Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Moestuin omtoveren in bessentuin

Nycave

Recommended Posts

De titel zegt het al. Ik ga van onze moestuin een bessentuin maken. Het eerste begin Is een feit. Er staat al rode bessenstruiken in >20 jaar oud. Nog steeds goede productie. Ras onbekend.

Daarnaast kon ik recent 4 blauwe bessenstruiken van iemand krijgen. 1,5 meter hoog. Ik heb ze in het venige gedeelte van de moestuin gezet. Voor de lichte vorstperiode heb ik er wat halfverteerd bladcompost bij gegooid om de wortels te beschermen tegen de vorst en de grond te mulchen en zuur te houden. Wat is verstandig? Flink terugsnoeien of gedeeltelijk terugsnoeien? Ze zijn overgezet met een flinke wortelkluit. Ik hoop dat ze goed aankomen.

Mijn voorkeur gaat verder uit naar de volgende soorten:

Tayberry

Druif wit (buitendruif) Sophie?

Druif blauw (buitendruif) Kodrianka?

Kruisbessen ( als struik telen) Mucurines en Martlet?

Veenbessen en/of cranberry's

Frambozen Tulameen en himbotop?

Bramen (chesterfield thornless en/of triple crown??)

Wie kan me enkele goede, lekkere ziekteresistente rassen aanbevelen?

Denk dat ik de blauwe bessen toch wel iets zou innemen of uitdunnen, als ik het maar 1/5e deel of 1/4e. Het groeit allemaal wel weer aan als ze op de juiste grond staan ( zie daarvoor de topics die over de blauwe bessen gaan ).

Verder vraag je advies over wel heel veel soorten, of je keuze daarin ok zou zijn. Ik zeg heel algemeen : ja, toch ? Waarom niet. Je zal je redenen hebben die te willen gaan aanschaffen ?

Zeer algemeen gezegd ( het zal direct ook wel worden aangevochten ) boet je in smaak in, op het moment dat je voor rassen kiest die op ziekteresistentie zijn doorgekruist. Zijn er ook zeker tegenwoordig best heel aardige soorten te krijgen die behoorlijk resistent zijn ( hoge mate van; totaal resistent zijn ze nooit ), maar je kan niet alles in 1 en dezelfde stuik of plant willen hebben. én doornloos én ziekteresistent en superlekker.

Gewoon goede moderne rassen kopen. Per fruitsoort hier neuzen wat er allemaal aanbevolen wordt ( elke fruit heeft tal van topics ( zie zoekfunctie )).

Veel succes.

edit. Wat ik zelf wel een goede website met adviezen vind om wat op te neuzen, is deze : http://www.kruisbes.nl/rassen/ En dan niet speciaal die kruisbes, maar alles verder van hem ook wel.

Ik heb indertijd niet voor Chester gekozen omdat de oogstperiode gelijk valt met die van Triple Crown, en ik met die laatste al ervaring had in mijn vorige tuin.

Wanneer je twee braambessen combineert, zou ik eerder voor Loch Tay gaan en Triple Crown of Chester (Chester is volgens veldproeven minder gezond groeien dan Triple Crown), dan heb je een veel langer braambessenseizoen. Loch Tay geeft ongeveer twee maanden vroeger vruchten dan Triple Crown/Chester.

En van alle braambesrassen die ik heb of heb gehad staat Loch Tay op eenzame hoogte als het op smaak aankomt.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Bedankt voor jullie reactie.

Sugar, ik heb inderdaad jouw voorkeursrassenlijst erbij gebruikt. Je omschrijft het erg duidelijk met motivatie dus dan hoef ik niet het wiel opnieuw uit te vinden. Bedankt daarvoor!