Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat


sokrates

Aanbevolen berichten

Vanmiddag het loof verwijderd van de 23 planten die nog in de vollegrond stonden en de knollen gerooid. De schade door vraat waar ik voor vreesde was te verwaarlozen.

za2415191540237935.JPG

 

Knollen van een heel mooi formaat. Ze zijn over het algemeen groter dan die van de buitenoogst van vorig jaar. Morgen ga ik ze voorzichtig wassen en laten drogen. Daarna sorteren op uiterlijk en gewicht waarna de knollen die het langst bewaard gaan worden een warmtebehandeling krijgen.

za2563261540237943.JPG

 

Dit zou weleens de zwaarste knol van de buitenteelt kunnen zijn. Hij komt wat gewicht betreft niet in de buurt van de superknol die Amarinde oogstte maar voor mij is het een persoonlijk record.

za2719311540237944.JPG

 

In de kas staan nu nog 9 kuipen met zoete aardappels. Afhankelijk van het weer (temperatuur) blijven die er voorlopig nog staan maar ze zullen over niet al te lange tijd ook geoogst moeten gaan worden.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht was de minimum temperatuur in de kas maar 3.5°C en daarom werd het tijd om de zoete aardappels uit hun kuipen te halen. Achter glas was dat met het beetje zon dat er was best een aangenaam karweitje.

za3055291540654128.JPG

 

9 kuipen en manden met in totaal 30 planten. Hetzelfde aantal dat ook in de vollegrond stond. 5 ronde kuipen met 4 planten , 1 ronde kuip en 2 plastic draagmanden met 3 planten en 1 draagmand waarin ik alleen de moederknol van al mijn paarse zoete aardappels gezet had.

za3122121540654333.JPG

 

Van vorig jaar wist ik al dat de oranje soort zijn knollen ondiep tot ontwikkeling laat komen dichtbij de plek waar hij in de grond is gezet terwijl de paarse variant het liefst de diepte en de breedte in gaat. Paarse knollen laten zich daardoor moeilijk rooien zonder ze te beschadigen. Om die reden had ik de oranje soort dit jaar voornamelijk in de vollegrond gezet en de paarse in kuipen.

za3275671540654340.JPG

 

Dik tevreden met mijn oogst dit jaar maar volgend jaar ga ik toch maar eens wat minder planten zetten.

 

za3323051540654343.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Saalk86

Onbeschadigd en bewaard op een koele plaats (maar zeker niet bij een temperatuur onder de 10°C) blijken zoete aardappels ook zonder warmtebehandeling goed bewaarbaar te zijn.

 

Een quote van afgelopen 24 februari:

 

De als laatste (uit een kuip in de kas) geoogste zoete aardappels hebben geen warmtebehandeling gehad en kunnen nu mooi vergeleken worden met de knollen die dat wel kregen. Bij de zoete aardappels zonder warmtebehandeling is de structuur onder de schil iets 'sponsachtig' geworden wat je vooral bij het schillen merkt. Ook is de smaak iets minder (vooral wat minder zoet) vergeleken met de knollen die wel een behandeling hebben gehad . Er is dus verschil, maar voor de hobbyteler , voor wie het wat lastiger kan zijn een warmtebehandeling uit te voeren, lijkt een warmtebehandeling in ieder geval niet noodzakelijk te zijn.

 

@Jorieke

Juist omdat zoete aardappels zoveel voordelen hebben t.o.v. 'gewone' aardappels , en zeker ook door de goede ervaring met de teelt van vorig jaar, ben ik er meer van gaan telen al zijn het er dit jaar wel wat veel geworden (toch nog de bekende klassieke beginnersfout gemaakt van het zonde vinden het teveel aan plantjes weg te gooien en ze dan toch maar te planten).

 

Ik weet dat ik voor mezelf spreek maar zoete aardappels word je niet moe en hebben een hoop voordelen. Ze zijn erg lekker en wat het gebruik betreft zijn er vergeleken met 'gewone' aardappels veel meer variaties en recepten. Verder zijn ze makkelijk biologisch te telen omdat ze niet gevoelig zijn voor ziektes en insecten terwijl de gewone aardappel daar wel gevoelig voor is. Wel hebben ze bij de bewaring tijdens de winter iets meer aandacht nodig (de temperatuur is belangrijker dan bij de aardappel) maar daarentegen hoef je je niet druk te maken over uitlopers waar de aardappel wel 'goed' in is.

 

Maar voor een lekkere stampot zuurkool geef ik toch echt wel de voorkeur aan een gewone aardappel hoor.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een waardeloze oogst gehad. We hebben wel pootgoed voor volgend jaar. De woelmuizen hebben er flink aan gegeten en de droogte heeft ook parten gespeelt. Ik ga ze volgend jaar in potten zetten. We hebben gewoon te veel woelmuizen. De oogst in de kas was eigenlijk slechter dan erbuiten (ze hebben ook meer water nodig).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het allemaal goed gegaan. Heb vele zoete aardappelen geoogst door ze een beetje beschut te zetten door mijn ramen van mijn koude kant op zijn kant te zetten, maar wil nu volgend jaar op die plek gewone aardappelen poten.

Volgens mij geen bezwaar maar wil het toch zeker weten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze uit de grond halen Jet.

Een citaat afkomstig van een biologische teler van zoete aardappels :

 

... met tien man personeel vol aan de bak omdat de temperatuur van de bodem onder de elf graden ging komen. „Dat verdraagt de zoete aardappel niet. Dan wordt de knol bitter en kan gaan rotten."

 

Kijk ook eens naar pagina 21 punt 10.1 van het volgende rapport :

 

http://edepot.wur.nl/442972

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@appie1953

 

Aardappels en zoete aardappels zijn geen familie van elkaar. Je kunt dus zonder problemen aardappels zetten op een plek waar het jaar ervoor zoete aardappels hebben gestaan.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de oude knol, voor zover die nog bestaat , niet meer gebruiken appie. En een nieuwe kopen zou ik ook niet doen.

 

Je kunt beter in het voorjaar stekjes kweken van een of meer van de knollen die je dit jaar zelf geteeld hebt. Stekjes produceren gaat vrij eenvoudig en kan op verschillende manieren. Je komt het allemaal tegen als je dit topic nog eens door leest.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij het oogsten van de knollen de hele plant uit de grond getrokken, de takken heel kort geknipt, en dat plantje opgepot. Na het verwijderen van wat dikkere wortels die nog aardappels zouden worden als we een langer seizoen hadden gehad.

Dat plantje heb ik binnen (zo licht mogelijk, en niet te warm en niet te koud) gezet, en die begint nu uit te lopen! Eens zien hoe hij zich gaat houden deze winter en hopelijk kan ik daar dan stekken van nemen in het voorjaar.

 

(ik had er 2 op die manier behandeld, maar de 'molokai' lijkt niet aan te slaan. Verdroogt helemaal. De Beauregard doet het wel goed. En die aardappels vond ik ook lekkerder en beter qua teelt dus dat is mooi)

 

IMG631977761541191849.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd Jorieke.

 

Zelf denk ik voor volgend jaar ook aan een alternatieve manier voor het kweken van nieuwe planten. De hele kleine zoete aardappeltjes die je normaal weg gooit, denk dan aan een formaat van enkele cm's , heb ik deze keer bewaard. Een zoete aardappel van een gangbaar formaat is minder geschikt om te planten omdat hij teveel uitlopers geeft met als (waarschijnlijk) gevolg een opbrengst van veel maar wel kleine knollen. Bij de mini's die ik nu bewaar verwacht ik dat ze na poten door hun formaat maar weinig uitlopers zullen geven en daarom zouden ze weleens prima geschikt kunnen zijn voor de teelt.

 

Is het produceren van planten uit stek al eenvoudig, als je mini zoete aardappels als potertje zou kunnen gebruiken met een volwaardige opbrengst als gevolg dan wordt de teelt van zoete aardappels wel héél erg simpel. Als de mini's in goede staat de winter door komen dan wil ik hier volgend jaar de helft van de benodigde planten uit halen en de andere helft zet ik voor de zekerheid toch maar met planten afkomstig uit stek.

 

za3462381541200238.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ben benieuwd of het lukt met die stekken Jorieke. Als het lukt zou mijn grootste zorg zijn hoe je ze zolang in huis en luisvrij houdt. Mijn bergbasilicumstekken zitten er nu al onder..

 

Vorige week donderdag (8 nov) heb ik ook mijn twee zoete aardappelplanten opgegraven (volle grond, buiten). De planten waren na een paar keer vorst al zo goed als dood. Links Orléans, rechts Beauregard, tegels zijn 40x60cm:

AN7819s23911542143278.jpg

 

Record Tja dat krijg je als alle energie naar 1 knol gaat.

AN7824s16411542143283.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...