malouis Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Dat is een prima idee. Ik gaf de courgette in pot ook gewoon mestkorrels, maar dan op de aarde. Die wilde er dan nog wel eens afspoelen bij een hoosbui (of iets te enthousiast water geven).Op deze manier heb je daar tenminste geen last van. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Gaan we wat offtopic natuurlijk , maar wil wel graag even wat bijdragen. Weet ik niet wat voor mestkorrels je bedoeld ? Je bedoeld koemestkorrels ? Zo niet, en je bedoeld dus echt mestkorrels zoals je nu veel kan kopen: complete mesten met alles er in in een mooie verhouding. Dan moet je die niet zó inzetten. Die mestkorrels moeten echt in de grond gestopt worden. Die korrels behoeven een constante vochtigheid om hun mest heel gelijkmatig en langzaam af te geven over een langere periode.Bij koemestkorrels, als je dat bedoeld, zou het zo kunnen. Maar waarom niet licht onderwerken ? Ook in een pot. Is de plant in de pot eenmaal helemaal doorwortelt, dan heeft het niet veel zin meer om de plant koemest te gaan geven, daar werkt de koemest te langzaam voor ( en is te eenzijdig op Stikstof gericht ). Die kan je het best mengen in de aarde bij oppotten van de zaailing in zijn grote pot. Lijkt allemaal wat belerend, maar ik zat wat mee te denken. sorry Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Je kan met verschillende soorten mest werken. Koemestkorrels zijn natuurlijk prima. Je kan ze in een oude fles doen (klein beetje), dan afvullen met water, schudden en steeds het vocht als meststof gebruiken. Als de bladeren gelig worden, kan je koffiedrab geven. Dan worden je planten weer snel donkergroen van blad. Je kan wormencompost nemen, en net als met die koemestkorrels verdunnen, en daarmee je potplanten voeden. Ik zou niet overdrijven met stikstof en koemest, want daarmee stimuleer je de bladgroei, en daar moet je ook weer niet teveel van hebben in een pot. Tijdens de vruchtvorming zeker geen stikstof erbij, maar meer kalium, fosfor enzo. (In koffiedrab zitten ook al veel mineralen. Je kan natuurlijk koffiedrab maken van een half pondje goedkope koffie van een C-merk. Als je de drab puur bij de planten doet, gaat het een korst vormen die water afstoot, dat is irritant. Gaat ook makkelijk schimmelen.) Op Pinterest kwam ik een soort afgeleide vorm tegen, die ik nog niet heb uitgevoerd: in een jampot eierschalen doen, koffiepadjes (gebruikt hoor), afvullen met water en een week laten trekken. Met en beetje doorzoeken kwam ik te weten dat deze methode door meer mensen gebruikt wordt, en met goed resultaat (schijnt wel te stinken). Bij mij staat het potje nog in de kast te 'marineren'. Ik heb mijn twijfels of dat met die eierschalen zo effectief is, want in de compost en in de tuin geven eierschalen maar heel langzaam hun kalk af. Maar misschien zijn spoorelementen al voldoende. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelsientje 60 Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Kun je dat ook met complete meststof voor de moestuin doen?Ik bedoel met die oude fles met water? Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Ja, althans, het ligt er een beetje aan wat voor meststof je nu hebt. Zijn dat korreltjes van een aantal kleuren ? Is het poederachtige meststof ?Die harde korreltjes zijn daar niet geschikt voor, die hebben een harde laag ( sla er maar es een paar kapot ) en zijn van binnen vochtig. De harde laag is een soort van laag, die open gaat door vocht en temperatuur, en zo heel langzaam de inhoud vrij geeft. Dat is niks in water.Het poeder-korrel spul kan dan weer wél, dat lost vanzelf op ja. Maar pas op , je over-doseert dan wel heel gemakkelijk ( = onnodig duur en kan ook gewoon schadelijk zijn voor je planten, zoveel mest in 1x )Nú is het sowieso te koud nog om te gaan mesten met dat spul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelsientje 60 Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Zeg we gaan wel erug oftopic Maar ik ga het eens proberen als de tijd daar is en dan met weinig mest korrelsgoed verdunnen en dan 1x in bijvoorbeeld 6 weken wat van dat water geven of is dat nog te veel? Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 We gaan absoluut ver off-topic. Maar we weten dan ook nog steeds niet wat jij nou onder "mestkorrels" verstaat. Wat zijn dat voor korrels ? Dat maakt nogal wat uit ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Ik heb mijn courgetteplanten al jaren in bakken/potten. Vorig jaar heb ik van die leuke was manden bij de Action gekocht(neprietachtig,net zoals die loungeset dingen) in grijs. Ik neem gewone potgrond,die ik meng met onze klei,en koemestkorrels. Daar gaan dan 2 plantjes in. Aan elke kant 1,en dat gaat supergoed.Ook pattison gedaan,maar dat vond ik minder . Ik heb er wel ergens een foto van. Ik had ook één in de volle grond gezet,en die deed het niet zo goed,daar heb ik geen enkele courgette aan gehad. Wel mest ik ze regelmatig nog bij,en zorg ervoor dat ze genoeg water krijgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
endetjes Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Toch weer naar de action dan! Ik heb ze gezien, ja. Ik heb net twee soorten besteld: One ball en gold rush.Kan ik van ieder één in die wasmand doen of krijg je dan rare vruchten door kruising. (Ik ga de zaden niet winnen.) Of is dit ook off-topic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Ik had ook alles naast elkaar staan,niks geks gemerkt,en anders krijg ik dit jaar ovale courgettes Bol en gewoon stond naast elkaar, net als geel en Pattison. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
endetjes Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Pattison vond ik ook een erg leuk modelletje Waarom was dat niet een succes? Te hoog? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Nee,er kwam heel lang niets aan,toen 2 patissonnetjes,waarvan 1 redeljk oogstbaar,en dat kreng zat vol zaden, en nauwelijks vruchtvlees. Gelijk klaar mee dus. Dit jaar weer courgettes,daar heb je wat aan ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
endetjes Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Ja, daar heb je idd niets aan. Zonde van de ruimte.Ik hou het met wat ik besteld heb, van allebei één in zo'n wasmand en de long green trailing in een pot bij het klimrek. We zullen zien wat het wordt. Ik ben benieuwd. Zin in de zomer!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 De Patisson die ik vorig jaar had, gele van de Lidl, heeft het geweldig gedaan in de volle grond en enorm veel te oogsten gegeven. Denk dat je misschien niet genoeg voeding in de grond had of slechte bestuiving oid. Zou niet gelijk de Patisson de schuld geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Die van mij kwamen ook van de Lidl,en stonden ook in zo'n mand.De courgettes deden het prima,de pattisson niet. Misschien kan ie niet tegen de mand?Hij kreeg net zoveel voeding als de courgettes,maar ik vond er veel te veel zaden in,en veel te weinig vruchtvlees. Dus dit jaar komt ie niet terug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Ik had vorig jaar ook Patissons, witte, die ik zelf gezaaid heb. Heb een enorme oogst gehad, maar dit jaar komt hij niet terug in de tuin. Ik moet de plant in de volle grond houden (alle andere potten en manden etc zijn bezet) en de plant groeide zo enorm, dat hij mijn hele tuin overnam (en ik heb niet bijgemest). Ook vind ik de vruchten niet lekker. Jammer, want ik vond ze wel mooi, maar mijn tuintje is te klein voor groenten die ik alleen mooi vind. Ik moet ze vooral lekker vinden Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelsientje 60 Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 We gaan absoluut ver off-topic. Maar we weten dan ook nog steeds niet wat jij nou onder "mestkorrels" verstaat. Wat zijn dat voor korrels ? Dat maakt nogal wat uit ! Ik bedoel koemest korrels of moestuin mestkorrels. Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts