Geplaatst: 23 december 201312 j Nu stel ik me toch een vraag, pas op, dit geldt ook bij mij hoor.Waarom moet het gazon steeds op de zonnigste plaats komen te liggen?Bij hoeveel tuinders is dat niet zo?Hier bij ons in ieder geval wel want moeder de vrouw heeft het hier ook voor het zeggen. Ben toch al zo ver geraakt dat er wat fruitboompjes in het gazon staan.Maar toch, onze groenten hebben steeds vele uren schaduw door muren en afsluitingen, daar waar het niets opbrengende, veel werk kostende, gazon, de mooiste plaats krijgt, volop in de zon.Wat ik dan ook niet goed snap is dat moeder de vrouw een zonnescherm nodig heeft om, op het gazon te gaan luieren, kan het dan niet beter tegen de muur aan liggen? Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 23 december 201312 j Als je je gazon in de schaduw legt zeg maar heb je meer last van onkruid zoals mos .Bovendien (vind ik zelf althans) is het gras in de schaduw vaak minder mooi, minder vol wat sprietig zeg maar .
Geplaatst: 23 december 201312 j Auteur Dat is ook waar natuurlijk maar waarom moeten de groente dan zo sprieterig staan?Waarom überhaupt gazon?Al die goede grond die niets opbrengt en zelfs vervuilt, dit wegens het met tweetakt grasmaaiers kort houden van het gras, de viertakters zijn iets beter voor het milieu maar toch ook vervuilend.Hier is het van " ge MOET het gras afrijden" maar ik zou het véél liever omspitten om dan voor het hele jaar verse groente te kweken.En al dat afval???? Waar blijft ge er mee? Composteren gaat niet zo goed en ermee mulchen, daarvoor is er teveel.Maar, omdat 'IEDEREEN' een gazon heeft moeten wij er ook zo nodig eentje, wat zeg ik? Twee, want de voortuin is ook al voor 90% gazon en die ligt dan vlak op het zuiden.En ik maar groente trachten te kweken in de schaduw.....Maar er is hoop. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 23 december 201312 j Auteur Waarom zie ik dan nooit iemand zonnen op ons gazon?En laat zonnen nu ook weer niet ZO gezond zijn qua blootstelling aan UV stralen. Dat kan dus geen goede reden zijn vind ik. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 23 december 201312 j zonnen is juist hartstikke gezond qua blootstelling aan UV-stralen!https://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D Maarja als ze er nooit liggen te zonnen is het een beetje zinloos natuurlijk
Geplaatst: 23 december 201312 j Hmja. Enige voorbereiding vereist Je bestelt een serie rollen gras ( straks in maart ), voor op de dag dat uw vrouw een deel van de dag niet thuis is. De rollen legt u vast klaar tegen de rand van het gras waar u het gras in de schaduwdelen van uw tuin wil uitbreiden.U begint met spitten, het grasdeel wat het meeste zon vangt. Eenmaal wat rijtjes gedaan, mag inmiddels uw vrouw wel thuiskomen. "Wat is dát nou " ?? , zal ze zeggen. Vrolijk zegt u dat u dat al heel lang wilde: Een wat groter, mooier, nieuwer gazon ! "Het was een verrassing voor jou !" , Wel een daagje werk, maar het wordt héél mooi, dat beloof ik je. Cadeautje van mij aan jou ! U maakt uw werk af. Laat u niet uit uw evenwicht brengen. Gewoon stoïcijns doorspitten, regelmatig zeggend : "wordt móói he ? " En zo heeft u uw gras verlegd, de kanten omgedraaid, niet minder gras ( misschien zelfs wat méér ? ) , maar op andere plekken.Nétjes maken ( dat kunt u wel, heb ik al gezien ). Eventueel nog iets voor haar erbij aanschaffen ( een nieuwe strandstoel ofzo, iets wat voor háár is ) Vrouwen zijn voor élk gat te vangen. Wij zijn dan wel het zwakke geslacht, maar wij zijn slimmer; dat is genetisch bepaald. Het is niet al te moeilijk een vrouw schijnbaar ten dienste te zijn
Geplaatst: 23 december 201312 j Ach je kunt ook gewoon zeggen 'hey liefje, zullen we het gazon verplaatsen zodat mijn groentes meer zon krijgen? Ik beloof dat ik dan die groentes heerlijk voor je zal koken liefje, en bovendien maai ik dan het komende jaar het gazon!'. Dat zou ook moeten werken
Geplaatst: 29 december 201312 j Er bestaan ook speciale zaadmengsels voor schaduwgazons weet ik voor mensen die een gazon in de schaduw willen hebben. Verder weet ik er eerlijk gezegd ook niet meer van af van schaduwgazons.
Geplaatst: 29 december 201312 j vroeger was het gazon natuurlijk wel de "bleek"! waar het witte wasgoed te drogen gelegd werd en dus superwit werd........traditie dus volgens de vrouwe! Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 30 december 201312 j Dat is ook waar natuurlijk maar waarom moeten de groente dan zo sprieterig staan?Waarom überhaupt gazon?Al die goede grond die niets opbrengt en zelfs vervuilt, dit wegens het met tweetakt grasmaaiers kort houden van het gras, de viertakters zijn iets beter voor het milieu maar toch ook vervuilend.Hier is het van " ge MOET het gras afrijden" maar ik zou het véél liever omspitten om dan voor het hele jaar verse groente te kweken.En al dat afval???? Waar blijft ge er mee? Composteren gaat niet zo goed en ermee mulchen, daarvoor is er teveel.Maar, omdat 'IEDEREEN' een gazon heeft moeten wij er ook zo nodig eentje, wat zeg ik? Twee, want de voortuin is ook al voor 90% gazon en die ligt dan vlak op het zuiden.En ik maar groente trachten te kweken in de schaduw.....Maar er is hoop. Gewoon het gras vooraan weg doen en daar ook groenten zetten, heb ik ook gedaan en werkt perfect
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.