henkg Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Bij mij om de hoek is een parkje, met minstens 50 m2 hortensias. Die zijn al jaren roze.Tijd om er een onbewezen huismiddeltje op los te laten.Ik heb bij twee struiken een heel grote spijker geplant. Komende week gooi ik bij twee andere een beetje aluminium krullen, samen met wat zuur (azijn)Ik ben benieuwd of dit huismiddeltje een fabel is, of echt werkt. Het duurt uiteraard nog wel even tot ik resultaat ga zien.(Ik weet dat er speciaal spul voor is, maar ik wil de uitwerking van huismiddeltjes gaan zien) Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 die spijker schijnt echt te werken, maar dan wel een echte ijzeren en geen legering van div. metalen!ben benieuwd naar de resultatenben trouwens total geen liefhebber van de hortensia Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
tds Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 ben trouwens total geen liefhebber van de hortensiaSame here ... behalve de klimhortensia!Succes met het project! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Wel ervaring mee. Iets anders kleuren doen ze wel ja. Maar moet toch minstens een handvol spijkers zijn wil er een heel klein beetje verschuiven van kleur zijn.Het werkt het beste trouwens als je daar reeds de voorgaande zomer mee begonnen zou zijn, en dan 2x had herhaald ( nú 2e x en straks in mei 3e x )Spijkers maken een echt héél lichte verschuiving van de kleur mogelijk ( tenzij de bodem al zuur is, dan is de verschuiving sterker ) Een handje Aluin helpt beter. Ook dat meerdere keren herhalen. en ook vroeg mee beginnen ( zomer ervoor , bij de aanleg van de bloemknoppen dus ) Alu-krullen had ik nog nooit van gehoord. We gaan het beleven ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Koper doet het ook ,Ik heb het zelf geprobeerd ze werden zelfs rood.Ze zijn trouwens erg mooi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 ik had roestwater staan in een metalen bak en heb die tussen de hortensia's leeggestort. Weet niet of het gaat werken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Ik gooi ook al een paar jaar mijn geroeste vijzen en spijkers ertussen en het werkt, niet voor 100% je hebt kleurschakeringen maar je ziet duidelijk blauwe bloemen...Ik heb dat gewoon voor waarheid meegekregen van mijn ouders en zij waarschijnlijk van die van hun, heel vaak zit er altijd een kern van waarheid in de oude 'wijsheden' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Ik heb een stuk ijzer onder 1 plant liggen en de bloemen zijn nu al een paar jaar blauw voorheen waren ze roze. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Dikke kans zat je op wat zuurdere grond zit Angela. Brabants zand ?Brabant en delen Twente hebben de mooiste blauwe Hortensia's Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 We hebben Brabants klapzand zoals het hier altijd word gezegd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Ja, en dat is zuuuur, is een understatement Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinhommel Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Ik heb ook eens spijkers en delen van een roestige afgedankte barbecue bij de Hortensia in de grond gestopt aan 1 kant, resultaat: halve plant met roze bloemen en de andere helft blauw! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted June 17, 2014 Author Share Posted June 17, 2014 Bij mij om de hoek is een parkje, met minstens 50 m2 hortensias. Die zijn al jaren roze.Tijd om er een onbewezen huismiddeltje op los te laten.Ik heb bij twee struiken een heel grote spijker geplant. Ik ben benieuwd of dit huismiddeltje een fabel is, of echt werkt. Het duurt uiteraard nog wel even tot ik resultaat ga zien.Ergens vooraan, iets rechts van het midden, had ik een paar grote spijkers "geplant" (pas in januari dit jaar. Te laat bleek achteraf).Geen enkele blauwe bloem. Wel een mooi perkje! Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 twee nagels lijkt me ook simpelweg veel te weinig, hierbij een foto uit mijn tuin, ik gooi er consequent alle metalen gewoon tussen, zeker al een halve emmer geroeste spijkers en je kan duidelijk het resultaat zien tussen het rechter gedeelte en het linker gedeelte, het is dezelfde soort hortensia : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 prachtig! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Winters Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Wauw! Ik woon nu 5 jaar in het huis waar ik nu woon. Hier staan aardig wat hortensia's in de tuin.Er waren een aantal blauw. Groot was mijn verbazing toen ik een jaar later een aantal roze hortensia's in de tuin had staan! (nu heb ik 2 roze, 2 paarse en een witte hortensia) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Waarom wil iedereen blauwe hortensia's? Wat is er eigenlijk mis met roze hortensia's? Ik heb een rij hortensia's in mijn voortuin staan. Van rechts naar links verlopen ze van roze naar wat minder roze en blauw-achtig, en links op de hoek staat een compleet blauwe. Ik begrijp nu, dat de grond daar waarschijnlijk zuurder is.Zelf heb ik hier niks aan gedaan. Ik zit op arme zandgrond. Grappig, weer wat geleerd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 absoluut niets mis mee ik heb ze ook staan op diverse plaatsen en enkel hier maak ik ze blauw, louter omdat het eens wat anders is en gewoon omdat het kan. Het is gewoon leuk te zien dat één en dezelfde plant twee zo'n uiteenlopende kleuren kan hebben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drentenier Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Roze, paars of blauw, ik kon niet kiezen:Of beter gezegd: de plant kon niet kiezen, ik heb er niet bewust iets aan gedaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Drie jaar lang was mijn hortensia bordeaux. Nu is hij blauw...knalblauw! Met een beetje paars. Geen idee hoe of wat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Hé Drentenier, dat is grappig, er groeit Moederkruid onder jouw hortensia!Het grappige is, dat er onder één van mijn hortensia's dit jaar ook een Moederkruidje is komen aanwaaien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts