Ga naar inhoud

Eitjes in broedmachine gelegd :-)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

offtopic: de eikleur die de nakomelingen zullen leggen wordt hoofdzakelijk (maar dus niet volledig) bepaald door de haan. Bij maransen neemt men daarvoor

de hanen uit de donkerste eieren om mee voort te kweken.

Geplaatst:

Het is nog erg vroeg op het jaar en met de vochtigheid scheelt de vruchtbaarheid ook wel eens

( vorig jaar gemerkt met het slechte voorjaar: erg slechte bevruchting en veel eieren die halverwege afstierven. Mja, er heerste een snot-plaag en de ouderdieren waren ook niet tiptop toen ) Met de BM had ik een uitkomst van 10 op 48 en met natuurbroed 6 op 6 ( jonge haan )

Geplaatst:

Hier is een kruising marans sinds een tiental dagen goed aan het broeden op 11 eieren. Mooie meevaller, meestal heb ik te laat op het jaar broedende kippen.

Geplaatst:

Gisteren weer geschouwd, slechts de helft van de eieren was bevrucht en op 1 of andere manier wisten we er ook nog 1 te breken.. Dat was dus juist een bevruchte (uiteraard..) Nu dus 9 eitjes in de machine over.

Het gaat er bij ons vooral om dat er een haan tussen zit..(1 van de hanen is vervelend en wat agressief en gaat de pan in, we moeten dan weer een reserve haan hebben van dit ras) Dus de kans is groot dat dit wel lukken gaat.

De "vervelende" haan gooit altijd de ander haan van de hennen af als hij treedt, dit zal ook wel de reden zijn dat er weinig bevrucht geraakt is, en het was natuurlijk ook wat vroeg in het jaar. Nog 9 dagen te gaan.

Geplaatst:

Ohja? Nou dan hebben we nu een hen!

Zojuist is op dag 19 is er 1 uitgekomen, een beetje vroeg dat wel.

Ennuh, op het eerste gezicht lijkt het een witte... ahum.. we hadden meerzomigpatrijs ingelegd, dus misschien was er toch al 1 of 2 van onze witte kippen aan de leg.. rotbeesten! Nu wachten op de rest, de machine blijft dicht dus het kuiken bekijken komt later wel.

Geplaatst:
Ohja? Nou dan hebben we nu een hen!

Zojuist is op dag 19 is er 1 uitgekomen, een beetje vroeg dat wel.

Ennuh, op het eerste gezicht lijkt het een witte... ahum.. we hadden meerzomigpatrijs ingelegd, dus misschien was er toch al 1 of 2 van onze witte kippen aan de leg.. rotbeesten! Nu wachten op de rest, de machine blijft dicht dus het kuiken bekijken komt later wel.

MZ patrijs is meestal éénkleurig als ze uitkomen. De patrijstekening komt nadien

( bij mij was dat toch zo )

Geplaatst:

Ohja? Nou dat hoop ik dan, of we hebben gewoon ons vergist... we wisten zeker dat de Colombia;s nog niet aan de leg waren, maarja hoe zeker kan je zijn..

Hoe moet ik dat nu doen met uitkomen? Die kleine mag wel 24 tot 48 uur in de machine blijven maar wat als de rest dan nog niet uit is? Dan moet ik haar er toch echt ff uit gaan halen en de deur open doen toch?

edit, nu vanmorgen nog een kuik, 2 nu dus.. gaat langzaam.

Geplaatst:

Ik zou het kuiken er niet te lang in laten zitten, ze kunnen wel even zonder voeding maar vergeet ook niet dat ze water nodig hebben.

Edit: aggressiviteit bij hanen is erfelijk, best dus eitjes verzamelen van hennen getreden door het niet-aggressieve exemplaar.

Heb dit zelf meegemaakt bij een marans haan, gekocht op een tentoonstelling voor vrij veel geld. Zonen bleken ook agressief en heb ze moeten slachten...

Geplaatst:

Morgen fotoos!

Pietl, mijn kippen lopen allemaal buiten los dus ik kan niet weten welke haan getreden heeft. Overschot aan hanen gaat hier sowieso de pan in als ze groot genoeg zijn, op 2 fokhanen na, dus zit er weer een agressief exemplaar bij is hij weer de pineut. Ons valt hij trouwens haast nooit aan maar wel visite en vooral kinderen, dat is wat minder, maar die rennen altijd zo, daar houdt hij niet van

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...