DennisUtrecht Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Ik heb sinds 1 jaar een benedicte perzikboompje, in de hoop dat die resistent zou zijn. Vorige lente geen last, maar toen heb ik hem pasgeplant, hij staat nu een volledig jaar, en eigenlijk verwacht ik toch wel wat krulziekte, gezien de ervaring bij fruitlent. Ik ben daarom op zoek naar een paar stukjes potlood dik (of iets dikker) enthout, van avalon pride en revita? Die zouden ook goed krulziekte resistent moetenzijn. Het boompje is gesnoeid op 3 hoofdtakken naar ieder een richting. Bedankt!Dennis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Indien de infectiedruk in jou omgeving hoog is voor krulziekte en dit is per locatie wisselend dan kan Benedicte (zonder een preventieve bespuiting) er ook behoorlijk last van kunnen ondervinden. Avalon Pride is veel minder gevoelig , echter weer vele malen gevoeliger voor (gomziekte) bacteriekanker.Revita is in tegenstelling wat er beweert wordt wel heel erg gevoelig. Met eigen ogen gezien bij fruitlent. Ooit heb ik een Amsden perzik gehad, die heeft het erg lang volgehouden zonder ziektes, ondanks deze tussen andere rassen stond welke totaal waren aangetast door de krulziekte. Nee, enthout heb ik niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AppelBill Posted January 3, 2021 Share Posted January 3, 2021 Ik ben op zoek naar enthout van de krulziekte resistente perzik Benedicte. Ook zoek ik enthout van het soort petit muskaat (kleine abrikoos). Zelf heb ik de perzik Amsden, pruim Opal, Appel Lombarts Calvile,Goudreinette, Peer Williams, Noord Hollandse suikerpeer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted January 3, 2021 Share Posted January 3, 2021 Ik ben niet echt deskundig met enten en het selecteren van enthout (leer wel bij via Houtwal.be) maar ik kan komende week wel wat enthout nemen van een 7 tot 8 jarige Benedicte die het tot nu toe prima doet zonder behandeling tegen krul, in ruil voor enthout van Amsden. Stuur je adresgegevens etc maar even via een privé bericht. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 3, 2021 Share Posted January 3, 2021 2 uren geleden, Goldfish zei: het selecteren van enthout Perzik geeft van alle gangbare fruitsoorten precies de minste succeskans bij een voorjaarsenting. Het is veiliger om later in het jaar (eventueel van zeer goed bewaard enthout dat nu geknipt is) een oculatie of chipbudding te doen van perzik. Geschikt enthout is een twijg (dus nog geen echte verhouting!)die 2e helft 2020 flink gegroeid is met korte tussenruimte tussen de slapende knoppen. (Dat heet : internodieen) Vermijd bloemknoppen op je enthout. Het middenstuk van zo een twijg (die zal ergens tussen de 25 en 50 cm. zijn meestal) is het beste, maar in principe kun je elk stuk gebruiken. Fijn werkt het als je twijgen van potlooddikte of iets meer vindt. Probeer de kaarsrechte zeer hard groeiende waterloten te vermijden. Niet iedere boom heeft geschikt enthout...als er weinig groei is, zoals in een oudere boom die weinig onderhouden is dan kan het goed dat je weinig geschikts vindt. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AppelBill Posted January 5, 2021 Share Posted January 5, 2021 Tot nu toe heb ik 1x het enten van perzik geprobeerd. In eerste instantie ging dit goed, echter na een flinke nachtvorst waren de frisgroene blaadjes zwart geworden 😟. (Hierna had het enthout geen fut meer op opnieuw blad te zetten). Ik ben nu in ieder geval gewaarschuwd en zal in geval van vorst een bescherming aanbrengen. Mocht het weer niet lukken dan zal ik oculatie of chipbudding proberen. Bedankt voor de tip ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts