appelvrouw Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Wat is precies de bedoeling van de bedekking op zaaipotjes? Bedekking van wit zand of ministeentjes of iets anders? Is dat tegen schimmel of mos of heeft het ook andere doeleinden? Kan je ook geel zand gebruiken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Mijn mening / ervaring. Gewoon zandbakkenzand zou ik er niet voor nemen nee. Dat wordt een harde korst, wordt ook groen trouwens, en zit veel kalk in of zouten. Liever wat grover zand. Brekerszand of klein / fijn grit. Vermiculiet kan ook ja ( als je dat eventueel toch hebt )Bij jullie in het dorp liggen wel ergens een paar hopen grit / split. Fijn split dan. Wat ik dan doe, is een emmertje uitwassen ( het teveel aan losse kalk er uit spoelen ) in je beek bv, en dat gebruiken. Is wel grof, maar werkt ook als een soort van mulch bij stekken van rozemarijn en lavendel en tijm enzo. Het fijnere split kan je ook met zaaien gebruiken. Waarvoor het dient naar mijn gevoel = Bij langzamer kiemende zaden, vochtig houden van de aarde. Luchtig houden van de toplaag. tegen uitspoeling en te scherpe zon. Tegen schimmels. tegen slagregens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Dank je wel voor je antwoord. Dat grit waar je het over hebt weet ik niet zo 123..maar in mijn beek heb ik wel veel wat grover zand...wat meespoelt uit de bron..en verder heeft Lie altijd een enorme zak werkzand..voor cement te maken..dat is geel zand. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Sinds ik een laagje vermiculiet, over de potgrond in de kweekbakjes waarin ik gezaaid heb, strooi... heb ik geen last meer van uitgedroogde koekende bovenlagen waar de kiemen het moeilijk mee hebben om door die korst te komen... Dus... ik blijf dat maar doen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Ik zaai alles in pure vermiculiet, daarna gaat het in een mengsel van tuingrond met zand, gewoon dat zand dat Lie ook gebruikt. (om cement aan te maken, ik weet niet hoe het heet) Maar dat gaat gewoon goed, geen groene aanslag en geen schimmels. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 @ Piroska. Een mengsel ván schrijf je, voor oppotten zaailingen . Maar top je je potjes ook met dat zand af ? bij zaaien ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirk71 Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Voor mij vemiculite. Je moet minder gieten en de grond slaat nooit toe. Ook kan je bij lichtkiemers zoals sla, een iets dikker laagje leggen. Bij mij met goed zaad uitkomsten tussen 95 en 100%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Als je zand gaat gebruiken (liefst wat grover zand) dan is het zaak om schoon zand te gebruiken. Schoonmaken kun je zelf, door het zand te spoelen met heel ruim water.Hier in Zuid Holland vind ik vaak "gratis" zand. Dat is bijna altijd fijnkorrelig zeezand. De schelpen zitten er nog in. Het zout van de zee waarschijnlijk ook. Metselzand kan veel kalk bevatten. Dus spoelen voor gebruik. Zelfs bij speciaal aquariumzand (dat zou toch schoon moeten wezen?) wordt geadviseerd om het zand eerst te spoelen. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jokat Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Piroska, dat zand om "cement" mee te maken, noemen ze rijnzand of rivierzand.Korrelgrootte 0-2 mm, grof dacht ik 0-5mm.Rijnzand + Cement + keien = betonRijnzand + Cement + (Zavel = geel zand) = mortel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 3, 2014 Author Share Posted February 3, 2014 Ok, ik heb dus geel zand..is dat dan per definitie zavel? Ik had het zand niet gewassen..en mijn zeef heeft denk ik ook te grote gaten...ik probeer het later eens. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jokat Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Appelvrouw, geel zand (zavel) zit in de Vlaamse grond onder de zandlaag, meestal zo'n 50-80 cm diep, daaronder zit meestal witzand. Ik weet niet waar jij woont, ik meende in Frankrijk ergens, zou ook een andere laag kunnen zijn, leemgrond, of .. Maar bij ons spreekt men van magere zavel (bleekgeel) en van vette zavel (oker). Bij aankoop is dit meestal vette zavel (per zak), per vrachtwagen vraag je gewoon bleke zavel of vette zavel (voor de bouw bv.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Dank Jokat. Ik heb dus zavel..kan ik dat ook gebruiken voor de potjes? Het is oker als het vochtig is en bleekgeel als het droog is Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Volgens mij ontstaan er nu een paar begripsverwarringen Jet. Wat voor geel zand bedoel jij ? Toch de zakken zand van Lie, die hij gebruikt voor de bouw ? = geel zand ja. zand. kalkrijk zand ook. In jouw tuin ( ook niet in de beek ) geen zavel hoor. Helemaal niks.Overigens het fijne grind in jouw beek kun je heel best gebruiken als mede-medium om je potgrond te maken , of zaai en stekgrond. Perfect spul ( het fijnere dan he ) Of ben ik nu inmiddels helemaal de draad kwijt kan óók hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Of ben ik nu inmiddels helemaal de draad kwijt kan óók hoor. Je bent niet de enige maar hier hebben we het over aftoppen op potjes..en vroeg ik me af of ik dat gele zand kon gebruiken, en wat dat voor zand is..etc Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Zavel is zand met leem of lichte klei. Hier hebben we het in onze tuinen, gewoon aan de oppervlakte.De zavel waar de zuiderburen over spreken is volgens mij geen zavel.Het gele witte zand als bovenste laagje is ook gewoon schraal zand zonder klei of leem, dus geen zavel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jokat Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Nou mensen, wordt er maar wijs uit ;ik heb een kleine collage gemaakt en denk dat de zavel in de grond wel dezelfde is als in nl.Voor Frankrijk heb ik geen overzichtelijke tekening gevonden, in mijn beste frans "extraction des carrieres du surface en france" probeer het maar..Hopelijk Appelvrouw wordt dit voor jou wat duidelijk.Leem (voor muurbepleistering)lijkt me vettiger dan vette zavel of heb ik het mis ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Wees gerust geel zand is zavel ,hoe donkerder geel hoe vetter = beter , maar geel zand is zavel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts