Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Beginnen met fruitbomen/struiken

Carry76

Recommended Posts

Ik ga gewoon een linkje zetten naar een artikeltje dat ik een tijd geleden schreef : https://fruitberg.wordpress.com/eerste-hulp-bij-fruit-uit-jouw-tuin/.

Als je echt advies in raskeuze zoekt https://fruitberg.wordpress.com/eerste-hulp-bij-fruit-uit-jouw-tuin/bijkomende-hulp-bij-bessen-uit-de-tuin/

't Is een beetje lang om dat allemaal over te typen hier

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Carry,

zo'n 16 jaar geleden heb ik bomen geplant op advies van de boomkweker. Soorten die het goed deden bij elkaar, en mooi verdeeld wat spreiding (pluk) betreft.

Appelbomen Laagstam : Jonagold, James Grieve, Jonathan, Melrose, Alkmene, Reine de Reinettes, Jacques Lebel. / Jonagold is ondertussen gesneuveld, Melrose is onze lieveling, Alkmene en Reine de Reinette, James Grieve zijn zeer lekker.

Peren Laagstam : Precoce du Trevoux, Conference, Bonne Louise, Triomphe de Vienne / Précoce en Conférence heb ik dit jaar weggedaan, wegens té veel.

Pruimen Halfstam : Opal, Altesse Simple, Reine claude d'Oullins / Opal is gesneuveld wegens aantasting maar is samen met Reine de lekkerste.

Kersen Halfstam : Anna bella, Sneiders spate Knorpel , Big van

Perzik Halfstam : Lieveling

Hazelaar : Webbs prize cob, Geante de Halle, Cosford / 1 van weggedaan (plaats)

Algemeen : Veel fruit, behalve de hazelaars (eerste jaren goed, nadien stilaan verminderd), pruimen idem. Ik zou nu misschien meer kiezen voor laagstam, want om die halfstam kerselaar in te pakken, is dit elk jaar geen sinecure ! (zijn toch zo'n 6 meter hoog)

Op de foto zie je links dit nettensysteem een aantal jaren geleden, ondertussen is het al een beetje hoger, en moet ik in het midden ook een ondersteuning voorzien. Elk jaar feest hoor !

SL73490285811388336504.JPG

wat een mooie tuin!

Bij mij wordt het nog een heel project hoor!

hier even 2 fotootjes om te laten zien hoe gedeelte van de tuin er momenteel uitziet:

tuin39111388408875.jpgtuin236401388408907.jpg

zoals je ziet veel dennen welke volgegroeid zijn met klimop. Ben nog even aan het uitzoeken of het slim is dit te verwijderen, zijn de meningen nogal over verdeeld.

Maar mijn handen kriebelen om aan de slag te gaan!!

Het heeft wel charme, zo'n bosje. Kan je daslook in planten en nog een heleboel andere struiken, rhododendron, bosaardbeitjes volop...

Voor je fruittuin : maak een goede planning, zet de bomen ruim, vb. ik zette mijn laagstammen op 4 meter van elkaar, 2 meter van de kant etc. Indertijd stonden ze naar elkaar te zwaaien, wel : nu zitten ze in elkaar. Je verschiet hoe groot het allemaal wordt.

Dus met zo'n grote ruimte zou ik liever om de 6 meter een boom in laagstam planten, dan kan je er makkelijk rond voor evt. besproeiingen.

Leg ook nog niet direct alle tuinpadjes in steen, je verschiet na 5 jaar welke wortels je pad omhoogduwen !

Zeer belangrijk is de vormsnoei in het begin : open structuur, weten welk oog weer gaat groeien.. Appelen, peren kan je goed snoeien en leiden (je zegt gewoon, deze tak moet zo open groeien naar hier, je maakt daar een touw aan (niet afsnoeren) aan een grote baksteen ; na een tijd kan het touw weg, en heeft de tak de juiste richting - in de lente en zomertijd kan je heel goed takken buigen, in de winter opletten) . Kersen snoeide ik bijna niet. Pruimen weinig, vooral opentrekken. Vruchten soms maar als bomen volgroeid zijn (na 3-4 jaar).

Je vraag over de klimop kun je misschien in de topic-groep "tuinvragen" stellen. Ik beantwoord hem graag. Er bestaan veel misverstanden rondom klimop.

Of je laag of halfstam fruitstruiken of bomen neemt, is natuurlijk geheel aan jou. Waar je wellicht bij na moet denken, is dat zo'n weide ook gemaaid zal worden ? En dan is halfstam al gauw slimmer.

Kwa oogst is laagstam natuurlijk slimmer, maar dat is maar een week of wat in het jaar. Zelf afwegen. ( snoeien is natuurlijk ook handiger als de bomen lager zijn, dat wel )

Of je besproeingen uitvoert weet ik niet. Ik doe dat zelf niet. Ik zou eigenlijk niet gauw weten waarom, tenzij je je erg richt op véél produceren. Maar met een tankje met verlengde sproeikop kom je al gauw een heel end.

Denk bij laag of halfstam ook aan de vruchtsoort. De pruimen ( in ieder geval soortjes als de 'Victoria' en aanverwanten, buigen nogal snel uit van zichzelf, misschien is het daar een optie wel halfstam te nemen.

Ook een tip is om een aantal fruittuinen van mede- forummers te bekijken ( zie ieders seizoens-update ) . Er zijn er nogal wat die vrij intensief óf zich op de teelt van aardbeien richten, of op bessen, druiven, blauwe bessen, kiwi etc etc.

Van alle soorten zijn ook vele topics. Er zijn topics over snoeien, over bemesten, insectenbestrijding, ziektes etc etc.

ik zou op dat stukje met naaldbomen onder de naaldbomen bosbessen en blauwe bessen zetten want die houden van zure grond en de naalden van dennen zijn zuur dus de grond zal daar ook zuur zijn en daar houden bosbessen en blauwe bessen van

Ja, laagstam ivm makkelijkheid.

Paar zaken :

maaien onder de boom / ik zou aanraden een cirkel te trekken bijna even groot als de kruin (je begint met 1/2 meter, later 1 , wordt rap 1.5 meter straal) en die te mulchen - compost, bladeren - ikzelf zet dit vol met bepaalde plantensoort of bollen voor bloei in het voorjaar) ; je hoeft dan niet te maaien. Of Oostindische Kers, zeer nuttig, trekt luizen aan, en houdt ze weg op andere plaatsen.

Sproeien :

Ik sproei regelmatig appelbomen en perenbomen evt. pruimenbomen met Carpovirusine, toegelaten in de bioteelt : je vindt hier wel een verdeler (http://www.boomkwekerijdelinde.be/index.cfm?fuseaction=artperrub&c=7) ; Verder alleen met bacillus thuringiensis (Dipel in de handel) zo nodig, als ik rupsen zie van fruitmot of ander.., vooral in appelbomen

http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/preventie_ziekten_plagen.htm

Als je ruim plant heb je minder last van schimmels.

Plant je bomen NIET te diep, de ent moet boven blijven.

Stammen heb ik in begin behandeld met een soort preicobact. Of iets dat ik zelf maakte : mest met bentoniet en nog wat, waterglas ? ik ben het vergeten.

Elke winter worden de nog tere stammen beschermd hierdoor, in kloofjes kan geen ongedierte, pissebedden e.a. gaan kruipen om te overwinteren, en ondertussen je stamschors losvreten.

Ik heb mijn bomen gekocht bij Calleplant in Wetteren België, http://www.calleplant.be/nl/start.htm, ga op de website naar "uw fruittuin" en download die catalogus, staat veel in ivm soorten, maar ook onderstammen e.d.

Allé, succes alvast. Als er iets is, horen we het wel.

Wat vind je het belangrijkste: Zo veel mogelijk opbrengst? Zo snel mogelijk opbrengst? Gemak bij het snoeien en plukken? Of vind je wellicht de esthetische waarde van de fruitbomen het belangrijkst?

Als je voldoende ruimte hebt en je bent nog jong dan zou ik niet aarzelen en zonder meer hoogstam fruitbomen planten. Er gaat werkelijk niets boven de schoonheid van een hoogstamfruitboom vind ik. Bovendien heb je van een hoogstamboom een leven lang plezier. Plant echter geen hoogstamboom als je al 75 jaar of ouder bent, want dan ga je er geen profijt meer van hebben; de eerste opbrengsten laten namelijk vele jaren op zich wachten, met name bij hoogstam perenbomen. Plant liever ook geen hoogstam kersenboom, dat is namelijk alleen maar feest voor de vogels omdat je dergelijke grote bomen niet kunt afschermen.

Als je voor maximale fruitopbrengst per hectare en veel variatie en makkelijke verzorging wilt gaan: neem dan absoluut laagstam fruitbomen.

Je kunt ook het beste van twee werelden nemen: je plant dan hoogstambomen appel en peer met 9 meter plantafstand, en daartussen plant je laagstam appels en pruimenbomen, welke je na 15 jaar kunt verwijderen. Je hebt dan toch al wat opbrengst in de eerste 10 jaar van je laagstambomen en je tuin oogt niet zo kaal gedurende de eerste jaren. Ondertussen werk je langzaam toe naar een juweel van een hoogstamboomgaard in een periode van 15 jaar, terwijl je ondertussen toch opbrengsten hebt. Je kunt dit ook nog combineren met bessenstruiken onder de bomen de eerste jaren.

O ja, het is ook nog verstandig om rekening te houden met oogstspreiding en bestuiving. Maar dat wordt pas belangrijk zodra je de rassen gaat kiezen.

En dan ook de vraag stellen: op welke grond zit je ? Zit je in de IJsselvallei, richting het Apeldoornse kanaal ( rivierklei ) of zit je op hoog zand ( zuur ) echt op de Veluwe. Nogal een groot verschil en kan je benutten in je keuzes.

Er zijn meerdere goede leveranciers voor fruitbomen of ook vruchtstruiken.

www.fruitbomen.net is er 1. Hij zit ook hier op het forum.

http://www.batterijen.nl is er ook 1. Beiden met grote keus.

Edited by Guest

Ik ben het grotendeels eens met Blije Bakkus. Maar het beste van twee werelden in mijn tuin is één hoogstamappelaar nabij de woning, en verderop in de tuin laagstamfruit.

Ik heb nog steeds geen enkele logica gevonden achter halfstambomen: zelfde groeikracht als een hoogstam, zelfde plantafstand alleen iets lager dus minder praktisch en ook minder mooi ...

Wat betreft de plantafstanden bij laagstam, die hangen ook sterk af van je grond en de gekozen onderstam. Zowel bij appels, peren als kersen zijn er grote groeiverschillen (een appelaar op M9 blijft makkelijk 1 meter lager dan één op MM106)

Pruimen Halfstam : Opal, Altesse Simple, Reine claude d'Oullins / Opal is gesneuveld wegens aantasting maar is samen met Reine de lekkerste.

Hazelaar : Webbs prize cob, Geante de Halle, Cosford / 1 van weggedaan (plaats)

Algemeen : Veel fruit, behalve de hazelaars (eerste jaren goed, nadien stilaan verminderd), pruimen idem.

Zowel wat betreft de hazelaars als die pruimen vraag ik me af of er geen bestuivingsprobleem aan de basis ligt. Bij de hazelaars zorgen ook de warme decembermaanden van de voorbije jaren voor problemen: 2 van mijn 4 hazelaars bloeiden de voorbije jaren al begin januari, terwijl de vrouwelijke bloemen pas véél later verschenen...

bedankt voor alle reacties!

even wat antwoorden: ik zit idd in de buurt van Apeldoorns kanaal en vermoed dat de grond vrij zuur zal zijn.

Vooral gezien de hoeveelheid naaldbomen die hier groeien:

dennen12161388486604.jpg

(kunnen dus heel wat bosbessen geplaatst worden )

wat betreft de bomen gaat het me niet zozeer om heel veel produktie, maar het is natuurlijk wel leuk om al vrij snel wel wat te kunnen oogsten. Verder vind ik het gewoon erg mooie bomen!

Qua leeftijd..ik ben 37 jaar dus zou nog even mee moeten gaan. Al zegt leeftijd helaas niet altijd even veel.

Qua site waar ik nu kijk is idd fruitbomen.net. Mooie duidelijke site!

Erg leuk om mee bezig te zijn!

De aanwezigheid van naaldbomen zegt nu niet gelijk iets over het al of niet zuur zijn van je grond. In N-Frankrijk heb ik een helling met Douglassparren, die geheel op de mergel staan, daar zal echt geen bosbes groeien !

Meer richting het kanaal, richting de IJssel dus, zit je misschien eerder op rivierklei en zou dat best behoorlijk kalkrijk kunnen zijn. Niet dat ik daar uitspraak over durf te doen hoor, maar de sparren geven an sich daar geen uitsluitsel in.

• 2 months later...