Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bemesting in de kas

aalterse-willy

Recommended Posts

Vorig jaar, vooraleer de nieuwe kas te bouwen heb ik die verarmde grond trachten te verbeteren met heel veel verse stalmest en met hopen compost van het containerpark alhier (Vlaco gekeurd).

Nu heb ik er oude stalmest in gevoerd en wat duivenmest daar boven op gestrooid teneinde alles samen onder te spitten.

Nu lees ik, van Bit, dat gecomposteerde stalmest geen mestwaarde meer heeft!

Als ik de grond nu goed bekijk dan zie ik dat er nog veel geel zand aanwezig is, in grote klodders zelfs, de grond lijkt me nog steeds uitgemergeld te zijn en er is zeker nog veel te weinig humus aanwezig.

Nu dacht ik zo; als ik nu bovenop het gespitte gedeelte vers stalmest zou aanbrengen, een dikke laag, en die gewoon laten liggen zonder in te werken, wat zou dat geven?

Alles wat ik er plant komt wel uit 9cm potjes dus kan ik elke keer wat stalmest opzij krabben en dan daar planten zodat de verse stalmest, die er dan ook al een paar maanden zou liggen, de plantjes niet raakt.

De paardenmest die ik eventueel zou kunnen hebben bevat teveel houtkrullen maar ik zou er ook kunnen mee mulchen.

Wat goede raad zou zeer welkom zijn.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Twee zaken:

Een nieuwe kas, in glas ? Dan is dit definitief. Bemesting in de serre en jaren dezelfde grond geeft te veel zouten in de grond. Sommigen vervangen om de 5 jaar bv. de grond, maar dit is een heel gedoe om daar een 40 cm uit te graven. Elk jaar zet ik de serre paar keer onder om de zouten te laten wegspoelen (in oktober november). Een kennis van me heeft een plastiekserre daarom aangeschaft, op een paar uur af te breken en te verzetten en hij heeft geen probleem meer met die zouten.

Mest zou ik wel inwerken als je begint, zelfs wat compost, maar dan moet je de grond een tijd laten rusten. Bovenaan kan je een dunner laagje compost als mulching gebruiken. Als je dan wil planten moet je maar eens met een krabbertje doorgaan en je kan starten.

Ook gedacht aan een ondergrondse bevloeiing ? Ik heb dit zelf aangebracht een aantal jaar geleden en ben heel tevreden. Voor tomaten vb. geef ik bij planten maar eventjes water aan de plantvoet zelf. Nadien altijd ondergronds ,1 keer om de 3 weken maximum, planten gaan dieper op zoek naar water als je minder geeft. Trouwens, tomaten plant je toch altijd diep genoeg.

Eventjes een toelichting; die kas, in folie, staat er maar van vorig jaar.

Daarvoor stonden er tientallen jaren struiken en bomen op dat stuk grond.

Praktisch alle wortels heb ik uitgegraven waardoor de grond wel heel diep omgewoeld werd en er veel puur zand boven kwam te liggen of vermengd met het beetje zwarte aarde dat er was. Arme grond dus.

Daar heb ik wel veel verse stalmest onder gewerkt en een dikke laag compost in gefreesd.

Het resultaat was bevredigend want we hebben zeer veel tomaten kunnen plukken alsook komkommer en meloen, paprika en pepers.

Maar nu ziet het er toch weer armtierig uit.

Misschien kan ik best weer veel compost in frezen?

Frezen gebeurt zowat de bovenste 10 cm. Dit is op zich geen probleem.

Als je gaat spitten ga je dieper en woel je de bovenste goede toplaag naar beneden om. Dan duurt het weer voor de grond hersteld is. Vandaar dat je de grond wat moet laten rusten.

Maar je weet dit wel. Wat je ook kan doen (als die serre bv. maar 20 m2 is is de bovenste toplaag erafhalen en eventjes langs de kant leggen. Dan de mest, die inspitten, en daarna weer de goede laag er bovenop, gefreesd met compost. Beetje ingewikkeld en zo'n 2 kuub verzetten, is dus (4 heen en terug), doe je best in stapjes zeker ? alnaargelang de fysiek..

Hoi Aalterse-Willy.

Ik hoop niet dat ik ergens gezegd heb, dat gecomposteerde stalmest geen mestwaarde meer heeft. Wat ik me kan herinneren, is dat ik gezegd heb, dat de mestwaarde inderdaad zwaar óverschat wordt. Stalmest, koemest is vrij eenzijdig stikstof, dacht ik, en heeft daarnaast veel meer een structuurberbeterings-waarde dan een grote mestwaarde. Maar in datzelfde topic werd ik toen ( wellicht terecht ) gecorrigeerd door Frans meen ik, met een tabel met mestwaardes.

Je hebt het nu over gecomposteerde stalmest. Oude stalmest dus, van zeg een jaar of langer. Mooi spul: sowieso. Ik heb het ook. Goud voor de moestuin. Maar ik blijf er wel bij, dat je dan de mestwaarde niet mag overschatten. Van vele factoren afhankelijk hoor en het lijkt me dan ook niet dat dat in een standaard-tabel te vangen is. Maar mooi spul is het. Vooral ter structuurverbetering.

Nu jouw situatie. De grote hoeveelheden mest zijn dus inmiddels eigenlijk verdwenen begrijp ik ? Je vindt er niks meer van terug. Ja. Maar dat is toch wel vrij logisch ? Die grond neemt alles op. Zet het om in humus ( zie ook de grote posts van Weknow in de andere topics ). De grond verbetert er wél van , absoluut, maar dat alles gaat niet in 1 seizoen toch ? Je zal het allemaal moeten blijven herhalen.

Je schrijft her en der ook wel, dat je mest 2 steek diep onderspit. Moet je doen hoor. Ik ga hier nu niet zeggen dat dat fout is, maar ik zou het niet doen. Want wat moet die diepere laag met die mest ? Das wel een vrij onnatuurlijke situatie, dat je de grond dwingt op die diepte aan de slag te gaan de mest daar af te breken en tot nut te maken. Mest zou ik of als mulch inzetten. Of in de bovenste 10-15 cm houden. Daar zit het bodemleven wat aan de slag kan met de afbraak en de omzetting tot opneembare stoffen voor de planten.

Ik zou gewoon blijven mesten ( niet in die dikke, ruime hoeveelheden als buiten, want het regent niet in de kas ) of omzetten van de mest op een composthoop/ mesthoop en later opbrengen.

heb je het idee, dat de grond toch te arm blijft, ook dit seizoen nog ( beperkt ) bijmesten , afhankelijk van de teelt met een complete vloeibare mest.

Verder blijven werken aan een mooi grondje. Toevoegen en toevoegen.

Die zouten waar Jokat het over heeft, heb je vooral last van als je vaak en veelvuldig mest met kunstmesten en vloeibare al dan niet eco-mesten. Zeker iets waar je rekening mee moet houden.

Overigens, ik hoop dat ik dat mag zeggen Aalterse: jouw oogsten zijn behoorlijk he ? Jij wil wel het ónderste uit de kan he ?

Had je nou zo'n slecht seizoen in de kas ? Nee toch ?

Bit, neen, zò slecht was de oogst niet maar het kon wel beter.

En ja, van al de compost en de mest die ik toegevoegd had is er niets meer te zien, de grond ziet er terug even gelig uit maar ik geef niet op hoor, eens gespit gaat er terug een dikke laag compost over en ik denk zelfs om na het planten met compost te mulchen. Er is nog steeds véél te weinig humus in de grond aanwezig, maar dat wist ik vorig jaar ook al.

En dan die diep ingewerkte mest, als ge overvloedig aan dat materiaal kunt geraken, het is gratis, dan probeert een mens al eens iets hé. De bedoeling was om de grond wat losser te krijgen, ik heb in die onderste laag ook compost verwerkt, niet teveel want die was nu schaars.

En ik geef graag toe dat er nog héél veel is wat ik niet weet, maar ik probeer.

In het nummer van "Seizoenen" (= tijdschrift Velt: 2014-1) dat vandaag in de bus lag, een artikel over grond en bemesting in een kasje. Vrij concrete adviezen ook over hoe te zorgen dat concentraties van zouten in bodem niet te hoog worden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.