Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ahhhhhh,schattig,en je boskatje ziet de lunch ook wel zitten

Geplaatst:

ahhhhhh wat een scheetjes

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ben bang dat het hierbij blijft. 3 te vroeg geboren kuikens en 6 niet uitgekomen... te warm gebroed denk ik..

We hadden al problemen met de 3 thermometers die allemaal wat anders aangaven. (onze betrouwbare thermometer waar we vorig jaar mee broedden is gevallen helaas).

Dus, 2 of 3 dagen eitjes sparen, machine reinigen en opnieuw (lager) instellen en op naar de 2e ronde!

Geplaatst:

Bwah, als je geluk hebt, zijn het 3 hennetjes he

Cute kippenkontjes

Geplaatst:

Hmmm, ik moet ze van jou voor de Pasen lenen. Denk maar: kleine kuikens rennen rond de Paastafel en alle kinderen kunnen met ze spelen, fantastisch!

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

27 kippies Jorieke ?? Waar ga je die allemaal laten ??

Geplaatst:

De helft is haan, die gaan in de vriezer (als ze later groot zijn). Dan zijn er hier op het forum nog wat liefhebbers voor hennen, en moeten we zorgen voor verjonging van onze eigen club met hennen.

Geplaatst:
  • Auteur

OHHHHH super Jorieke! wat schattig!! Bij ons is het bij 3 gebleven wegens te hoge broedtemperatuur... lekker Kut zegmaar.

Nu liggen er weer 20 in, dat zal beter gaan want we hebben de temp omlaag gedaan.

Leuk he die rooie lamp, alle fotoos rood en als je iets te lang naar de kuikens kijkt zie je de rest van de wereld blauw...

Geplaatst:

Oh Jorienke wat een schatjes zijn het!! Denk gelijk hebben hebben hebben maar helaas die kleintjes worden groot!

Yeah we zijn in het bezit van een 100m2 moestuin!

Geplaatst:

Hier een kip met slechts 1 kuiken uit 13 eieren, zal dus toch de broedmachine nodig hebben. Speciaal kuiken wel: vader goudbrakel, moeder marans koperzwart, het klijkt op een goudbrakel kuiken maar het goud is vervangen door rood nu.

Geplaatst:

Jorieke: Liefi!! welk ras zijn ze?

Hier leggen ( bijna ) alle miepen terug, alleen de cochins en zijdehoentjes zijn nog in staking.

De eerste broedse miep moet zich ook nog aankondigen

Mijn BM blijft dit jaar in de kast....

Piroska: Ik ben ook benieuwd of het hennen zijn... ( als je de "uitkomstvolgorde" moet geloven wel... Wist je trouwens dat door ( iets te ) warm te broeden je ook alleen maar hennen bekomt? Hanenkuikens zijn blijkbaar niet zo "hittebestendig". )

Geplaatst:

Geweldig Jorieke! heb je nu iemand die ze vroeg kan sexen? Het schijnt iets met veertjes te zijn of zo, maar ik heb er eigenlijk geen idee van.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja iemand hier in het dorp heeft ze kunnen sexen. Ik was al bijna te laat, ze moeten echt 1 à 2 dagen oud zijn. Hij wou 20 cent per stuk hebben Echt een vies werkje!

Voor onszelf maakt het niet uit, we zien wel wie er gaat kukelen en wie niet. Maar goed... ik heb al wel een paar keer een hen verkocht, die toch later een haan bleek

Geplaatst:

Wow, ik ben echt bang dat dit met mij gaat gebeuren als ik ga deze zomer 2 kippen kopen. Ik heb geen idee welke is een hen en welke is een haan als ze nog jong zijn. Als 1 van hun een haan is heb ik echt een probleem, want ik kan in een stadstuin geen hanen hebben. Als ze om 6 uur gaan schreeuwen, krijg ik binnenkort problemen met alle buurtbewoners. En ik wil ook geen hanen-soep maken

En als ze allebei hanen zijn, oh-nee!

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

Leuk jullie kippentopics te lezen. Hopelijk kunnen wij dit jaar Brahma hennen nemen. Kijk daar zo naar uit.

Geplaatst:

Jane Doe: ga je geen spijt van krijgen.... Als je jonge hennen kiest, let dan vooral op dat kam en lellen nog wat bleekjes zijn ( rozig ) anders heb je een haan.

Ook de staartveren zijn anders. Haantjes krijgen pas later een staartje, dus kan het zijn dat jonge haantjes nog een "bolle " kont hebben.

Vleugelsexen gaat ook prima, ook al zijn de kuikens ouder. Hier wordt ook gevleugel-sext en op 1tje na had ik ze allemaal juist vorig jaar ( bleek een achterblijvertje te zijn - hen, terwijl ik haan dacht )

Hennen krijgen het eerst vleugel - en staartveren ( om te kunnen vluchten bij gevaar ) terwijl bij de haantjes eerst het lijf en de poten groeien ( vechten ) en dan pas de veren komen.

Deze methode is nagenoeg exact om bij bv mixjes te kunnen sexen.

Je hebt ook auto-sexende rassen zoals o.a. barnevelder. Hier hebben de haantjes een pinguin-uiterlijk ( zwart met witte borst ) bij de geboorte terwijl de hennetjes voorzien zijn van een lichtgrijze borst

Geplaatst:

Zo bekeek ik ze dus ook altijd. Op staartjes en vleugels en bolle kontjes Maar nu heeft iemand ze dus voor mij gesext, en ze dus zo ongeveer binnenstebuiten gekeerd

En nu ze een week oud zijn, zie ik zowel bij sommige haantjes, als bij sommige hennetjes de bolle kontjes en staartjes. In beide bakken zitten kuikens met langere vleugelveertjes, en ook met kortere. Ik kan er dus totaal geen uiterlijke kenmerken aan verbinden. Tenzij de sexer het helemaal mis had natuurlijk. Maar het leek mij dat hij dat al jaaaaaaaaaaaren doet, en hij doet het ook voor een grote vereniging. Duizenden kuikens elk jaar...

Geplaatst:

Zelfs met "binnenstebuiten trekken" om te sexen kunnen ze het mis hebben... Mja, dat heb je met vleugelsexen ook he

Zijdehoentjes zijn het moeilijkst om te sexen... Daar "zie" je het pas als ze kraaien.

Er is een manier om het te zien aan de groeirichting van de kuiven, maar dat is niet altijd even duidelijk.

gelukkig zijn zijdehoentjes erg gemakkelijk verkoopbaar ( zelfs de haantjes ) omwille van hun schattig uiterlijk.

Een haantje dat ik vorig jaar "op overschot" - lees: als hen gekocht - had, is op amper 2 dagen verkocht geraakt.

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Zo die zijn er op tijd bij, neem aan broedmachine?

Geplaatst:
  • Auteur

Leuk Jorieke!

Dit jaar sla ik de broedmachine over. Het toompje kippen wat eruit kwam wilde totaal niet bij de andere kippen, ze werden overal weggejaagd, ontsnapten uit de ren etc. Nu is die toom boven op de heuvel in mijn nieuwe huisje en de oude toom beneden bij het oude huisje. Ze mogen/moeten dit jaar zelf maar gaan broeden.

Geplaatst:

Wat apart Piroska! Hier hebben we daar geen problemen mee. Ze broeden ook goed, die kuikens die uit de machine komen. Zodra ze daar de leeftijd voor hebben natuurlijk

We hebben al wel heel vroeg een paar broedse hennen gehad. Maar deze kuikens komen uit de broedmachine ja.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic