 En als je deze 5 tot 10 dagen na de oogst even in een bak met water zet komt je volgende vlucht in 5 tot 10 dagen.Mooie oogst vast Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
nod Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Dit zal ik opvolgen,ben benieuwd en veel succes en vergeet de foto's niet Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted December 12, 2013 Author Share Posted December 12, 2013 Foto's zullen niet ontbreken Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted December 18, 2013 Author Share Posted December 18, 2013 Het kweekbaaltje is aangekomen Het ligt nu in een kast in de keuken (gesloten zak en op een donkere plaats) volgens de handleiding. Dit zou tot 2 1/2 maand kunnen duren. Van zodra er knoppen te zien zijn, mag ik het pas openen en een nacht in wat water zetten, daarna in het licht zetten zodat de shiitake kan groeien. 18/12/2013 : Zak recht opstaande in de kast gezet19/12/2013 : Vandaag was de zak binnenin al vochtig van de schimmelwerking Zo leg je het verkeerd : Zo leg je het juist : Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted December 19, 2013 Author Share Posted December 19, 2013 Probeer nu maar eens uit te leggen aan vrienden dat je paddestoelen kweekt in je keukenkast Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Of je nodigt ze een keertje uit en schotelt ze de meest heerlijke heldere Shii Take bouillon voor en een gevulde omelet en.... zijn ze om voor je het weet en gaan het zelf in hun keukenkastjes kweken! Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted December 23, 2013 Author Share Posted December 23, 2013 Update op 23/12/2013 Witte schimmel is overal te zien Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Ik zie verschillende shiitake's nu denk ik De zak is van 9 december en ik moet hem 2 1/2 maand dichthouden ongeveer.Dus eigenlijk mag hij pas rond 24 februari open, klopt dit?Of mag hij nu al open? Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Beter heb je nog wat geduld dat is heel moeilijk ik weet het. Maar het gaat bij je zet de pan maar vast op het vuur. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Dank je voor het advies Stan, dan wacht ik nog een paar weken hoor, geen probleem. Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Of het nu weken zijn ? of week ? Je ziet straks echt nog beter dan nu dat ze er uit willen. Ze kloppen nog net niet aan. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Moet ik de zak dan volledig open maken en hoe leg ik alles dan?Langs alle kanten zie ik ze verschijnen of snijd ik bepaalde stukken voorzichtig open waar de grootste zitten? Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Ik knip zo'n zak open en dan gaat de baal op een bord 2 tot 3 maal per dag de plantensproeier er over en het te veel aan water giet ik meestal af. Als de baal leeg is geplukt zet ik ze in een plasticzak weer daar waar ze stonden(bij jou dus terug in de keukenkast. Dag of tien laten staan dan krijgen ze een bad(niet een hele dag in het water maar enekele uren) en zie je normaal na enkele dagen weer pinnen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Als ik het goed heb moeten ze dus koeler staan indien ik de zak weg knip? De veranda is rond deze tijd ongeveer 9° is dit ok of te koud? Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Hoi Leeloo, geef ze beter rond de 15 graden. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Hoi Stan Dan zal het terug de keuken worden vrees ik, maar dit keer boven op de kast. Ik zet het baaltje dan in een plastiek bak, met doorzichtige plastiek over om de vochtigheid goed te bewaren en dan zeker 3 x minstens per dag sproeien. Kan het in de veranda ook? Maar groeien ze dan veel trager of lukt het helemaal niet dan? Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Shii take groeien bij 15 graden erg langzaam bij 18 wat vlotter en boven de 20 graden vrij snel. Heb je een foto's van hoe ze er nu bijstaan ? Als je veel pinnen hebt hoef je er geen zak om heen te doen enkel 2 a 3 maal per dag nevelen voor de luchtvochtigheid. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Was niet makkelijk om ze redelijk scherp te krijgen maar hier zijn er een paar Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Snel terug de zak in is beter hoor. Ik ga even voor je zoeken in mijn foto's hoe e.e.a er uit moet gaan zien voor je het uit de zak gaat halen. en deze reactie dan met een edit bewerken. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Nu is het wel echt begonnen op 14/02 De pan staat klaar Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Ehh ik zou nog een foto laten zien van wanneer je .e.a. uit de zak kan/mag halen.Bij deze dan. Het zou er zo iets uit moeten zien en liefst nog meer pinnen ; Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Dezelfde zak kon echt niet meer gebruikt worden, heb hem heel voorzichtig in kleine stukken moeten knippen. Heb daarna plastiek folie erover gedaan (steriel) en terug in de kast gezet, met dit resultaat. Ik ga even zien hoe het loopt want ze staan momenteel in de keuken (niet in de kast) en ze worden 3 x / dag bestoven. De baal is wel veel bruiner/zwarter geworden toen ik ze terug in de kast had gezet. Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 De baal is wel veel bruiner/zwarter geworden toen ik ze terug in de kast had gezet. Dat is erg goed en voor het mooie had nog een week in de kast niet erg geweest. Maar zet idd je pan maar vast klaar ik denk dat je nu bijna kan oogsten. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Blog is geupdated Sommige shitake's worden wel erg groot, volgende keer niet meer in een bak maar op een schaaltje denk ik. Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts