Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

sokrates

Recommended Posts

• 1 month later...

Vandaag de eerste zoete aardappels geoogst. Dat is weliswaar aan de vroege kant want zeker in de kas kunnen ze nog wel tot eind oktober door groeien en in gewicht toenemen, maar het worden er toch teveel voor eigen gebruik. Om die reden ben ik dus vandaag al gaan oogsten door de eerste van de 10 kuipen in de kas om te kiepen. In deze kuip stonden 4 planten

za1035811536871525.JPG

za1144861536871528.JPG

Na wassen en drogen bleek de opbrengst 4828 gram te zijn (weegschaal en bak waren vantevoren samen genuld). Met dit voorraadje kan ik wel even vooruit maar als dat op is is de volgende keer een plant uit de vollegrond aan de beurt om te zien hoe de knollen het daar doen.

za1319761536871529.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Oohh..kon het nu ook niet laten. Twee potten omgekeerd.

De oranje komen van 1 plantje, de roze van 2.

Samen een kleine 1,5 kilo. Zeer blij mee!

Staat nu nog een pot met drie plantjes, en in de tuin staan nog 2 of 3 plantjes.... Afwachten.

Maar hier al heel blij mee!image64121537187150.jpeg

@Jet

Gemiddeld 1.2 kilo per plant. In de kuipen zal die gemiddelde opbrengst per plant nog wel toenemen omdat ze nog tot ongeveer eind oktober kunnen blijven staan. In de vollegrond verwacht ik een hogere gemiddelde opbrengst omdat de planten daar op een ruimere afstand van elkaar staan en de groeiomstandigheden voor zoete aardappels dit jaar uitstekend waren (en nog steeds zijn).

@Jootje

Ik zou de rest van de planten nog even laten staan tot het te koud voor ze wordt (grondtemperatuur onder de 10° C). Zoete aardappels komen pas vrij laat in het seizoen tot ontwikkeling en kunnen nu nog veel doen.

Vandaag de eerste struik zoete aardappels uit de vollegrond gerooid. De knollen hebben de grond behoorlijk naar boven gewerkt dus dat beloofde al veel.

za1549971537962777.JPG

En veel was het ook. Niet zozeer in aantal maar wel in gewicht.

za15a81991537962778.JPG

Maatje 43 om het formaat van vooral die ene knol goed weer te geven.

za1769171537962782.JPG

Opbrengst 3.118 kilo. Als deze plant representatief is voor de 29 die nu nog in de grond staan dan betekent dit dat er van de overblijvende 29 planten nog 90 kilo zoete aardappels onder de grond zou kunnen zitten. En dat op een oppervlakte van maar 10 m2.

za1819561537962784.JPG

Tot zover de goede kant van het verhaal. Nu het slechte deel.

Wat niet best is is dat ongeveer de helft van de knollen plekken vertoont die doen denken aan een aantasting van alternaria. Geen idee of het echt alternaria is en of zoiets behalve bij 'gewone'aardappels ook bij zoete aardappels voor kan komen. Deze knollen zullen bij het schillen veel afval hebben en maar beperkt houdbaar zijn. Buren, vrienden en familie zullen het wel niet erg vinden om mee te helpen de zoete aardappels uit de vollegrond met voorrang en versneld te consumeren.

za1655331537962780.JPG

In de kas verwacht ik geen problemen met de kwaliteit van de knollen omdat de zoete aardappels daar onder geheel andere omstandigheden geteeld worden en ook in een heel andere grond staan. De opbrengst van de 9 kuipen die nog in de kas staan zal naar verwachting meer dan genoeg zijn om tot in het voorjaar in eigen gebruik te voorzien.

De zwarte plekken blijken toch geen symptomen te zijn van een schimmelaantasting zoals alternaria. Na verder schoonboenen van de 'aangetaste' zoete aardappels bleek het uiteindelijk om vraatsporen te gaan. Waarschijnlijk afkomstig van woelmuis of woelrat.

Vandaag heb ik verderop in de rij nog maar eens een plant gerooid om de schade te kunnen beoordelen. Deze keer een exemplaar van een paars ras. Er zaten weinig knollen aan de plant (maar wel lekker dik) en geen vraatsporen aanwezig. Pas eind volgende maand zal duidelijk zijn wat de totale vraatschade is als alle planten gerooid zijn.

za2084471538242048.JPGza2178581538242050.JPGza2232301538242051.JPG

@Jorieke

Je zou best eens gelijk kunnen hebben. De buren hebben in hun gazon veel last van engerlingen dus uitvliegende kevers zullen ook wel de nodige eitjes in mijn tuin gedropt hebben. Bovendien heb ik nog nooit last gehad van woelratten of woelmuizen (even afkloppen) en zijn er geen sporen van gangen of zo. Als ik de volgende keer weer zoete aardappels uit de vollegrond haal zal ik eens goed letten op de aanwezigheid van engerlingen.

Die van mij vonden de nachtvorst niet heel leuk:
Hier stonden ze er gisteren ook zo bij . Tijd om volgende week te oogsten dacht ik gisteren . Maar uit nieuwsgierigheid gisteren avond een stuik geoogst , wat vraatschade ? Daarom ze vandaag maar geoogst tussen de buien door .

DSCF622630301538390259.JPG

De aardappelen zonder of weinig vraatschade .

DSCF622848181538390384.JPG

Een deel met ernstige vraatschade

DSCF623038491538390537.JPG

Een mooie aardappel geweest ?

Zonder de vraatschade vermoed ik dat ik 2 aardappelmanden zou gehad hebben met mooie consumptie aardappelen . Dacht dat ze vroeger als referentie voor zo een mande 25 kg aardappelen namen . Dus een 50 kg zoete aardappelen (schatting ) van 1bed zoete aardappelen (15 planten). Vind het eigenlijk een groot succes voor mijn eerste jaar ,volgend jaar terug en dan hopelijk zonder vraatschade .

DSCF623273091538391184.JPG

Een klomp aardappelen die ik vrees gedeeltelijk gebroken moet worden om uit elkaar te krijgen .

Nu in serre wat plaats vrij maken dat aardappelen open kunnen gespreid worden om op te drogen .

• 2 weeks later...

Ik heb dit voorjaar een stel plantjes gekocht, van rassen die het hier beter zouden moeten doen dan die oranje knollen uit de supermarkt. Ik heb Molokai, en Beauregard gezet. Naast die gewone supermarkt-oranje dus.

En ik heb nu het 1 en ander uit de grond gehaald, en die Beauregard bevalt erg goed. De smaak moet nog blijken.... vanavond of morgen proeven! Maar ze zijn echt een flinke slag groter dan de grootste van die supermarkt aardappel.

Die Molokai geeft mij een beetje te rare lange dunne aardappels. Ik heb daar nog geen hele plant van geoogst, alleen de paar lange slierten die door het stukje van de Beauregard heen groeiden. Kijk op deze foto dus niet naar het aantal knollen, van die lange paarse zitten er nog meer in de grond.

Door deze zomer, en de betere standplaats, EN misschien een wat beter voorbereid stukje tuin, deed de supermarktknol het ook best aardig hoor. Beter dan vorig jaar

IMG631546211539621121.JPG

Gisteren heb ik mijn zoete aardappelen geoogst, tot mijn verbazing zaten er echt enorme knollen tussen.

Ik had tien plantjes 'bataten erato orange' (waarvan een het niet overleefd heeft) en 3 plantjes van de intratuin (ras weet ik niet meer) ergens tegen eind mei in de vollegrond (klei) gezet met wat losse potgrond erbij en daar een paar weken later een handje koemestkorrels bij gegooid. Verder eigenlijk weinig naar omgekeken, ook tijdens de droogte en de planten zo lang mogelijk laten staan vanwege onze warme nazomer.

Dit is nog niet de volledige oogst, ik moet nog een vuilniszak leegmaken

44431298_2266335483437482_5044780092375433216_o.jpg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=58564b48c5eb7535a57ea5e66a80a883&oe=5C3F042C

Zwaarste knol tot nu toe

44541317_2266335683437462_8878127705015451648_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=0ad9b2e9f4951491e50617cf9c60f744&oe=5C40C39D