Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

sokrates

Recommended Posts

@Waaslander

Ik heb vorig jaar bij het uitplanten niets gemeten maar de planten min of meer op gevoel gezet omdat ik de juiste afstand ook niet wist. Ik heb daarom even een reconstructie gemaakt . Kijk ik naar een foto van vorig jaar dan moet de afstand tussen de planten , als ik de mazen van het gaas tussen de planten tel , (gaas bleek achteraf niet nodig) ongeveer 50 cm geweest zijn.

za1586651495660478.JPG

Op de tweede foto schat ik de afstand tussen de rijen op ongeveer 60 cm. Dat was groot genoeg en op een gegeven kun je door dat gewoeker toch niet meer tussen de rijen om te schoffelen of te wieden. Dat is ook niet nodig , als bodembedekkers houden ze het onkruid dan zelf onder controle.

za2014611496169937.JPG

za2374071502279566.JPG

Ik ga dit jaar dezelfde afstanden aan houden als vorig jaar. 50cm in de rij met een onderlinge rijafstand van 60cm.

In de kas , waar ik alleen maar in kuipen teel en niet in de grond , ligt dat iets anders. Per 65 liter kuip zet ik 4 planten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Als je het aantal slips bedoelt wat één knol kan leveren dan lijkt het ras wel een rol te spelen Jet. Ik heb bijvoorbeeld een paars ras dat beduidend meer stekken levert dan het andere (oranje) ras dat ik teel . Vorig jaar was dat ook al het geval met de knollen waarvan de huidige moederknollen afkomstig zijn.

Benieuwd naar hoeveel rassen zoete aardappels er wel niet zijn ben ik zojuist gaan 'googlen' . Dat leverde niet direkt een antwoord op maar daardoor vond ik wel een zeer interessante link . De moeite waard om even aan te klikken:

http://edepot.wur.nl/442972

Als je het aantal slips bedoelt wat één knol kan leveren dan lijkt het ras wel een rol te spelen Jet. Ik heb bijvoorbeeld een paars ras dat beduidend meer stekken levert dan het andere (oranje) ras dat ik teel . Vorig jaar was dat ook al het geval met de knollen waarvan de huidige moederknollen afkomstig zijn.

Benieuwd naar hoeveel rassen zoete aardappels er wel niet zijn ben ik zojuist gaan 'googlen' . Dat leverde niet direkt een antwoord op maar daardoor vond ik wel een zeer interessante link . De moeite waard om even aan te klikken:

http://edepot.wur.nl/442972

EDIT : Per ongeluk bericht 2 keer verstuurd. Kan een moderator dit tweede bericht verwijderen ?

Stand van zaken op vandaag alle planten staan in 4 liter potten

DSCF617331381523726169.JPG

DSCF618014971523728598.JPG

Ja volgend jaar later beginnen . Is mijn eerste jaar maar vind dat de planten het redelijk goed doen toch die van de scheuten de aardappelen die hebben moeten dienen voor de scheuten doen het iets minder qua kleur van de bladeren .

• 3 weeks later...

Voor de kenners onder ons, een van mijn zoete piepers levert stekken af met pukkeltjes.

Lijkt in de eerste instantie op veel luis ofzo, maar is het niet....pukkltjes zijn wel stuk/ plat te wrijven....

Geen idee wat dit is en of het kwaad kan. De stekken zien er dus nog zo uit, maar sommige blaadjes gaan nu goed. image99761525095590.jpeg

Dag,

Mijn stekken zagen er ook zo uit, met groenig 'zand'. Verdwijnt met wrijven en komt daarna niet meer terug.

Het lijkt alsof het blad tijdelijk iets uitscheidt. Ik ga eens googelen of er info over te vinden is.

http://beyondthehumaneye.blogspot.nl/2013/10/overheating-sweet-potato.html

Het lijkt erop alsof de plant inderdaad iets uitscheidt.

Niks vervelends aan de hand Jootje. Een beperkt aantal van mijn planten heeft dit verschijnsel ook. Het lijken een soort kristallen te zijn die de plant vooral langs de nerven van het blad uitscheidt. Geen idee waarom de plant dit doet en wat de samenstelling van die kristallen is. Vorig jaar had ik dit verschijnsel ook al. De planten hadden er geen last van en groeiden er gewoon doorheen.

Edit:

Ik zie dat Amrutten inmiddels al een antwoord op dit verschijnsel gevonden heeft.

zapukkels154141525100872.JPG

zapukkels236191525100873.JPG

Bij www.vanderplanckewinkel.nl/ heb ik 2 plantjes gekocht, toen daar een paar weken terug een open dag/markt was. Ik heb 1 maal de Molokai en 1 maal de Beauregard. Van beide plantjes heb ik ook alweer een stekje gemaakt, zodat ik 2 stuks van elke soort kan poten. Ik ben benieuwd wat de verschillen zijn onderling

Anna, had jij nou die witte van de Ecohoeve?

Ik heb toch een moeilijke tijd om, met de zoete aardappels. In huis is het te koud voor de planten en volgend jaar kweek ik ze op een warmte mat. Dit doe ik niet meer vanuit stekken, maar vanuit de zoete aardappels zelf. Toch heb ik gelukkig veel planten. Van jet heb ik een uitgelopen zoete aardappel gekregen, waar ik zes stekken tot nu toe van heb gekregen.

Daarnaast heb ik wonder boven wonder toch 7 eigen stekken over weten te houden (zien er wel nog altijd zielig uit, maar je ziet dat ze zich eindelijk mooi beginnen te ontwikkelen (kale dingen met uitlopende knoppen).

Verder zijn er toch wat planten gekocht, waarvan ik van de meeste nog stekken heb kunnen maken. Op deze manier zijn de planten iets minder kostbaar geworden, want echt winst viel er niet mee te maken, omdat de productie niet al te groot is en zoete aardappels ook niet echt duur zijn.

Jet 6st

1. Bonita 3st (ontvang ik deze week)

2. Burgundy 3st (ontvang ik deze week)

3. Evangelina 5 st

4. Garnet kruid 4st (overgehouden / het beste als stek in een koude huiskamer over te houden)

5. Tainung 65 7st

6. Witte van ecohoeve 7st

7. 'Speckled Purple' 3st

8. 'Erato White' 4st

9. 'Molokai' 3st

10. 'Jewel' 4st

11. 'Orleans' 5st (moet nog 1 plant ontvangen / deaflora)

12. 'PurpleTwo' 4st

We kunnen dus als we alles ontvangen en de stekken goed aangaan rond de 58 planten zetten. Ik ben alleen aan het twijfelen waar ik ze ga zetten, want de meeste zou ik toch in de vollegrond willen planten, omdat ze in bakken veel werk worden en ik dan nog veel bakken bij moet gaan plaatsen. Alle bakken die ik heb staan al zo goed als vol. Dan moet ik eerst bakken gaan bijkopen en vullen met aarde (weer kostbaar). Daarnaast teel ik in de bakken op het moment vooral zaken die meer droogte kunnen ervaren en heel gevoelig zijn voor vraat (slakken of knaagdieren).

Zou ik ze zolang mogelijk moeten opkweken in bakken of zo snel mogelijk in de vollegrond moeten zetten?

Hier staan er al een bed in volle grond sedert een 14 dagen deden het goed . Maar begin deze week met koude nachten en zonnige dagen ,heeft hun geen goed gedaan plastiek er over voor de nacht en maar rond 15 uur er kunnen af doen omdat ik met de vroegen sta alternatief was voor 5 uur plastiek open leggen .Dus tegen dan al erg warm onder plastiek en vermoed ook wat zonnebrand ,omdat ze de zon niet meer rechtstreeks gewoon waren door plastiek. Maar denk dat het vooral verkleuring van de bladeren is dat er wel weer uitgroeit . Nog maar eens een reden om volgend jaar later te beginnen.

@ Permatuurtuin 13"soorten is zeker de moeite ben benieuwd welke u best bevallen.

Ik ga ze dan ook langzaamaan uitplanten. Ik zit wel op löss en die gaat iets meer richting klei dan zand. Het is niet een hele zware bodem.

Je was er vroeg bij om ze al in de vollegrond te zetten.

Garnet is dus als enige goed de winter doorgekomen (alle stekken). De andere hebben allemaal grote problemen gehad, want vorig jaar had ik ook een stuk of 6 rassen.

Ik vind het leuk om een bord met allemaal andere kleuren en iets andere smaken te hebben. Daarnaast kan er op deze manier goed vergeleken worden en kunnen goede rassen/soorten gekozen worden.

De planten met voldoende wortels staan in de vollegrond. Ik ben benieuwd. In de bakken hebben ze vorig jaar door te veel concurrentie en ik denk ook vochttekort minder geproduceerd en ik ben benieuwd nu dit jaar de bodem iets kouder is of de productie hierdoor laag blijft of dat hij toeneemt, omdat er minder concurrentie en er voldoende water is.

De stekken gaan ook goed. Ik denk dat ik deze in de vollegrond in de kas ga planten. De tunnels reserveer ik voor paprika's, een paar tomatenrassen (groene kerstomaat en coeur de boef), aubergines, komkommers, meloenen, meloenkomkommers en watermeloenen. In de kas krijgen de aubergines (Obsidian) toch snel last van mijten, dus misschien zet ik ze ook wel gewoon in de vollegrond, wanneer ik te weinig ruimte heb.

De stekken zoete aardappel van Lubera waren van de beste kwaliteit. De stekken van ecohoeve waren ook goed, maar klein in verhouding (stekken Lubera 3-4 keer zo groot / meerdere uitlopers naar verschillende kanten toe). Omdat de stekken van de ecohoeve lang waren heb ik hiervan wel de meeste stekken kunnen maken. Ik moet nog één plant van deaflora ontvangen, maar de kwaliteit van vorig jaar was matig. Doordat ik de planten van de ecohoeve snel ontvangen heb kon ik hiervan ook nog snel genoeg stekken nemen en deze zijn dan ook inmiddels al aan. De planten van Lubera heb ik dan in verhouding wat laat ontvangen. Van deaflora ontvang ik waarschijnlijk deze week de planten, dus die zijn veels te laat.

za173351526418342.JPG

Vandaag 30 stuks zoete aardappel planten in de vollegrond gezet. Het zijn 6 rijen geworden met een afstand van 60cm tussen de rijen. Per rij staan 5 planten met onderlinge afstand van 50 cm.

za271091526418344.JPG

Of zijn het nu toch 5 rijen met een onderlinge afstand van 50cm waarin per rij 6 planten staan met onderlinge afstand van 60cm

Tuinieren in de moestuin is toch minder simpel dan je denkt

Morgen is de kas aan de beurt waar momenteel 2 kuipen en een plastic mand met zoete aardappels staan. De bedoeling is nog in totaal 7 kuipen en plastic manden bij te plaatsen.

za347441526491756.JPG

Vandaag alle zoete aardappel planten die nog in pot stonden over gezet naar kuipen/manden in de kas. De 2 manden en de kuip langs het pad worden t.z.t. ook langs het glas gezet maar eerst moet het spul dat daar nog staat (voornamelijk sla) geoogst zijn.

za430071526491758.JPG

Deze planten ( die naast het glas) staan al een paar weken in de kas en doen het bijzonder goed. In elke kuip staan 4 planten van de paarse zoete aardappel. In de mand die ertussen staat heb ik de stekkenproducent van mijn paarse zoete aardappel planten gepoot. Het is de enige plant die als knol in de grond is gezet.

Bij http://www.vanderplanckewinkel.nl/ heb ik 2 plantjes gekocht, toen daar een paar weken terug een open dag/markt was. Ik heb 1 maal de Molokai en 1 maal de Beauregard. Van beide plantjes heb ik ook alweer een stekje gemaakt, zodat ik 2 stuks van elke soort kan poten. Ik ben benieuwd wat de verschillen zijn onderling

Anna, had jij nou die witte van de Ecohoeve?

Nee, die groeit me te hard, volgens de beschrijving dan he Ik heb 1x Beauregard en 1x Orleans. Deze rassen zouden het in de buitenteelt in Nederland goed moeten doen.

• 2 weeks later...

De laatste knollen van de oogst van vorig jaar. De dikkere exemplaren zijn tot het laatst bewaard . De houdbaarheid is zeer goed gebleken terwijl er bij de oranje zoete aardappels nauwelijks spontane scheutvorming was. De paarse deed dat wat meer.

za585271527445456.JPG

De planten in de kuipen/manden in de kas doen het uitstekend maar daar is het vanwege het prachtige weer van de afgelopen weken dan ook iedere dag 'hoogzomer'.

za622361527445458.JPG

De planten in de vollegrond doen het een stuk langzamer maar de groei zit er in ieder geval duidelijk in.

za748241527445460.JPG

• 4 weeks later...

De vorige plaatjes dateren van vandaag 4 weken geleden. Even laten zien wat zoete aardappels in 4 weken kunnen doen.

za853401529839981.JPG

In de kas gaat het uitstekend , beter dan verwacht. De 7 laatst geplaatste bakken hebben een week geleden voor de eerste keer meststoffen toegevoegd gekregen (vloeibare biologische plantenvoeding van de Action NK 4-6). De 3 eerder geplaatse bakken kregen die meststof toen voor de tweede keer. Tot dan deden de planten het alleen op de meststoffen die in de gebruikte potgrond aanwezig waren.

De samenstelling van de grond in de bakken varieert. De meeste bakken zijn gevuld met ongeveer 50% potgrond aangevuld met eigen compost en aarde uit de tuin. Enkele bakken zijn gevuld met alleen potgrond waaronder brekerzand is gemengd. De totale investering in potgrond viel overigens reuze mee want die is gekocht tijdens de aktie van 2 zakken halen 1 betalen van de Gamma.

Voor het mengen van de toch wel behoorlijke hoeveelheid grond was de geleende betonmolen van de buurman bijzonder handig.

za912321529839983.JPG

De planten in de vollegrond (waarin ik extra eigen compost gedaan had) hebben tot nu toe één keer met een gieter die NK 4-6 plantenvoeding van de Action gehad plus een keer wat patentkali in korrelvorm. Dat ze het zo goed doen zal denk ik toch vooral te danken zijn aan het zeer goede weer van de afgelopen weken.

• 4 weeks later...

@Jet

Van slakken of andere vraat in de zoete aardappels heb ik geen last gehad. De slakken houden zich voornamelijk in de buurt van de heggen op, een stuk van de zoete aardappels vandaan, waar het wat vochtiger is (was) . Ook in de kas heb ik er geen last van maar daar zie ik sowieso zelden een slak.

Na 4 weken weer eens een update. De zoete aardappels in de kas groeien snel. Zoals ik vorige keer al zei kregen 7 bakken rond half juni voor de eerste keer een mestgift en 3 eerder geplaatste bakken voor de tweede keer. Daar is het tot nu toe bij gebleven. In hoeverre de uitbundige groei te danken is aan die toen toegediende meststoffen is moeilijk te zeggen maar achteraf gezien had ik er wel nog even mee kunnen wachten. Zo'n subtropische uitstraling van je kas is dan wel leuk, maar het gaat tenslotte om de knollen.

za8a37351532270884.JPG

Na het nemen van de foto heb ik het pad vrijgemaakt van uitlopers.

za8b88281532271275.JPG

Omdat ook de bladeren van de zoete aardappel eetbaar zijn , en aan de gesnoeide toppen van de uitlopers de jongste en daardoor meest malse bladeren zaten , was dit een mooie gelegenheid om ze eens te proberen. Bij gebrek aan een goed recept (via Google vind je nauwelijks iets) heb ik een deel van de geoogste bladeren maar bereid zoals spinazie. De smaak laat zich moeilijk omschrijven maar eigenlijk komt hij nog het meest overeen met 'echte' spinazie. Het was in ieder geval zeker de moeite waard om daarna de rest van de bladeren te blancheren en in te vriezen.

Dan nog de vollegrond. Hier hebben de planten de bodem inmiddels geheel bedekt en houden het onkruid nu zelf onder controle.

za9a17041532270887.JPG