Henry Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Hallo, Ik ben nieuw op dit forum, en begin dit jaar met een volkstuin... Vorig jaar heb ik wel wat kruiden gezaaid, pas eind maart... Mijn vraag is of ik nu al kan beginnen met het zaaien van kruiden en lavendel, in een bakje op de vensterbank.. Dit hoeft toch niet perse in zaai/stekgrond? Ik was van plan het te doen in bemeste tuinaarde... Daar wil ik een beetje gedroogde koemest doormengen... wie heeft een antwoord? Gr. Henry Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Zaaigrond is arm aan meststoffen, omdat je zaailingen daar alleen maar last van hebben in het begin. Je kunt dus beter een lichte, voedingsarme grond gebruiken en geen bemeste tuinaarde. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Nee, hoor. Dat hoeft niet persé in zaai en stekgrond. Dat kan ook in potgrond. Tuinaarde is rotzooi ( zijn zat topics over ) en kun je beter niet voor voorzaaien gebruiken. Je kunt tal van kruiden nu voorzaaien ja. Nú al of anders nog even wachten. Je moet de plantjes hun condities kunnen bieden straks als ze opkomen en op willen groeien en nog niet naar buiten kunnen.Veel kruiden kunnen wel vroeg naar buiten trouwens hoor, maar anderen helemaal niet. Die moet je dan binnen in leven weten te houden vanaf dat ze boven staan. Mesten ? Nee. Mesten moet je je zaaisels niet nee. Kenmerk van echte zaai en stekgrond is, dat er géén voedsel in zit. Dat zit in potgrond wel ja, maar kan dan nog net.Mesten doe je de planten als je ze buiten uitpoot en ze daar goed aangeslagen zijn.Zie ook alle topics daar weer over. Zat topics gaan over deze thema'sVeel snuffelplezier en vraag gerust meer, als je het niet kan vinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Ik heb enkele weken geleden lavendel in potgrond gezaaid ze staan in de kamer voor de raam ze groeien redelijk langzaam dus die kun je nu best al zaaien.Andere kruiden ligt eraan sommige groeien redelijk snel binnen en die zul je dus nog wel een tijdje binnen moeten houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henry Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Super! bedankt voor de antwoorden... Lavendel komt deze week in mijn vensterbank te staan... Zal wat foto's plaatsen, ook van vorig jaar... square foot bak.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Ik koop plantjes, op de markt, kruiden zaaien doe ik niet Dan kan je veel sneller oogsten.Het is wel niet altijd kwaliteit, de munt die ik vorig jaar had gekocht is sterk gegroeid en afgestorven. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Hhahha. Ja Itoero. Sorry hoor. Ik moest echt héél hard lachen op je post. Is toch ongeveer hetzelfde als bij alle zaaitopics zoiets zeggen van : " goh .... ik zaai nooit iets..... ik koop de groente in de supermarkt .... wél zo makkelijk ... " Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Ja, een beetje een stomme reactie besef ik nu.Vorig jaar zaaide ik ook alle kruiden, tot ik besefte dan je ze goedkoop op de markt kan kopen....hetzelfde met sla:) Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Volgens mij is het juist goedkoper om zelf te zaaien. Ik heb ze ook vaak uit de supermarkt gekocht maar meestal overleven de supermaktplanten niet. Waarom dan 3EUR betalen als ik voor 1 eur zaadjes kan kopen en meer dan 1 keer zaaien? Sla koop ik wel vaak uit de Lidl, want ze hebben daar 1 soort met wortels en dat gaat ook nooit dood (en heeft 4 soorten naast elkaar).Kruiden ga ik, persoonlijk, in maart zaaien, want ze gaan buiten, maar je mag ze eigenlijk hele jaar door zaaien als je ze als kamerplant gaat gebruiken. (hoe meer licht, hoe meer kansen met kiemen natuurlijk) Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Ik heb mijn bieslook, tijm, peterselie en dille al voor gezaaid en deze staan nu mooi al boven. Ze staan nog binnen natuurlijk, in een onverwarmde kamer op de vensterbank. Dit is me vorig jaar ook god bevallen en heb ik als het mei is al flinke plantjes om buiten te zetten. Ik wacht wel met de basilicum aangezien ik die niet in een pot wil kweken dit jaar, maar in de MM bak en dat is nu toch echt nog te fris. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 (edited) Hoi, . Ik heb ze ook vaak uit de supermarkt gekocht maar meestal overleven de supermaktplanten niet. Waarom dan 3EUR betalen als ik voor 1 eur zaadjes kan kopen en meer dan 1 keer zaaien? Als je plantjes uit de supermarket eerst een weekje buiten zich laat aanpassen lukt het wellicht een stuk beter. Het grappige is dat als je ze hebt uitgeplant je ze dan na een maand of twee niet eens meer herkent... Ik ben zo'n zielepoot die liever niet zaait omdat ie het niet over zijn hart krijgt om het teveel aan opgekomen plantjes de nek om te draaien. Erg , he.... Ciao, Edited February 20, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Ik heb bieslook,en munt uit de supermarkt geplant,en dat gaat al jaren goed hoor.Lidlspul van 0,69 cent.Ook de peterselie doet t nog . Ik zaai eigenlijk alleen de kruidensoorten die niet direkt in de supermarkt te koop zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinhommel Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Zaaigrond is niets anders als arme grond.Als je een zak potgrond neemt, door een grove zeef schud, zodat alle kluiten eruit zijn en dan vermengd met 1/3 deel grof rivierzand, is de grond armer en houdt niet te veel vocht vast. Werkt heel goed.Basilicum is een kruid dat wel veel voeding nodig heeft. Zelf zaaien is goedkoper, je neemt een pot met(zaai) grond, dik zaaien, op vensterbank of kas en ca. 1 a 2 weken later doe je hetzelfde met een nieuwe pot. Wanneer je kruiden nodig heb, snijd je 1 tot 2 keer in gedeeltes af, en de keer daarop pak je een verse pot. Voor 2 euro heb je 6 tot 8 potten verse kruiden per soort verspreid over een aantal weken en zonder bestrijdingsmiddelen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts