Schilder Geplaatst: 16 januari 2014 Geplaatst: 16 januari 2014 Hallo forummers, Ik heb me niet verveeld dit of afgelopen jaar, en heb eens grondig de broeikast aangepakt, ik irriteerde me aan het kweek-ruimte, hieronder zie je een foto van de oude situatie. Ik heb de kast 15cm dieper uitgegraven, al hoewel dat erg tegen valt i.v.m.betuws klei, maar het is gelukt. Eenmaal aangevuld met zand. En aangestampt 100.000 keer Worden de eerste stenen gelegd. Ik heb de toegang wat verkort d.w.z. glas te verwijderen. Na wat slijpwerk is ie eindelijk dicht!. Opbouw kweektafel in een u-vorm. Ik zou geen schilder zijn zonder te schilderen, ik heb het blad bewerkt met verf, mede dit maar hechthout is, onbehandeld krult dit op door vocht, en rotten vind plaats. Schilder. Quote Liever niet dan wel schoffelen
Piroska Geplaatst: 17 januari 2014 Geplaatst: 17 januari 2014 Ziet er goed uit! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Bit Geplaatst: 17 januari 2014 Geplaatst: 17 januari 2014 Ziet er zeker goed uit. Kun je iets vertellen over je afwegingen, om tot deze keuze te komen ? Je hebt dus gekozen om geen nut te zien in teeltgrond in de koude kas, maar wel veel meer afzetruimte.Wat denk je te willen doen in de kas ? Wat komt er in ? Quote
aalterse-willy Geplaatst: 17 januari 2014 Geplaatst: 17 januari 2014 Als dit enkel als kweekkas bedoelt is dan is het wel prima denk ik.Op die kweektafel staan de plantjes ook warmer, denk ik toch want aan de grond vriest het rapper dan een meter erboven.En het is wel veel makkelijker om op te werken, gewoon staand, niet op uw knieën rondkruipen.Mooi afgewerkt ook. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Schilder Geplaatst: 17 januari 2014 Auteur Geplaatst: 17 januari 2014 Ziet er zeker goed uit. Kun je iets vertellen over je afwegingen, om tot deze keuze te komen ? Je hebt dus gekozen om geen nut te zien in teeltgrond in de koude kas, maar wel veel meer afzetruimte.Wat denk je te willen doen in de kas ? Wat komt er in ? Zoals je op de eerste foto ziet staan de bakjes op de grond, ik kwam gewoon werkhoogte tekort!, daarbij elke dag bukken is lastig als je soms weleens last v/d rug heb.Buiten de kas heb ik meer dan genoeg koude grond tot beschikking. Schilder Quote Liever niet dan wel schoffelen
Schilder Geplaatst: 17 januari 2014 Auteur Geplaatst: 17 januari 2014 Als dit enkel als kweekkas bedoelt is dan is het wel prima denk ik.Op die kweektafel staan de plantjes ook warmer, denk ik toch want aan de grond vriest het rapper dan een meter erboven.En het is wel veel makkelijker om op te werken, gewoon staand, niet op uw knieën rondkruipen.Mooi afgewerkt ook. Beste Willy, Inderdaad als kweekkas bedoeld, eenmaal de plantjes wat groter zijn kunnen zij naar buiten, het kastje is maar ongeveer 2,54 x 2,10 Mtr, wat moet ik met dat kleine beetje grond!.Ik had Bit al beantwoordt dat het ook bevorderlijk is voor de rug haha. Schilder Quote Liever niet dan wel schoffelen
Schilder Geplaatst: 17 januari 2014 Auteur Geplaatst: 17 januari 2014 Ziet er goed uit! Was een hoop werk, maar toch een goed eind resultaat.Bedankt, Schilder Quote Liever niet dan wel schoffelen
Stan Geplaatst: 17 januari 2014 Geplaatst: 17 januari 2014 Netjes hoor Schilder. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Schilder Geplaatst: 17 januari 2014 Auteur Geplaatst: 17 januari 2014 Ha Stan, Dit jaar geen overig tabak, enkel Alata, deze tabaksplant blijft maar bloeien en heerlijke geur verspreiden!. Daarnaast komen er veel snijbloemen en wat groente..het blijft leuk, kan bijna niet wachten.. Schilder Quote Liever niet dan wel schoffelen
jokat Geplaatst: 17 januari 2014 Geplaatst: 17 januari 2014 Mooi, Schilder, gaat een makkie worden voor jou dit jaar.De oude kweekserres waren vaak met een muurtje en stonden zo'n halve meter in de grond. Allemaal om warmte te behouden.Maar met jouw petroleumkacheltje zal 't ook wel gaan. En de ruimte is niet té groot om goed te kunnen verwarmen.Chapeau! Quote
Arnoud Geplaatst: 17 januari 2014 Geplaatst: 17 januari 2014 Dat is een deftige kas, mooi gedaan. Quote
Schilder Geplaatst: 17 januari 2014 Auteur Geplaatst: 17 januari 2014 Mooi, Schilder, gaat een makkie worden voor jou dit jaar.De oude kweekserres waren vaak met een muurtje en stonden zo'n halve meter in de grond. Allemaal om warmte te behouden.Maar met jouw petroleumkacheltje zal 't ook wel gaan. En de ruimte is niet té groot om goed te kunnen verwarmen.Chapeau! Hallo jokat, Dat kacheltje wat je ziet op de bovenstaande foto ligt allang op de schroothoop, dat werkte echt niet, ten eerste was het een oude lont-kacheltje wat altijd stinkt, en je moet ventileren, daarbij kan ik hier niet(meer) aan petroleum komen, er kon ook lampolie in maar dat is veel te duur €1,29 per halve liter hier in Nederland, middels zal dat wel duurder zijn, ik ben toevallig wel met een nieuw project gestart over een kachel in een koude kas met rookkanaal, als dit lukt en werkt ga ik dat hier plaatsen voor de doehetzelvers, een klein tipje v/d sluier, diesel als brandstof en zonder elektriciteit, zodat je het overal kan gebruiken. Schilder Quote Liever niet dan wel schoffelen
Schilder Geplaatst: 17 januari 2014 Auteur Geplaatst: 17 januari 2014 Dat is een deftige kas, mooi gedaan. Dag Arnoud, Deftige kas, das toch geen uitspraak vanuit Harderwijk, lijkt meer zuidelijker! Correct me if i`am wrong! Schilder Quote Liever niet dan wel schoffelen
jokat Geplaatst: 18 januari 2014 Geplaatst: 18 januari 2014 Ben benieuwd naar je kachel. Voor een creatieveling als jij zal dit geen probleem zijn.Ik heb vroeger nog een heel oude houtkachel gehad in de serre, echte nostalgie (was nog eentje van mijn oude klas in het eerste studiejaartje stel je voor), met beetje spijt uiteindelijk weggedaan want er kwamen barsten in de geute en 't was ook niet ideaal :Lekkere warmte als je in de serre werkte, maar 2 - 3 uur nadien was het toch weer koud, zodat de plantjes in de ochtend er geen baat meer bij hadden.Ik heb sedertdien een elektrisch bakje, je kent dit wel, met een termostaat, en je kan omschakelen naar gewone ventilatie in de zomer. Het is genoeg om m'n serre vorstvrij te houden maar voor de rest wat ontoereikend (serre is 5.5 x 6.3 x 4 hoog) maar ik wil niet te veel geld uitgeven aan energie. Het is een hobby, niet professioneel. Dan liever maandje langer wachten of meer afdekken.. en leven met de seizoenen, heeft ook z'n charme. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.