Ga naar inhoud

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

Aanbevolen berichten

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Niet helemaal gerust door de toch wel erg forse groei van het loof heb ik vandaag maar eens gecontroleerd hoe het met de ontwikkeling van de knollen staat. Voor dat doel een van de kleinere kuipen gekozen (eigenlijk meer het formaat overmaatse pot) waarin 3 planten stonden.

z8a48741567888099.JPG

z923581567888100.JPG

Als je bedenkt dat de groei van de knollen pas laat in het seizoen op gang komt, en ze nog wel een week of 6 kunnen groeien voor ze de grond uit moeten, valt me een gewicht van ruim 1.7 kilo uit zo'n relatief kleine kuip/pot niet tegen.

z1084521567888254.JPG

z1192951567888255.JPG

De vandaag geoogste zoete aardappels stonden vóór de yacon . Er valt straks nog genoeg te oogsten want langs de kopse kant van de kas, de yacon ontneemt daarop het zicht, staan ook nog eens 4 kuipen.

z1296541567888312.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Wel wat vroeg Frans of niet? Ik had nog even opgezocht wat goede tijdstip is, maar begreep dat ik nog wel tm oktober kan wachten?

Ik kan me eigenlijk niet inhouden Dit topic probeer ik dus over te slaan en niet naar jouw foto’s te kijken Ik verwachtte er namelijk niet veel van maar juist nu omdat die (best grote!) zoete aardappel zichtbaar is word ik zó nieuwschierig! Deze week nog redelijk weer zoals het nu lijkt dus ik moet m’n handen nog maar even vastbinden.

Geplaatst:

Geduld wordt beloond Saalk86.

In een maand (de geschatte tijd dat de planten nog in de vollegrond kunnen blijven staan) kan het gewicht van de knollen nog behoorlijk toenemen. Om je nieuwsgierigheid toch wat te bevredigen zou je die bovenste knol voorzichtig kunnen blootleggen en losknippen. Dat gaat niet ten koste van de ontwikkeling van de overige knollen.

Geplaatst:

De knol lijkt nog vrij klein ik zou hem nog laten zitten. Hij kan nog veel groter worden. De meeste planten van mij zien er helaas niet zo mooi, als de foto's hierboven, uit. Ze zijn over het algemeen kleiner. Gelukkig heb ik een paar planten die toch in de buurt komen. Ik heb ook niet de luxe dat ik ze gemakkelijk water kan geven en het heeft alweer een paar weken nauwelijks geregend. De komende weken nog maar proberen zoveel mogelijk water te geven (moet ik met de auto naar het perceel toenemen). Dat gezegd ze ik verwacht meer succes dan vorig jaar. Nu kunnen in ieder geval de woelmuizen niet bij de zoete aardappels komen. In één grote bak heb ik zoete aardappels en yacon staan. De yacon neemt eigenlijk te veel ruimte in, waardoor de zoete aardappels een beetje weggeduwd worden. Volgens jaar combineer ik ze niet meer met elkaar. Ik vind Yacon eigenlijk niet eens lekker.

Ik denk dat ik de planten pas rond eind oktober uit de grond haal. De knollen laat ik dan in de kas uitharden. Je krijgt uit de kleine knollen al veel nieuwe stekken, dus hopelijk lukt het mij om ze de winter door te krijgen en dan hoef ik geen planten te kopen en teel ik ze gewoon zelf op.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik kon mij niet inhouden en ik heb dus een plant opgeofferd en de aardappels geoogst. Het ras is Tainung 65. ECHT joekels hoor! De kleinste is zo groot als een gemiddeld exemplaar van een supermarkt.

Het zijn 3 flinke knollen en ze wegen bij elkaar 2,1 kilo. Ik heb nog een Tainung 65 staan, pal daarnaast, dus ik kan zien en proeven hoe die over een tijdje zijn als het loof ook al wat is afgestorven enzo. En het al kouder is geweest. Het was echt wel 1 van de planten die veel lange meters maakte en ook overal tussendoor kroop. Er kwam nu dus een beste bult met loof vanaf, daar hebben de varkens heerlijk van gegeten.

IMG919517981569076655.JPGIMG919632031569076658.JPG

Geplaatst:

Die knollen bij elkaar 2.1 kg? Wow!!

Ik moet me nu echt gaan inhouden hahaha! Maar dat gaat goed komen, morgen nog prachtige dag en volgende week veel regen (wel relatief warm), dus ik wacht nog mooi even. Zag op Instagram al wel meer mensen die aan het oogsten waren, maar ik hou me dus nog even in. Bedankt Frans voor je goed bedoelde advies maar dat gepruts met wortels en plantjes is niks voor mij joh.

Ik heb dus 3 grote bakken buiten, 1 bak in kas en een aantal (2 plantjes) in volle grond. Misschien halverwege volgende week 1 bak die buiten staat leeg maken. Kan ik toch een beetje kijken hoe/wat.

Geplaatst:

Oké.... ik moet jullie iets vertellen vandaag. Ik heb gezondigd! Ook hier 1 pot, de kleinste!, omgekeerd Ik had recept uitgezocht voor de zoete aardappel en ik wou dus gewoon weten of er überhaupt zoete aardappelen groeiden. Ook omdat ik toch wel wat terughoudend was vanwege de toch wel terughoudende verhalen! Plus het feit dat ik nu een beetje kan spreiden met eten!

Tainung 65 it is!

Zo zaten ze in de pot, de onderste:

6190F94A-034C-41E3-88A3-506D9D1B898E66661569353531.jpeg

Ik heb hier heel veel van geleerd door toch iets vroegtijdig de eersten te oogsten! Ik kon nu mooi zien hoe ze groeiden en het viel me op dat er inderdaad toch nog heel veel kleine knollen zijn! Nu al oogsten gaat dus, vermoed ik, echt ten aanzien van je opbrengst!

DD33EF0E-7403-4043-AA58-6B71E3D128F966071569353530.jpeg

Desondanks een mooie opbrengst a viel de oogst iets lager uit want ik heb nog wel wat kleine sliert-knollen weg gegooid.

966D7F95-D215-49F5-95C0-AB0D6928665612601569353532.jpeg

1B54D16F-E8F9-466D-B659-6915874C6F8148551569353533.jpeg

Ongeveer 2 kil dus. Ruim tevreden al hoop ik stiekem bij de anderen op een nog grotere oogst! Grootste knol viel best mee, ong. 400 gram.

Geplaatst:

Hij staat in een potje... maar kijken wat het gaat doen. Ik had 1 yacon binnen afgelopen jaar. Vind het wel heel lastig met spint ed, maar hij kan altijd nog weg. Dus ben benieuwd!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb de 'Radiosa' aardappel geoogst net, 2,5 kilo aan opbrengst Misschien zit er nog wat in de grond, ik had mijn planten redelijk dicht op elkaar dus ik wou niet teveel in het rond spitten om verder te zoeken. Bang dat ik dan ook een andere soort opgraaf. Komt wel als ik alles daar ga oogsten

Deze soort had trouwens heel ander blad dan de rest.

IMG927825951570546939.JPG

Geplaatst:

Vorige week dinsdag bij Albert Heijn zoete aardappels gezien die opvielen door hun dieppaarse kleur. Volgens opschrift verpakking afkomstig uit Portugal. Ras werd jammer genoeg niet vermeld. Ik heb er 2 gekocht, een om te proeven en een om bij een positieve smaaktest te gaan gebruiken als stekkenproducent. Tegen de verwachting in waren ze inwendig wit gekleurd maar de smaak was in ieder geval prima.

Voor zover te beoordelen zijn het oude knollen en dat is de reden dat ik niet tot het voorjaar wil wachten maar nu al een poging doe om er stekken van te trekken. Voor dat doel heb ik de overgebleven knol gehalveerd en de helften in een bakje met wat water op het modem (warmtematje) gezet. Binnen enkele dagen verschenen al de eerste wortels en vandaag ontdekte ik de eerste puntjes waaruit met een beetje geluk de stekjes gaan groeien. Ik twijfel nog of ik de 2 helften in het water laat staan of dat ik ze ga oppotten. Of het lukt eventuele stekjes een beetje fatsoenlijk de winter door te krijgen moet ik ook nog zien.

Het dieppaarse kleurtje waar ik ze voor kocht is er inmiddels af maar omdat de smaak goed is is dat minder belangrijk.

z1389281570663653.JPGz1471671570663654.JPGz1597531570663655.JPG

Geplaatst:

Na 4 dagen weggeweest te zijn met de camper een aangename verrassing. Bang voor rot door rechtstreeks kontakt met water had ik voor vertrek de halve knollen toch maar opgepot en de grond met wat huishoudfolie afgeschermd tegen overmatig uitdrogen. Bij thuiskomst was er wat veelbelovend groen te zien onder de folie.

z1650951571162534.JPG

En nu verder zonder folie. Ik ben benieuwd of beide helften als plant een beetje fatsoenlijk de winter door gaan komen maar ik verwacht toch wel het nodige gesukkel. Ze zijn vergeleken met mijn geplande stekkenkweek 2020 ruim 5 maanden te vroeg. Jammer dat ik geen knollen van dit ras meer zie liggen bij AH anders had ik er nog een paar gekocht en tot begin april bewaard.

z1795051571162535.JPGz1844381571162536.JPG

Voor een goede ontwikkeling van de aanstaande planten is er nu al te weinig uren daglicht. Om te voorkomen dat er lange iele uitlopers ontstaan krijgen ze vanaf nu 's avonds extra licht d.m.v. een 10 watts groeilamp van Ikea. In- en uitschakeltijd worden door een smart plug van tp-link type HS110 geregeld die t.o.v. een gewone schakelklok het voordeel heeft dat hij ook het cumulatieve stroomverbruik bij kan houden. Niet dat ik me daar druk over maak maar wel is het leuk te zien hoeveel tijdens de groei en aan het eind van de rit het stroomverbruik is/was.

z1955351571162537.JPG

Geplaatst:

Dus Frans, jij gaat pas eind maart, begin april weer stekken trekken? Ik dacht dat het eerder was, maar te veel tekst om weer terug te lezen.

Ik ben dit jaar voor het eerst begonnen met de zoete aardappel. Begin april 4 stuks uit de Oriental (Aziatische supermarkt), maar die rotten weg. Toen ik begon waren jullie al een tijdje bezig. Half april voor de voorjaarsvakantie nog twee knollen bij AH vandaan gehaald, een rode en een gele. De rode gaf stekken, de gele een enkele wortel maar verder niets.

Ik heb dus een plant, ben benieuwd was het heeft opgeleverd want het is niet super veel blad. Het is in de openlucht.

Geplaatst:

@acpronk

Ik begin met het opstarten van de productie van nieuwe stekken vanaf ongeveer half maart tot begin april. Deze periode is gebaseerd op de ervaring met, en het gebruik van, de 2 rassen zoete aardappels die ik sinds 3 jaar teel. Ook de 'portugees' die nu op de vensterbank staat zou gezien de snelheid waarmee hij op gang komt daar geschikt voor zijn.

Nog een tip voor mensen die voor de teelt van stekken van plan zijn zoete aardappels uit de supermarkt te gebruiken. Deze willen weleens moeilijk op gang komen of laten het helemaal afweten. Het zou me niets verbazen als deze knollen doorstraald zijn. Doorstralen is een gebruikelijke en toegestane methode bij o.a. groenten om houdbaarheid te verhogen en kiemvorming en verouderingsprocessen te vertragen. Ga je zoete aardappels uit de supermarkt gebruiken voor de stekkenteelt, koop dan de zgn biologische zoete aardappels. Dan ben je er (bijna) zeker van dat ze niet doorstraald zijn.

Geplaatst:

Ik heb vandaag de witte van de Ecohoeve geoogst. Best mooie knollen, eigenlijk wel perfect qua formaat, net als een gemiddelde knol uit de supermarkt. De Tainung 65 van een tijdje terug had er zeker 1 hele grote bij zitten en die eten we dan niet in 1 keer op met zijn 2-en. Deze witte waren dan fijner. Maar het was 'slechts' 1,6 kilo wat ik oogstte, en ik vind die witte toch echt minder mooi hoor Een zoete aardappel hoort roze/paars te zijn vind ik Dus als er dan toch een soort af moet vallen dan is het deze. Ik moet ze nog proeven hoor, dus als ze echt geweldig superlekker zijn dan denk ik er nog even over na.

IMG944755061571904829.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...