appelvrouw Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Ook de 4 boerenkolen staan er super bij. Ik maak me wel druk over het oogsten..ik ben straks heel erg lang op vakantie en ik zie mijn oppas niet op het juiste moment zaad oogsten. Mag het zaad zo lang mogelijk aan de plant blijven, of loop ik dan risico op de uitzaai van enkele duizenden boerenkolen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jasmin Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Cancel die vakantie maar, jet!! Een Moestuinier kán niet op vakantie.... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
appelvrouw Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Echt niet..ik ga op vakantie en neem mee: een jampan, lege schone potten, halfgeleisuiker, een droogrek voor paddestoelen enz.. en een tent natuurlijk Ot: mijn bovenstaande vraag is een serieuze..kan iemand daar antwoord op geven? Of het nauw luisterd dat je koolzaad van de plant haalt, of dat dat ruim ij augustus/september kan? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 8 juni 2014 Auteur Geplaatst: 8 juni 2014 Dat komt wel nauw ja. De onderste peultjes zijn vaak al net wat eerder rijp dan die bovenin, en zijn hun zaden al kwijt als je wacht op de bovenste. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 OK dat begrijp ik. Dus als de onderste peulen open gaan springen kan mijn oppas beter het geheel oogsten en in een grote doek ophangen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
SuusP Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Misschien een idee om er een gazen doek/zak oid omheen te binden (een grote ballon van maken, zeg maar). Dan springen die peulen vanzelf open wanneer ze zo ver zijn. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Jorieke123 Geplaatst: 9 juni 2014 Auteur Geplaatst: 9 juni 2014 Als je een oude dekbedhoes klaar legt, en de oppas de bijna droge stengel (waarvan idd de onderste al open zijn gesprongen of open springen zodra je ze aanraakt) daar in laat stoppen... dan moet het goed komen. Ik hang de boel dan vaak ook nog op, maar dat hoeft nu niet eens. Als ze ze maar veilig wegstopt in die zak, dan heb je volgend jaar ook geen veld met boerenkool Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 25 juni 2014 Geplaatst: 25 juni 2014 Als je een oude dekbedhoes klaar legtJe bedoeld zo`n hoes als om een 1 persoonsdekbed? ( ja duh Jet ) en dan daar het hele ding in dus. Ik heb er 4 staan, kunnen ze bij elkaar denken jullie? Een andere vraag: de knolselders van Willy zijn mooi aan t doorschieten..weet jij nog welke soort dat is Willy? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 25 juni 2014 Auteur Geplaatst: 25 juni 2014 Ja, die bedoel ik. 4 stuks moet wel lukken ja. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
SuusP Geplaatst: 25 juni 2014 Geplaatst: 25 juni 2014 Eerste palmkoolzaden zijn al geoogst, de rest van de kool hangt nu in de schuur verder uit te drogen tot de zaadpeulen openschieten. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
aalterse-willy Geplaatst: 25 juni 2014 Geplaatst: 25 juni 2014 Een andere vraag: de knolselders van Willy zijn mooi aan t doorschieten..weet jij nog welke soort dat is Willy? Die bij u schieten dus ook door Jet, jammer vind ik dat. De mijne allemaal, denk toch dat het aan het weer ligt hoor.De soort is Diamant van Het Vlaams Zaadhuis Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
appelvrouw Geplaatst: 25 juni 2014 Geplaatst: 25 juni 2014 Dank Willy. Ja er schiet wel meer door dit jaar.Ik ga er proberen zaad van te verkrijgen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
aalterse-willy Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Iemand die soms zaad wil van mijn zevenjaarse spinazie (Rumex patientia)?Ik heb een paar planten in het zaad laten komen en kan er dus heel wat van winnen, anders word dat het volgend jaar onkruid.Van de zurkel heeft moeder de vrouw de zaadstengels afgesneden maar er bloeien er nog enkele op zijscheuten. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
weknow Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Appelvrouw schreef: Dank Willy. Ja er schiet wel meer door dit jaar.Ik ga er proberen zaad van te verkrijgen... Is dit wel verstandig, Appelvrouw? Zaad nemen van een tweejarige in het eerste jaar? "Je kiest dan voor zaad van een soort waar blijkbaar in de genen zit "makkelijk doorschieten" bij mindere omstandigheden of bij zeer vroeg zaaien. Ik zou altijd kiezen voor een hele mooie knol en die in maart opnieuw planten voor bloei en zaad, precies om dat schieten, dat knolselderij te vaak doet, genetisch zo veel mogelijk uit te sluiten..... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 28 juni 2014 Geplaatst: 28 juni 2014 Je hebt helemaal gelijk Weknow..ik wist dat eigenlijk wel, maar was het vergeten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
aalterse-willy Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 Wel, ik heb ze ook allemaal op de composthoop gezwierd, kweek er geen zaad van.Maar ik ben ook wat gaan zoeken en blijkbaar heb ik vorig jaar veel geluk gehad met die knolselder want feitelijk is de grond hier er niet goed voor, veel te zanderig. Ga geen meer planten want ik kan ze goedkoper kopen in een boerenwinkel hier dichtbij. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
jasmin Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 Mijn eerste palmkoolplantjes van eigen zaadoogst staan al in de grond. Test op zaadvastheid. Ik heb ook niet zo mega veel zaad bewaard. Volgens mij waren hier veel mensen die de palmkool lieten schieten en bloeien. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Jane Doe Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 Zaad van boerenkool gezaaid, komt goed op. Zal ander zaad bewaren voor volgend jaar, mocht iemand zoeken pb maar. Soort zal ik nog geven, vriezer is goed gevuld. Quote
geedee Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 (aangepast) Zaad van de Nine star broccoli = klaar en geoogst Zaad van de artisjok is nog aan het rijpen; je ziet zo niet of er iets in zit dus ik ben benieuwd als ik de bloem ga "slachten" wat het oplevert; houd jullie op de hoogte. Een aantal pompoenen zijn succesvol met de hand bestoven, maar vrees dat zaad nog niet geoogst kan worden voor de MTFD; ik wil het echt goed laten rijpen voor meer kans op succesvol kiemen. 3 augustus 2014 aangepast door Gast Quote
SuusP Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 Hier ook een boel palmkoolzaad. Het komt goed op ook en ziet er palmkolig uit, dus volgens mij zit die raszuiverheid wel snor. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
HuubvG Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 (aangepast) Ik zou knolvenkelzaad doen, maar de knolvenkel is nu al aan het bloeien. Dat zou het tweede jaar pas moeten gebeuren (zie het bericht van Wino enkele berichten terug). Het heeft dus geen zin om dit zaad te winnen?Overigens, de soort is: FINO. @ Jorieke, wil je dat er tzt bij zetten? edit: venkel gewijzigd in knolvenkel 7 augustus 2014 aangepast door Gast Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 augustus 2014 Geplaatst: 6 augustus 2014 Mijn boerenkoolzaad is ook geoogst..Westlandse winter. IK heb mooi en redelijk wat zaad gekregen ( dank Jorieke voor de "dekbedhoes"tip) en heb het gisteren uitgezaaid om te testen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 6 augustus 2014 Geplaatst: 6 augustus 2014 @Huub als het geen knolvenkel is, dan is het ideaal dat ie het eerste jaar al bloeit want je gebruikt de zaadjes in je keuken/recepten. Dan is het een mooie snelle soort edit : sorry....ik zie Fino=knolvenkel Quote
SuusP Geplaatst: 6 augustus 2014 Geplaatst: 6 augustus 2014 Geedee, welke pompoenen/courgettes oogst je zaad van dit jaar? Ik kan ook wat zaad oogsten evt. van butternut, ronde de nice en uchi kuri. Komt dat van pas of zijn we dan dubbel werk aan het doen? Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
geedee Geplaatst: 6 augustus 2014 Geplaatst: 6 augustus 2014 Van de pompoenen oogst ik pas zaad in november(meeste opbrengst rijp zaad) Ik oogst alleen zaad van de pompoenen die ik zelf handbestoven (dus zaadecht)heb. De handbestoven pompoenen heb ik destijds gemerkt met een ty-rip...rap...rep(hoe heet dat ding??) om hun nek....stengel. Helaas is het "oerwoud" té dicht om nu te kunnen zien of ze allemaal nog overleefd hebben. Van 1 handbestoven large blue hubbard die langs de rand staat, heb ik namelijk gezien dat de vrucht na verloop van tijd tóch nog afviel(rotte) Ik had in de agenda als notitie bij die specifieke vrucht genoteerd dat ik mn twijfels had over de rijpheid van de mannelijke bloem.(zag geen "los"poeder) Ik heb handbestoven: Kakai, new small england pie, blue d'hongarie, fictor, hokkaido, gooligan en de large blue hubbard 2x Jij hebt de butternut, ronde de nice en uchi kuri ook met de hand bestoven ? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.