Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vraag & Aanbod van Weknow MTF 20 april 2014

weknow

Recommended Posts

Ik zoek wortelstokken van:

- Bosanemoon (Anemone nemorosa)

- Niet zaaiende smeerwortel: Bocking 14 (Symphytum x uplandicum)

Van beide ben ik met een of enkele wortelstokken al heel blij. Maar mocht iemand er veel over hebben, dan zijn die ook welkom. Beide soorten zijn bedoeld voor grootschalige verwildering.

Toegevoegde wens: - Helloborus. (kerstroos of lenteroos). Als iemand zijn plant toch net uitdoet of scheurt...hou ik me aanbevolen voor een stukje. Alle kleuren en vormen zijn goed.

- Kailan ( een of 2 zaailingen of evt. een scheut?) Voor zaaien is eind april al erg laat. Maar zaad mag evt. ook. Krijg zaadjes van Erny

- Hosta's....alle soorten, groottes, kleuren zijn best. Ook voor verwildering bedoeld.

- Mocht iemand na de bloei sneeuwklokjes of boshyacinten uitdoen en wegdoen: dan heb ik daarvoor zeker belangstelling.

Wat ik kan aanbieden:

Zaad.

- zaden van olijfkomkommer (eigen oogst)

- wat zaden van diverse rassen sperciebonen (stok en stam)

- afrikaantjes.

Stekken (in december c.q. januari gemaakt, dus moet nog afwachten hoeveel er in april geworteld zijn) van

- wijndruif uit Vlaamse Heuvelland. (Zeer waarschijnlijk, maar niet zeker!, Pinot Gris)

- Rode bes: Jonkheer van Tets.

Zaailingen: Zaden van tomaten en paprika's en enkele (milde!) soorten pepers hebben op 20 april niet zo veel zin meer.

Ik heb ca. 6 soorten paprika's/pepers (vooral kleiner blijvende planten). Paprika's + pepers ga ik komende week voor mezelf zaaien. Dan zaai ik meer dan voldoende. Dus ik ga in april zien, ook afhankelijk van opkomst, welke plantjes ik over heb.

Van Minibell Red zie ik nu al dat ik veel meer plantjes heb, dan nodig.

Voor tomaten geldt hetzelfde verhaal. Zaaien doe ik pas, wat afhankelijk van de soort, tussen half maart en de eerste week april. Ik heb zaad van erg veel soorten (ca. 60) en zal van een groot aantal daarvan 2 a 5 zaden zaaien. Voor de zekerheid het dubbele van wat ik ongeveer een plek kan geven. Hoeveel plek ik ga hebben weet ik ook nog niet zeker. Dus er gaan zeker plantjes overblijven voor de MTFD. Kiemplanten met enkele bladen of al iets grotere. Rond 15 april zal ik een definitieve selectie maken en in potjes zetten wat er beschikbaar is voor de MtFD.

Binnenkort zal ik voor mensen die meedoen of willen meedoen aan het Zoetekesproject nog wat zaden van tomaten aanbieden, waarvan ik er meer dan voldoende heb. Maar die stuur ik dan beter op, want na 20 april zaaien is echt te laat.

Planten:

- Pollen gedeelde bieslook in pot (fijne bieslook)

- (Indien tijdig aangegeven) muskaataardbei: kleine plantjes in potjes (afleggers)

- waarschijnlijk: zaailingen van chinese bieslook = knoflookbieslook = Allium Tuberosum

- peterselie fijne krul (zaai september 2013)

Gemaakte ruilafspraken tot hiertoe:

Voor Bit: zaailing(en) van perkelboom + zaden gele peul "Golden Sweet" (oogst 2012 en eigen oogst 2013)

Voor Angela: zaad olijfkomkommer + al iets groter perkelboompje + peulenzaden Golden Sweet.

Voor Piroska: stukje van Chinese bieslook (misschien ook nog zaailingen) Krijg van haar: zaden tomaat.....

Voor Willy uit Aalter: Scheuten van oerprei en planten Egyptische ui.

Voor Appelvrouw: Pot peterselie (fijne krul), stek wijndruif (als ie aangegaan is voor die tijd) en zaailingen knolselderij + nog wat Golden Sweet peulen-zaad.

Voor Beertjerinke: muskaataardbei-stek.

Voor Este76r: stek muskaataardbei, pol fijne bieslook (en als ik voldoende heb, zaailingen van Chinese bieslook)

Van Appelvrouw: heirloomboontjes en bosanemoon.

Van Erny: rose, niet zaadvormende, smeerwortel.

Van Jorg en/of RobO: Bocking 14 smeerwortel.

Van Erny: (onbekende) smeerwortel die zich niet uitzaait.

Van Willy: Jostabes-stek, zaad van kervel eigen kweek, blauwe iris en pelargoniumstekken.

Edited by Guest

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Bij mij op de tuin staat (stond er al) een smeerwortel, een paarse, die zich in al die jaren níet heeft uitgezaaid en ook niet verder is gaan woekeren...

Zou dat die Bocking kunnen zijn dan... Daar kan je wel een stuk van krijgen, hij moet toch verplaatst worden komend jaar...

@ Angela. Oeps? Ben ik wat vergeten? (Hoewel ik het in het najaar naar 6 of 7 mensen heb opgestuurd...ik dacht ook naar jou...) Ik heb nog volop zaad van olijfkomkommer voor wie wil! Zaaien net na 20 april zou nog wel kunnen, want uitplanten kan beter niet voor ca. 20 mei.... Maar ik wil het ook opsturen, zodat je wat eerder kunt zaaien. Stuur me dan even een PB'tje Angela!

Zal het vast op mijn aanbodlijstje zetten.

@ Erny. Ben in ieder geval geinteresseerd. Er zijn nog enkele mooie gecultiveerde soorten, die evt. naast die Bocking erbij zouden kunnen. (O.a. een bontbladige) Heb je toevallig nog ergens een foto waar die plant op staat?

@ Robo Zou gezellig zijn als je (weer) komt. Maar het is niet zonder eigenbelang dat ik daarvoor ook even ga duimen Als je komt: heel graag wat van die stukjes Bocking.

@ Appelvrouw. Dat moet prachtig zijn...hele velden bosanemonen bij jullie in het wild. Zou dat graag eens zien! Maar...is het wel verantwoord om die uit de natuur te halen om hier weer in een grote bostuin uit te planten?

@ Angela: De zaadjes van olijfkomkommer worden genoteerd op het lijstje!

@ Erny. Bocking-smeerwortel of een andere die zich niet wild uitzaait.... Ik weet er een goed plaatsje voor! (Jullie snappen al dat ik ook van plan ben om ze geregeld te oogsten voor compost en mulch

@ Bit. Volgens mij is de geef/krijg-verhouding tussen jou en mij al zeer negatief voor mij en positief voor jou. Was ik eindelijk eens blij om ook eens iets voor jou te hebben....wil je weer persee wat teruggeven. Zo blijf ik een profiteur-gevoel houden. Ik zal 2 zakjes maken met wat gekregen (oogst 2012) raszuivere zaden van de Golden Sweet. En ook wat zelf geoogste, waarvan raszuiverheid niet helemaal zeker is. Als ik het georganiseerd krijg zal ik proberen om wat voor te zaaien voor je, zodat je zeker oogst hebt.

Mooie foto's Erny! Bovendien een mooie plant. Dus: "Ja" , "graag" en "alvast heel veel dank!" (Of het die Bocking is, weet ik ook niet...maar wel de moeite waard!)

@ Appelvrouw. Dat moet prachtig zijn...hele velden bosanemonen bij jullie in het wild. Zou dat graag eens zien! Maar...is het wel verantwoord om die uit de natuur te halen om hier weer in een grote bostuin uit te planten?

Dat is zeer verantwoord Wino..het bos staat er zo vol mee dat de aronskelken, de sleutelbloemen en de wilde asperges geen ruimte meer hebben

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Nog een wensje toegevoegd: Helloborus. (kerstroos of lenteroos). Als iemand zijn plant toch net uitdoet of scheurt...hou ik me aanbevolen voor een stukje. Alle kleuren en vormen zijn goed. Heb al wat planten van een kleinbloemige creme-witte Helloborus niger vermeerderd en ze doen het prima in het parkbos (dat ik bijhoud en verder aanleg voor iemand anders) waar nog heel veel ruimte is.

In de Blije Zaden Doos zat ook wat zaad, dat ik heb gezaaid. Maar blijkbaar kiemt dat heel langzaam en onregelmatig en zal wel enkele jaren duren voordat het echt planten zijn... (dat heb ik in ieder geval begrepen)

@ Appelvrouw. Dat geeft me een goed gevoel Een wens in vervulling en ook nog het idee om daarmee constructief bij te dragen aan het behoud van de noord-Franse natuur.

Ik heb weer druivenstekken genomen rond de kerst, dus die staan nu in een emmer en we zijn erbij dus ik denk dat het goed gaat.

Koolrabi reserveer ik voor je en ook alle strawberryzaadjes voor je project

tof dat je was bieslook wil scheuren! Mocht je later nog een lekkere zoeteke voor mij hebben ben ik altijd geïnteresseerd in een paar zaadjes.

• 2 weeks later...

Lijstje is aangevuld. Zal nog wel een aantal keren gebeuren. Heb nog wel wat dingen, maar zet ze pas te ruil/geef als ik zeker ben dat ik ze kan "leveren".

Vraag/aanbod ge-edit.

Ruilafspraken tot vandaag bijgewerkt. (Controleer even of ik niemand vergeten ben ! )

Als wens nog toegevoegd: Hosta's. Alle soorten en maten en kleuren zijn prima. Zijn bedoeld voor verdere aanleg van grote bostuin.

Wie na de bloei nog Boshyacinten ("blue bell's", maar kunnen ook wit of rose zijn) of sneeuwklokjes zou rooien: Ook die zijn welkom voor verwildering.

Van de gezaaide paprika's zie ik in ieder geval dat ik veel meer plantjes van de Minibell Red heb, dan ik zelf kan uitplanten.

Wino, ik heb geen bosanemonen kunnen pakken tot nu toe simpelweg omdat er nog geen waren..boven de grond. Ik weet niet of ik zelf in het bos kom voor de mtfd, ik vraag wel aan Lie of hij in de volgende maand er een paar voor je uit wilt halen. Dan moet hij ze wel herkennen Verder heb ik straks wat van mijn prachtige sneeuwklokjes voor je..die zet ik meteen in mijn lijstje erbij..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Je bent een schat, Appelvrouw!

Ik ben blij met elke wens die in vervulling gaat! Maar als iets niet kan/doorgaat dan is dat ook echt geen ramp, hoor. Niet mee inzitten!