Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Roze hortensia's blauw maken

henkg

Recommended Posts

Bij mij om de hoek is een parkje, met minstens 50 m2 hortensias. Die zijn al jaren roze.

Tijd om er een onbewezen huismiddeltje op los te laten.

Ik heb bij twee struiken een heel grote spijker geplant. Komende week gooi ik bij twee andere een beetje aluminium krullen, samen met wat zuur (azijn)

Ik ben benieuwd of dit huismiddeltje een fabel is, of echt werkt. Het duurt uiteraard nog wel even tot ik resultaat ga zien.

(Ik weet dat er speciaal spul voor is, maar ik wil de uitwerking van huismiddeltjes gaan zien)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Wel ervaring mee. Iets anders kleuren doen ze wel ja. Maar moet toch minstens een handvol spijkers zijn wil er een heel klein beetje verschuiven van kleur zijn.

Het werkt het beste trouwens als je daar reeds de voorgaande zomer mee begonnen zou zijn, en dan 2x had herhaald ( nú 2e x en straks in mei 3e x )

Spijkers maken een echt héél lichte verschuiving van de kleur mogelijk ( tenzij de bodem al zuur is, dan is de verschuiving sterker )

Een handje Aluin helpt beter. Ook dat meerdere keren herhalen. en ook vroeg mee beginnen ( zomer ervoor , bij de aanleg van de bloemknoppen dus )

Alu-krullen had ik nog nooit van gehoord. We gaan het beleven !

Ik gooi ook al een paar jaar mijn geroeste vijzen en spijkers ertussen en het werkt, niet voor 100% je hebt kleurschakeringen maar je ziet duidelijk blauwe bloemen...

Ik heb dat gewoon voor waarheid meegekregen van mijn ouders en zij waarschijnlijk van die van hun, heel vaak zit er altijd een kern van waarheid in de oude 'wijsheden'

• 2 months later...
  • 2 months later...
Bij mij om de hoek is een parkje, met minstens 50 m2 hortensias. Die zijn al jaren roze.

Tijd om er een onbewezen huismiddeltje op los te laten.

Ik heb bij twee struiken een heel grote spijker geplant. Ik ben benieuwd of dit huismiddeltje een fabel is, of echt werkt. Het duurt uiteraard nog wel even tot ik resultaat ga zien.

IMAG085099401402979994.jpg

Ergens vooraan, iets rechts van het midden, had ik een paar grote spijkers "geplant" (pas in januari dit jaar. Te laat bleek achteraf).

Geen enkele blauwe bloem. Wel een mooi perkje!

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

twee nagels lijkt me ook simpelweg veel te weinig, hierbij een foto uit mijn tuin, ik gooi er consequent alle metalen gewoon tussen, zeker al een halve emmer geroeste spijkers en je kan duidelijk het resultaat zien tussen het rechter gedeelte en het linker gedeelte, het is dezelfde soort hortensia :

foto53911402986161.JPG

Wauw!

Ik woon nu 5 jaar in het huis waar ik nu woon. Hier staan aardig wat hortensia's in de tuin.

Er waren een aantal blauw. Groot was mijn verbazing toen ik een jaar later een aantal roze hortensia's in de tuin had staan!

(nu heb ik 2 roze, 2 paarse en een witte hortensia)

Waarom wil iedereen blauwe hortensia's? Wat is er eigenlijk mis met roze hortensia's?

Ik heb een rij hortensia's in mijn voortuin staan. Van rechts naar links verlopen ze van roze naar wat minder roze en blauw-achtig, en links op de hoek staat een compleet blauwe. Ik begrijp nu, dat de grond daar waarschijnlijk zuurder is.

Zelf heb ik hier niks aan gedaan. Ik zit op arme zandgrond.

Grappig, weer wat geleerd!

absoluut niets mis mee ik heb ze ook staan op diverse plaatsen en enkel hier maak ik ze blauw, louter omdat het eens wat anders is en gewoon omdat het kan. Het is gewoon leuk te zien dat één en dezelfde plant twee zo'n uiteenlopende kleuren kan hebben