Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

goede middag

we zijn op dit moment heel druk bezig met de voorbereidingen van onze tuin, maar ik loop wat vast met mijn zaaiplan en dan vooral de afstand van de regels die je er tussen moet houden.

wie kan me helpen evt met een foto of zo iets.

alvast bedankt

dennis/tanja

Geplaatst:

we hebben een tuin van 100m2 maar wil er natuurlijk zo veel mogelijk uit proberen te halen

heb nu een plan gemaakt maar twijfel of ik uit kom met de verschillende regel afstanden.

gaat om

pastinaak

prei

wortel

venkel

bloemkool

andijvie

chineesekool

boerenkool

deze wil ik graag op regels van ongeveer 2 meter lengte naast elkaar planten.

Geplaatst:

er is van alles te vinden over de afstand van de regels maar niet als je een heel stuk grond vol wil zetten met verschillende soorten groente. heeft iemand een site of iets anders zo dat ik lekker verder kan plannen en tekenen.

Geplaatst:

De enige regel afstand waar ik rekening mee houd is dat ik er tussen door kan.

Dus tussen de verschillende groente door houd ik meestal de breedte van mijn beide voeten aan.

Ik stamp daar de aarde wat aan door er over heen te lopen dan weet ik wat mijn loop pad is en waar ik gezaaid heb.

Geplaatst:

Je vraag is dus welke afstand je aan moet houden tussen prei en pastinaak, en tussen prei en wortel, en tussen wortel en venkel, etc. ? Vanwege de verschillende planthoogtes etc, Klopt dat? (ik heb zo nog geen site voor je maar misschien kunnen we meedenken). De tip van angela is in ieder geval al iets waar je rekening mee kan houden, ik heb er zelf 30 cm tussen. Tenzij je echt een aaneengesloten tuin wilt?

Geplaatst:

wat je omschrijft jorg dat bedoel ik idd, de tip van angela is ook zeer handig. hier kan ik wel wat mee.

blijft een beetje zoeken en ontdekken maar hoor graag de mening en ervaringen van andere

bedankt voor zo ver en meer tip zijn altijd welkom.

thanks dennis

Geplaatst:

Tja. Wat je eigenlijk ook vraagt is , hoe groot worden de planten ? Toch ?

Wat Angela zegt, en Jorg ook, is al wat. Maar een rijtje prei of wortelen of ui, is van een geheel andere maat dan een rijtje bloemkool of rode kool, De breedte van een uitgegroeide kool beslaat al gauw 80cm, als het al geen meter is. Boerenkool ( ik zie nu je lijstje niet, want ik ben mn antwoord aan het typen ) wordt wel 60 cm breed, maar vooral ook hoog.

Dat laatste, de hoogte, is ook van belang, om je rijtjes onderling niet van het licht te beroven.

Je doet niet aan wisselteelt ?

Geplaatst:

dit is het eerste jaar en we gaan de komende maanden beginnen met inzaaien en zijn nu heel druk om de tuin klaar te maken, de troep van de vorige huurder moet er nog uit namelijk.

ik ontkom er niet aan om te wissellen van groente, de grond die ik heb is wel erg goed hoor ik van mijn burtuinders en dat wil ik ook graag zo houden

Geplaatst:

Is het niet handiger om in vakken te denken ipv rijen? Vakken kun je naar mijn idee zo vol zetten als de planten toelaten (vergelijk boerenkool en worteltjes) en dan is het wisselen van je teelt overzichtelijker. Je kunt kiezen hoe groot je je vakken maakt (ik doe ze ongeveer 90 cm breed en ergens tussen 2 en 3 meter lang, met tussenruimtes om te lopen (30 cm) of voor de kruiwagen (iets van 50 cm)

Zelf zal ik een wisselteelt over 6 hoofdvakken aanhouden, zodat ook de knoflook mee kan draaien (die mag maar eens in de 6 jaar op hetzelfde stuk grond staan). Dit is ook pas mijn eerste jaar hoor,ik moet nog veel ontdekken, maar zo had ik het voor mezelf uitgedacht.

Een vak zal ik ook wel eens opdelen in kleinere vakken voor dezelfde soort groente, bijvoorbeeld een paar planten bloemkool en een paar planten spruitjes, maar dan wel in hetzelfde hoofdvak zeg maar, zodat ik de groentes met gelijke behoeftes bij elkaar heb. Worteltjes en kool bijt elkaar wat voedingsbehoefte betreft, maar spruitjes en rode kool niet.

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Ik heb hier het boekje "een gezonde tuin door mengcultuur" van Gertrud Franck liggen. Misschien niet helemaal wat jij van plan bent wat betreft telen, maar die hanteert 50 cm tussen elke rij.

Zie screenshots, die geven ook nog wat informatie over wat je naast elkaar zou kunnen zetten.

gertrudefranktuinfinale171701388859924.png

gertrudefranktuinfinale224641388860173.png

gertrudefranktuinfinale316751388860176.png

gertrudefranktuinfinale442591388860095.png

gertrudefranktuinfinale530361388860000.png

gertrudefranktuinfinale631501388859884.png

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...