LeonieZ Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Bizar hoor, ben vandaag aan het landje begonnen en er zitten hompen klei tussen het zand. Echt mooie grijze klei. Ik dacht dat die twee niet samen voorkwamen... of is het toegevoegd? Ik dacht dat ik daar laatst wat over las op dit forum. Het zal geen kwaad kunnen dunkt me, maar zat denk men hier over dit fenomeen Quote In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.~Douglas Adams~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Wat is je vraag ? Of het kwaad kan ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeonieZ Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 Ehm... Ik denk dat mijn vraag is hoe het komt? Ik denk niet dat het kwaad kan... Alle grond is grond natuurlijk Quote In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.~Douglas Adams~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Ga ik er een heel verhaal van maken; misschien heb je er wat aan. Een ander vult gewoon aan he ? Velen denken te weten dat de streek waar hij woont, maakt op wat voor grond je zit. En grosso modo klopt dat ook heus nog wel. Maar de laatste 70 jaar is Nederland behoorlijk op de schop gegaan he ? Vooral in Zuid Holland ( veel gronden die inklinken ) wonen mensen eigenlijk niet meer op de oorspronkelijke grond, maar op grond die is opgehoogd. Met zand. Of met mengsels of whatever. Dat kunnen soms zelfs zeer dikke paketten zijn. Soms van de meest belabberde kwaliteit, maar altijd verbeterbaar hoor. Wanhoop niet. Klei en zand is trouwens geen rot-combinatie an sich. Maar het vergt wel werk. Is je tuin echt zand ? Met her en der een klomp grijze klei ? Die grijze klei kan je verkruimelen en proberen te mengen.Een oude tuinmans-wijsheid is wel: probeer met je grondje méé te tuinieren, en er niet tegenin. Doe het met wat je hebt. Leer je grond kennen over de jaren, en verbeter gaandeweg de grond. Heb geduld. Vele topics op dit forum gaan over grondverbetering ( als de jouwe slecht zou zijn dan he ? , weet ik niet ) Vele opties.Ook hier helpt wellicht een foto voor nader advies.Je tuint op een complex ? wat zeggen ze daar ? wat voor grond is het ? wat is de oorsprong ? hoe lang ligt het er al ? etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeonieZ Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 Er zal inderdaad veel geschoven zijn met bouwen enzo... je vragen: 1) Foto. Ik weet niet of je hier iets aan hebt. 2) Op een complex ja3) Ze zeggen "arme grond" en "niet kalken!"4) Oorsprong: Matilo is het groene gebied met tuinen, oude kassen en kleinschalige tuinbouw dat tussen de wijken Roomburg en Meerburg in Leiden ligt. Het gebied is genoemd naar de Romeinse legerplaats, of castellum, die daar heeft gelegen. De archeologische resten van dit castellum en van een middeleeuws klooster liggen nog in de bodem.5) Het tuintjesgebeuren is nu een jaar oud geloof ik. (erg jong nog dus) Quote In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.~Douglas Adams~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Misschien zand ( en dan vaak rivierzand (= kalkrijk )) wat over de opgravingen is aangebracht ? ( dat doen ze wel vaker om het te beschermen en te behouden voor toekomstige opgravingen door latere generaties ).Zand dus, arm, en kalkrijk. Kalk is mooi meegenomen, gewoon aan de slag in het voorjaar, kleihompen verkruimelen, composten, mulchen. En gewoon beginnen. Gaandeweg zie je het allemaal vanzelf. Het zal niet de grond uit spuiten die bloemkool, maar is dat een ramp. Komt allemaal wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Nog een paar bouwsteentjes. Ik heb even naar de bodemkaart gekeken (klik, maar neem even de tijd, onbegrijpelijk knullige interface) De bodemopbouw rond Leiden is nogal complex. Veel verschillende grondsoorten, deels met kalkarme bodems, deels (o.a. langs de Oude Rijn) met kalkrijke bodems. Voor de omgeving van Matilo vind ik (samenvatting):Beschrijving: poldervaaggronden (Mn25A)Kalk in profiel: KalkrijkVegravingen: Afgegraven Grondsoort: Zware zavelBodemopbouw: Homogeen profielGrondwatertrap: V*Alleen "Homogeen profiel" kan ik niet helemaal rijmen met jouw verhaal. Er zal inderdaad veel geschoven zijn met bouwen enzo... Dat kan haast niet anders, er wordt rond Matilo al sinds 47 na Chr. gebouwd, verbouwd, geplunderd, herbouwd en weer afgebroken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 (edited) leuke site! meteen eigen grondje opgezocht en het klopt wat er staat je zou het stukje kunnen laten diepfrezen, dan wordt alles fijn gemengd maar je moet wel de bio-actieve toplaag opnieuw opbouwen: veel organisch materiaal inbrengen, mulchen ik zou zsm beginnen met compost maken, zo veel mogelijk, en zo weinig mogelijk kunstmeststoffen gebruiken; je kunt overwegen een grondtest te laten doen bij de AVVN of zo (hebben wij niet gedaan, we kijken altijd naar welk onkruid er goed groeit en welke planten het goed/slecht doen) en ook aan de tuinbuurtjes vragen wat de grond doet Edited December 18, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeonieZ Posted December 18, 2013 Author Share Posted December 18, 2013 Jee wat een nuttige antwoorden! Ik ga me even verdiepen Ok... Die kaart snap ik niet Ik ben bezig met het maken van compost en denk dat dat ook prima gaat lukken. Er wordt daar ook compost gemaakt natuurlijk Ook ga ik op zoek naar poep. poep met stro. Quote In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.~Douglas Adams~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Hoi Leonie,Ik heb ook sinds kort een tuintje bij de Stadstuinen Leiden. En ik kreeg vandaag een mail dat je gezamenlijk compost en/of mest kunt bestellen. Ik denk dat ik alleen compost doe. Hoe groot is jouw tuintje?Die van mij 50m2. Ik ben pas op 1/4 met spitten. Is best veel werk. Nou ja, we hebben nog de tijd gelukkig.groetjes, Else (tuintje 9A) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 mijn id is: compost kopen in de buurt? alleen als je heel zeker weet wat er in zit, vaak zit er vrij veel zout in en ondanks de rhp keuring oid zou ik het alleen voor de bloemen gebruiken niet voor de eetbare waar en zeker niet voor gevoelige planten, jonge aardbei bijvoorbeeld manege in de buurt? paardemest verteert lekker snel in een compostbak, als je zelf mest schept (doen wij ook) kies dan zoveel mogelijk plakken met urine en keutels = lekker veel stikstof voor de vertering van het stro boer in de buurt? oude koemest min 1 jaar, kun je zo op je grond leggen en een beetje inwerken. verse mest eerst composteren of onderspitten in een voor (hier brengen ze het thuis voor euro 15 per ruime kuub) bomen in de buurt? hark het blad in okt/nov en maak een bladcompostbak = alleen blad (liefst geen eik of conifeer) en wacht een jaar terwijl de vriendjes er mooie bladaarde van maken (wij doen 10 volle vuilniszakken per jaar in een gaasbak van 1 kuub) Lidl in de buurt? koop een blad/takkenversnipperaar alsie in de bonus is, takken kun je vragen bij de buren, zijn ze vaak heel blij mee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeonieZ Posted December 18, 2013 Author Share Posted December 18, 2013 Hoi Leonie,Ik heb ook sinds kort een tuintje bij de Stadstuinen Leiden. En ik kreeg vandaag een mail dat je gezamenlijk compost en/of mest kunt bestellen. Ik denk dat ik alleen compost doe. Hoe groot is jouw tuintje?Die van mij 50m2. Ik ben pas op 1/4 met spitten. Is best veel werk. Nou ja, we hebben nog de tijd gelukkig.groetjes, Else (tuintje 9A) Ha Else,Ik had gezien dat jij ook op Matilo zit, wat leuk!!Mijn tuintje is 25m2 en ik vind dat al 'veel' Ik ga eerst even proberen aan gratis mest te komen, compost zal ik wel moeten bestellen denk ik, wat ik thuis maak is veel te weinig. Is jou grond ook doorzaait met kleihompjes? Ik was er zo verbaasd over. Ik heb de foto van je tuintje gezien in je seizoen. Veel gras he?! En een moeilijke vrom, wel leuk, maar moeilijk lijkt me. Ook met de berijkbaarheid van je groenten. Groetjes van Leonie, tuintje 40A Ha RobO, Er zitten wel een aantal maneges in de buurt hier, zelfs een stal vlakbij. Ik zal eens even rond moeten gaan kijken. Goede tips zeg! Quote In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.~Douglas Adams~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Hoi Leonie,Nou, volgens mij is het bij mij alleen maar klei. Ik heb tenminste geen zand gezien. Na het spitten liggen er grote brokken klei. Ik weet nog niet hoe ik het precies ga doen, maar in ieder geval moet er compost bij. groetjes, Else Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 ... Ok... Die kaart snap ik niet ... Ik wil wel e.e.a. uitleggen, maar zou je preciezer willen formuleren wat je niet snapt, dat is gemakkelijker voor mij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeonieZ Posted December 18, 2013 Author Share Posted December 18, 2013 Else, echt van die klei waar je poppetjes van zou kunnen maken? RvO,ehm... Ik mis een legenda, ik zie allemaal rode en gele blokjes (of groene en oranje). Maar kan niet vinden wat wat is. Quote In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.~Douglas Adams~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Er zijn drie mogelijkheden om een "legenda" te zien bij de bodemkaart in http://www.bodemdata.nl/bodemdatanl/.Klik op print. Je krijgt dan een kaartje met legenda.Klik op het "informatie-icoontje". Klik daarna in de kaart. Je krijgt dan details van het bodemtype (de bodemtypes) die je hebt aangeklikt.NB je krijgt alleen informatie van de laag waarvoor je de radiobutton hebt aangezet, onder het kopje "actief"Linksonder de kaart zit een link "bekijk legenda". Of je die knop ziet is afhankelijk van de beeldschermresolutie. Eventueel kun je met de "plusknop" of "minknop" de kaart groter of kleiner maken, dan komt soms de knop "bekijk legenda" alsnog te voorschijn.Succes er mee en vraag gerust verder als je er niet uit komt Edit: derde mogelijkheid toegevoegd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeonieZ Posted December 19, 2013 Author Share Posted December 19, 2013 Bedankt hee! Ik ga er morgen nog even mee klooien Quote In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.~Douglas Adams~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 ter info:Die grijze klei is zeeklei.Je hebt ook rivierklei, die is bruin of grijs.Als je de klei mengt met zand krijg je geestgrond, dat zou heel geschikt zijn voor bloembollenteelt http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeeklei Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Ja ,In Friesland word het geel bij het bakken daar zal wel zand bij zitten en in Groningen rood bij het afbakken.In de volkmond katteklei.De huizen zijn ook zo en de oude dorpen de paadjes. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts