Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Forumproject: Zaadjes kweken en delen


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Een tip.

Om 2e jaars groenten te laten bloeien is het niet nodig om ze te laten staan. Je kunt ze ook verplanten (bijvoorbeeld in maart) naar een apart hoekje van je tuin waar de zaai-winners staan. 1 a 2 m2 is al genoeg, want meestal geeft 1 plant al veel zaad. Bovendien kun je ze dan samen met een insectengaas afdekken bij de soorten die via insecten kunnen kruisbestuiven, kleine moete waarmee je kansen op kruisbestuiving al flink beperkt, want dan kunnen er bijna geen insecten door. Ook bewaargroenten kun je voor zaadwinning in het voorjaar opnieuw uitplanten.

 

Een "maar".

Bij niet alle groenten zal op deze "laat maar gaan-methode" zaadwinning goed werken. Veel kans op succes (goed bruikbaar zaad) bij slasoorten, andijvie, witlof, peterselie, selderij, prei (edit: witlof niet, wel spinazie, veldsla, schorseneren....) Uien, koolsoorten is toch serieus risico op dat je zaad iets heel anders oplevert dan je graag wilde. Wat ik wil zeggen = Zorg dat je toch enige kennis hebt van welke planten hoe bestoven worden! Want als na een jaar blijkt dat je witte kool toch nogal wat trekjes van mosterd heeft, heb jij (en anderen die jouw zaad gebruikten) niks. Rode bieten zitten in de tussen-categorie. Kunnen inderdaad makkelijk kruisen met snijbiet. Zaaide dit jaar rode bieten die ik van een (overigens zeer kundige) tuinier-kennis kreeg. Bleek toch gekruist met snijbiet. Maar dat zie je pas enkele maanden later. Resultaat is een lange rij zeer gevarieerde snijbieten in heel verschillende formaten: van normaal tot veel te klein om er van te kunnen oogsten. Jammer!

 

Een advies.

Kies steeds de absoluut mooiste, sterkste en gezondste planten voor zaadwinning! Je hebt maar heel weinig planten nodig ( 1 a 2) voor enorm veel zaad. Je kansen op goed zaad en goede resultaten daarvan zijn op deze manier het beste. Minderwaardig zaad en dus minder uitstekende nakomelingen; daar heeft niemand wat aan....dan houden we onszelf voor de gek. Als je echt rassen in stand wil houden, dan moet je bovendien zorgen om de specifieke kenmerken van dat ras te weten en daar op te selecteren. Daarvoor kan het nodig zijn om niet alleen de uiterlijke kenmerken e.d. te kennen en de normale ontwikkeling van dat ras, maar - indien mogelijk - ook je smaak te gebruiken.

aangepast door Gast

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een leuk project en ik wil in mijn kleine tuin slechts twee gewassen laten schieten:

 

- de reuzeprei mammoth pot van de teeltwedstrijd = winterpreisoort

- knolvenkel

 

Met beide gewassen is het nog maar afwachten van wat ervan terecht komt, de prei kiemt zeer moeizaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wie toch wel iets meer wil lezen en weten, is dit een goede startsite: http://www.zelfzadentelen.be/

 

Ook informatie over oogst, schonen, bewaren en dergelijke. Niet onbelangrijk als je het al iets groter (zaad voor meerdere gebruikers) wilt aanpakken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je voordat jullie hieraan beginnen wel goed moeten afstemmen dat het doel een soort experiment is in het zelf zaden oogsten. Het lijkt me niet dat het doel is om kosten te besparen? Zo duur zijn zaden niet en dan kun je beter als forum samen bulk inkopen doen want het verzenden zal al met al misschien nog meer kosten dan de zaden.

Als je het daar samen over eens bent voorkom je in elk geval teleurstellingen achteraf, vooral ook als er toch een verkeerde plant bij zit. Dat zal ongetwijfeld gebeuren. Als iemand dan denkt dat het doel kostenbesparing was, is dat heel vervelend. Als het doel een experiment was, heb je er weer iets bijgeleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het gaat mij niet zozeer om de kostenbesparing, maar meer om het zelf doen. En het ruilen en daardoor geld te besparen.

En omdat ik niet elk jaar een andere kool wil laten bloeien, omdat er dan van alles kruist, lijkt me dit een mooi plan. Anders heb ik jaren bezig om zaden voor mijn boerenkool, witte kool, rode kool, savooiekool rucola, radijs en nog meer koolsoorten te kweken. En na een paar jaar is het zaad van de boerenkool alweer oud, en moet ik de rucola nog oogsten.

Kweken er nog meer mensen 1 van die koolsoorten voor het zaad, dan gaat het sneller.

 

Door middel van de moestuinforumdagen kunnen we al heel wat uitwisselen. Dus hoeft het niets te kosten.

 

Ik doe het niet voor het experiment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groter de groep deelnemers, hoe beter het werkt. Kun je alles mooi delegeren

Qua kosten zou het toch ook wel moeten uitkunnen, als de zaden vanaf een centrale plek opgehaald of verstuurd kunnen worden (op de moestuinforumdag ophalen is natuurlijk het handigst). Voor de mensen die een keer niet naar de MTFD kunnen komen valt vast ook wel te regelen dat zij hun zaden toegestuurd kunnen krijgen onder portokosten lijkt me. Dat zal voor de meeste mensen ook geen enorm gewicht aan zaden zijn, dus dan ben je voor 2 euro ook al een eind.

Ik vind het principe in ieder geval de moeite waard om aan mee te doen. Later aanpassen en zorgen dat het nog soepeler loopt indien nodig kan dan altijd nog. Laten we wel wezen, zoveel hebben we nu ook weer niet te verliezen. Die paar snijbieten in mijn geval staan nu ook weer niet zó in de weg

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine opmerking... alleen voor Jorieke is het voordelig om het zaad op een MTFdag te ruilen, als thuisblijver. De anderen moeten wel hun reuskosten erbij gaan rekenen, men komt per slot niet op de fiets of lopend. Dan is het denk voor anderen in het land voordeliger om te verzenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de kosten Nee zeker niet. Het zelf oogsten gaat idd een ander kosten plaatje geven. Dat is niet erg of je je moestuin nu voor de hobby of om van te leven gebruikt geld kost het. ik zie het ook niet als experiment maar, zoals Weknow ook al heeft aangegeven als tegen zet naar de grote jongens die nu alle zaden bijna in bezit hebben. Ik wil graag zelf e.e.a. kunnen bepalen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij geldt beide: Zelf doen..hoe dan ook het leukst..de boerenkoolplanten zie ik al helemaal zitten..ook al heb ik niet meer de allerallermooiste, mooi zijn ze toch. Als experiment vind ik het ook leuk, tot vandaag dacht ik er niet eens aan om van mijn boerenkool zaden te nemen en ga ik een mooi plekje voor ze uitzoeken met een lekker mestje erbij..

 

We kunnen er best een lang jaren project van maken..dit jaar krijg ik dan zaden van mijn planten en volgend jaar kan ik ze proefzaaien..zijn de planten ok, dan krijgt iedereen ze

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe ook mee. Ik moet nog bepalen welke planten. Ik heb nog palmkool staan die ik kan verplaatsen. Verder even afwachten wat de winter definitief zal overleven: bieten, wortelen etc. Er staat nog zat in de tuin aan kolen en gewassen. Ik heb ook derde of vierde generatie duivenbonen in huis, en daarvoor waren het zoveelste generatie duivenbonen van het CNME-Amersfoort. Dat is het enigste zaad dat ik al jaren cultiveer en 'in stock' houd. Voor de rest win ik zaad van tomaat en peper enzo terug, maar dat doet iedereen wel volgens mij.

Het zal wel een langzaam project worden, want zoals Jet al zei: eigenlijk moet je zelf 1 jaar je zaad testen voordat je het uit handen geeft. Maar dat maakt niet uit. De meeste mensen gaan nog jáááren door met de moestuin... kunnen we bouwen aan een stoere eigen zadenbank met zijn allen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog snijbiet staan (Groene Witribbige) waarvan ik wel wat in de bloei kan laten schieten...

(nu zijn ze eerst afgevroten door de reeën en daarna bevroren, maar weet dat ze in het voorjaar weer terugkomen. Waren mooie grote sterke planten.

Ik kan ook, op ons moestuingedeelte, in de gaten houden (en/of voorkomen) dat bij anderen snijbiet of biet in de bloei schiet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tof Erny,, dan laat ik mijn groen/witte snijbiet niet bloeien. En dus wel de rode (knol)bieten.

Ik vind die wit/groene snijbiet altijd wel mooi, het hoeft niet altijd zo kleurig.

 

Wat ik ook leuk vind: als het goed is komt er VEEL zaad van veel planten af. Op prei en wortel bijv. na dan. Die krijgen bloemen die wat kleiner zijn, niet zo uitwaaieren. Maar daar kan je dan wel wat meer van laten bloeien, omdat ze minder ruimte innemen per stuk.

En ik heb vaak dat ik een flink stuk met bijv. snijbiet of pak choi of ander spul lekker dicht wil zaaien voor de winter in de kas. Zodat je ze jong kunt oogsten, gewoon afknippen. Maar in een gekocht zakje zit dan bijna niets!

 

@Jasmin: van wat je opnoemt zou wortel in ieder geval goed zijn voor ons lijstje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil sla klein duimpje laten doorschieten en komkommer zaden oogsten

en ook een paprika mini bell rood

 

Ik ga wel met kousjes werken

Op ons complex staan wel wat verwaarloosde tuinen

 

2 jarig kan volgend jaar heb nu niets meer staan

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, helemaal mijn nieuwe komkommers vergeten Ik heb een zakje heirloom komkommerzaadjes 'Marketmore 70' gekocht in Amerika. Ik moet ze dus alleen nog proeven dit jaar. Maar er zitten zoveel zaadjes in het zakje dat ik ze ook nu al wel kan delen. Ik zet ze meteen even op mijn Moestuinforumdag-lijstje.

 

Wat voor een komkommer heb jij Beertjerinke?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook erg benieuwd naar die duivenbonen van Jasmin.

 

Ik heb een rijtje weeuwers staan. Laat gezaaid, gewoon uit ballorige speelsheid. Bij een aantal zijn de grotere stokken inmiddels weg, maar er komen allerlei jonge spruiten uit de wortelstok. Het geeft wel een indicatie van levenskracht, winterhardheid etc. Het is dan wel geen koude winter, maar best regelmatig forse nachtvorst gehad. Vierde generatiezaad (bij mij dan). Ik vermoed dat ik daar een vroege oogst mee ga krijgen. Zo ja, dan ga ik dat vaker doen: einde zomer zaaien en verder met rust laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@Jasmin: van wat je opnoemt zou wortel in ieder geval goed zijn voor ons lijstje.

 

Ik ben niet meer zeker van het ras dat ik gezaaid heb, beetje slordig in dit geval. Ook zitten ze nog steeds in de grond, omdat ze gewoon niet groot werden. wel laat gezaaid.

Mijn Berlicumer winterwortels waren geweldig, maar al allemaal geconsumeerd. Helaas. Als ik er aan gedacht had, had ik de allerlaatste wel in bloei laten schieten, want ik was echt happy met die dingen. Eindelijk eens grote wortels... ooit..

Ik ga trouwens wel een probleem krijgen, aangezien ik allerlei schermbloemigen in zaad wil krijgen: kruiden. Niet om de zaai, maar voor de kruidenkast. Ik ga dus puzzelen welke planten ik de kous op de kop ga geven, en welke niet.

 

By the way, even een waarschuwing voor degenen die nog nooit zaad hebben laten schieten: die planten gaan straks ENORM worden. In voorgaande jaren bijvoorbeeld 1 pastinaak, 1 radijs, paksoi, laten schieten: het werden wilde struiken, die veel ruimte opeisten. En die koolsoorten kunnen volgens mij makkelijk kruisbestuiven met vanalles wat er in de buurt bloeit. Sla wordt ook enorm, maar wel erg decoratief ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben we af en toe wat duivenbonen (gekocht in een dierenwinkel, geen idee dus van latijnse namen ofzo) gemorst, en die staan ook al een tijd boven de grond. Echt groeien doen ze niet, maar ze zijn fris groen en gaan straks vast weer de lucht in.

 

Ja, volgens mij bij jullie als dierenvoeder toch? Wanneer hebben jullie ze gezaaid? In de herfst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...