Valerie Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 (edited) Ik ben benieuwd of jullie ook gebruik maken van bloemen in de moestuin. Bijvoorbeeld afrikaantjes zouden ongedierte op afstand moeten houden. Ook zijn er bepaalde bloemen die lieveheersbeestjes moeten aantrekken. Wat is jullie ervaring hiermee? http://www.hetblad.be/2007/03/16/huis-en-tuin/plant-een-bloem-in-je-moestuin/ Edited February 2, 2014 by Guest Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 (edited) Vanzelfsprekend. Daar zijn tal van voorbeelden van en over. Meerdere topics behandelen dit ook. Ik kan ze zo niet voor je ophoesten, maar er zijn vooral veel topic over luizen, en daar komt dit ook ter sprake. Tal van topics noemen de spinselmot-rupsen, de bessengalwesp-rupsen enz. enz.Uienvlieg is ook zo'n beroemde. Geurplanten in de nabijheid kunnen de vlieg doen foppen ( de geur maskeert de geur van de planten die daar last van hebben ) en ook zijn er halve of hele pogingen de geur van de kolen te maskeren, om de koolwitjes te foppen.Veel planten kan je daarvoor inzetten, soms planten die specifiek een andere plant 'beschermt', soms ook planten die naast die bescherming ook nog eens een positieve invloed kunnen hebben op de groei van de buurplant.Er zijn planten die witte vlieg in planten weren, of verjagen ( enigszins ). Er zijn aftreksels van bepaalde planten die ook de geur kunnen maskeren. Ook daar zijn topics over.De afrikaan is een klassieker, maar daar zijn ook veel fabels over. Zie de topics daarover. Voorbeelden van zulke maskeer-planten zijn : salie / salvia , kervel en alle aanverwanten, dille, venkel , knoflook , ui. ( ui en wortel is een klassieker ) etc. edit: Zomaar eentje: Vorig jaar had ik echt succes met het planten van wat basilicum tussen de kruisbessen tegen de schijnrupsen waar ik echt veel last van heb. Dit hielp echt. De basil-plantjes hebben het ook tot de 1e vorst heel goed gedaan ( niet voor de oogst, daarvoor niet lekker meer ). Ik zet ze dit jaar weer. Edited February 3, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Dit is een van die topics. combinatieteelt-t4353-20.html.Zelf heb ik goede ervaringen met kolen en oostindische kers. Die laatste trekt koolwitjes aan zodat ze enigszins van de kolen afblijven. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts