Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Brem als rupsenverjager

ferdinand

Recommended Posts

Brem is een waardplant van vlinders..bijvoorbeeld een vlinder van de familie van de Pieredae, waar ook het koolwitje toebehoord. Misschien eten de rupsen dan geen kool maar brem? Als het zo zou werken dan zou ik denken dat de brem ook moet bloeien om de vlinders aan te trekken. Ik vind het op zich niet goed klinken, vlinders naar je tuin trekken met brem waar ook kool bij staat..maar ik kan het helemaal mis hebben.

Zelf heb ik afgelopen jaar geëxperimenteerd met selderijplanten onder koolplanten. De koolplanten stonden ook nog in enkele rijen tussen verschillende andere groente. Op sommige plekken werkte het goed, op andere rijen had ik lichte aantastingen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Heb dit ooit gelezen in een boek van Rik De Dapper, om brem te leggen bij kolen en uien. Reden juist weet ik niet meer correct, maar ik meen dat het te maken heeft met geurverstoring. Insekten op het verkeerde been zetten, figuurlijk dan toch.

Dan zou ik het zeker proberen. En misschien meteen selderij( blad of knolselderij) proberen. Als je voor knolselderij gaat dan zet je die onder kolen die wat eerder geoogst worden( broccoli bv?) omdat de knol nog een lange groeiperiode nodig heeft die hij dan ook krijgt met in het tweede deel van de groei geen concurrentie( zie ook mijn moestuinblog hier ergens...)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎