Frans Posted July 29, 2018 Share Posted July 29, 2018 Ziet er goed uit Jorieke . En we hebben zeker nog een week of 10 tot de oogst. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 30, 2018 Share Posted July 30, 2018 Super die bloem..geen twijfel aan de familie/soort. Mijne staan er niet zo mooi bij als die van jullie, eentje in een grote bak als beste nog. Enfin het gaat erom wat eronder zit Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Vandaag de eerste zoete aardappels geoogst. Dat is weliswaar aan de vroege kant want zeker in de kas kunnen ze nog wel tot eind oktober door groeien en in gewicht toenemen, maar het worden er toch teveel voor eigen gebruik. Om die reden ben ik dus vandaag al gaan oogsten door de eerste van de 10 kuipen in de kas om te kiepen. In deze kuip stonden 4 planten Na wassen en drogen bleek de opbrengst 4828 gram te zijn (weegschaal en bak waren vantevoren samen genuld). Met dit voorraadje kan ik wel even vooruit maar als dat op is is de volgende keer een plant uit de vollegrond aan de beurt om te zien hoe de knollen het daar doen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidenvrouwtje Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Stekken jullie ook je zoete aardappel? Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 Mooie opbrengst Frans! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 Prachtig, Frans. Als ik van al mijn plantjes zoveel oogst als jij van deze hebt mag overhoudn, dan ben ik. Een happy mens! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted September 16, 2018 Share Posted September 16, 2018 Nice Frans! Ga ik ook proberen komend jaar. Lijkt me erg leuk. Leuk dat bloemetje ook. Had niet verwacht dat er nog bloemen aan zouden kunnen komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 16, 2018 Share Posted September 16, 2018 Bij mij geen bloemen Mellie, maar wel mooie planten. Frans begreep ik nu goed dat je een kilo per plant opbrengst had ongeveer? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted September 17, 2018 Share Posted September 17, 2018 Oohh..kon het nu ook niet laten. Twee potten omgekeerd. De oranje komen van 1 plantje, de roze van 2. Samen een kleine 1,5 kilo. Zeer blij mee! Staat nu nog een pot met drie plantjes, en in de tuin staan nog 2 of 3 plantjes.... Afwachten. Maar hier al heel blij mee! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 @JetGemiddeld 1.2 kilo per plant. In de kuipen zal die gemiddelde opbrengst per plant nog wel toenemen omdat ze nog tot ongeveer eind oktober kunnen blijven staan. In de vollegrond verwacht ik een hogere gemiddelde opbrengst omdat de planten daar op een ruimere afstand van elkaar staan en de groeiomstandigheden voor zoete aardappels dit jaar uitstekend waren (en nog steeds zijn). @JootjeIk zou de rest van de planten nog even laten staan tot het te koud voor ze wordt (grondtemperatuur onder de 10° C). Zoete aardappels komen pas vrij laat in het seizoen tot ontwikkeling en kunnen nu nog veel doen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Ga ik doen Frans. Ook wel goed voor mezelf....om het verschil te zien tussen oogsten uit ongeduld...en oogsten als het de bedoeling is! Mooi gewas hoor...volgend seizoen weer! Met de rest wacht ik dus braaf tot eind oktober! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Ik ben erg benieuwd naar die van mij aangezien hij is ondergesneeuwd door mijn pompoen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted September 19, 2018 Share Posted September 19, 2018 Ik durf mijne nog niet te oogsten. Ik heb ze in de vollegrond gehad. Het is nog altijd zo droog en ze hebben het tijdens de ergste droogte moeilijk gehad. Ze zijn wel groot geworden en veel planten hebben heel uitbundig gebloeid. Ik denk dat de knollen nog aan het vormen zijn, dus ik laat ze nog even zitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 26, 2018 Share Posted September 26, 2018 Vandaag de eerste struik zoete aardappels uit de vollegrond gerooid. De knollen hebben de grond behoorlijk naar boven gewerkt dus dat beloofde al veel. En veel was het ook. Niet zozeer in aantal maar wel in gewicht. Maatje 43 om het formaat van vooral die ene knol goed weer te geven. Opbrengst 3.118 kilo. Als deze plant representatief is voor de 29 die nu nog in de grond staan dan betekent dit dat er van de overblijvende 29 planten nog 90 kilo zoete aardappels onder de grond zou kunnen zitten. En dat op een oppervlakte van maar 10 m2. Tot zover de goede kant van het verhaal. Nu het slechte deel. Wat niet best is is dat ongeveer de helft van de knollen plekken vertoont die doen denken aan een aantasting van alternaria. Geen idee of het echt alternaria is en of zoiets behalve bij 'gewone'aardappels ook bij zoete aardappels voor kan komen. Deze knollen zullen bij het schillen veel afval hebben en maar beperkt houdbaar zijn. Buren, vrienden en familie zullen het wel niet erg vinden om mee te helpen de zoete aardappels uit de vollegrond met voorrang en versneld te consumeren. In de kas verwacht ik geen problemen met de kwaliteit van de knollen omdat de zoete aardappels daar onder geheel andere omstandigheden geteeld worden en ook in een heel andere grond staan. De opbrengst van de 9 kuipen die nog in de kas staan zal naar verwachting meer dan genoeg zijn om tot in het voorjaar in eigen gebruik te voorzien. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 29, 2018 Share Posted September 29, 2018 De zwarte plekken blijken toch geen symptomen te zijn van een schimmelaantasting zoals alternaria. Na verder schoonboenen van de 'aangetaste' zoete aardappels bleek het uiteindelijk om vraatsporen te gaan. Waarschijnlijk afkomstig van woelmuis of woelrat. Vandaag heb ik verderop in de rij nog maar eens een plant gerooid om de schade te kunnen beoordelen. Deze keer een exemplaar van een paars ras. Er zaten weinig knollen aan de plant (maar wel lekker dik) en geen vraatsporen aanwezig. Pas eind volgende maand zal duidelijk zijn wat de totale vraatschade is als alle planten gerooid zijn. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted September 29, 2018 Share Posted September 29, 2018 Prachtig zijn deze ook! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 29, 2018 Share Posted September 29, 2018 Het kan ook van engerlingen zijn Frans, heb je die in de tuin? Ik wel en die gaten zien er bekend uit. Vooral in appelwortel bij mij. Woelmuizen vreten vaak meer. Maar goed, misschien waren de zoete aardappels niet naar hun smaak en hebben ze alleen wat geproefd. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted September 29, 2018 Share Posted September 29, 2018 Vandaag kwam er een trotse nieuwe moestuinster haar oogst zoete aardappels laten zien.Die zag er zeer mooi uit, door die warmte is dit denk ik een goed batatenjaar geworden. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 @JoriekeJe zou best eens gelijk kunnen hebben. De buren hebben in hun gazon veel last van engerlingen dus uitvliegende kevers zullen ook wel de nodige eitjes in mijn tuin gedropt hebben. Bovendien heb ik nog nooit last gehad van woelratten of woelmuizen (even afkloppen) en zijn er geen sporen van gangen of zo. Als ik de volgende keer weer zoete aardappels uit de vollegrond haal zal ik eens goed letten op de aanwezigheid van engerlingen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 Mooi oogst Frans. Ik heb vandaag de kleinste pot de kas in gesjouwd. De grote pot ( stuckuip) gaat niet lukken die gaat niet door de deur zonder teveel moeite. De plant in de kas groeit nog erg mooi die in de potten worden wat gelig. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 Die van mij vonden de nachtvorst niet heel leuk: Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted October 1, 2018 Share Posted October 1, 2018 Die van mij vonden de nachtvorst niet heel leuk: Hier stonden ze er gisteren ook zo bij . Tijd om volgende week te oogsten dacht ik gisteren . Maar uit nieuwsgierigheid gisteren avond een stuik geoogst , wat vraatschade ? Daarom ze vandaag maar geoogst tussen de buien door . De aardappelen zonder of weinig vraatschade .Een deel met ernstige vraatschade Een mooie aardappel geweest ?Zonder de vraatschade vermoed ik dat ik 2 aardappelmanden zou gehad hebben met mooie consumptie aardappelen . Dacht dat ze vroeger als referentie voor zo een mande 25 kg aardappelen namen . Dus een 50 kg zoete aardappelen (schatting ) van 1bed zoete aardappelen (15 planten). Vind het eigenlijk een groot succes voor mijn eerste jaar ,volgend jaar terug en dan hopelijk zonder vraatschade .Een klomp aardappelen die ik vrees gedeeltelijk gebroken moet worden om uit elkaar te krijgen . Nu in serre wat plaats vrij maken dat aardappelen open kunnen gespreid worden om op te drogen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 Ik heb dit voorjaar een stel plantjes gekocht, van rassen die het hier beter zouden moeten doen dan die oranje knollen uit de supermarkt. Ik heb Molokai, en Beauregard gezet. Naast die gewone supermarkt-oranje dus. En ik heb nu het 1 en ander uit de grond gehaald, en die Beauregard bevalt erg goed. De smaak moet nog blijken.... vanavond of morgen proeven! Maar ze zijn echt een flinke slag groter dan de grootste van die supermarkt aardappel. Die Molokai geeft mij een beetje te rare lange dunne aardappels. Ik heb daar nog geen hele plant van geoogst, alleen de paar lange slierten die door het stukje van de Beauregard heen groeiden. Kijk op deze foto dus niet naar het aantal knollen, van die lange paarse zitten er nog meer in de grond. Door deze zomer, en de betere standplaats, EN misschien een wat beter voorbereid stukje tuin, deed de supermarktknol het ook best aardig hoor. Beter dan vorig jaar Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amarinde Posted October 21, 2018 Share Posted October 21, 2018 Gisteren heb ik mijn zoete aardappelen geoogst, tot mijn verbazing zaten er echt enorme knollen tussen.Ik had tien plantjes 'bataten erato orange' (waarvan een het niet overleefd heeft) en 3 plantjes van de intratuin (ras weet ik niet meer) ergens tegen eind mei in de vollegrond (klei) gezet met wat losse potgrond erbij en daar een paar weken later een handje koemestkorrels bij gegooid. Verder eigenlijk weinig naar omgekeken, ook tijdens de droogte en de planten zo lang mogelijk laten staan vanwege onze warme nazomer. Dit is nog niet de volledige oogst, ik moet nog een vuilniszak leegmaken Zwaarste knol tot nu toe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted October 21, 2018 Share Posted October 21, 2018 Prachtig resultaat Amarinde Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts