Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

romke`s tuin


Romke3

Aanbevolen berichten

ja een tuintje kan ik het niet noemen, want het is wel flink uit de kluiten gewassen , maar dan heb je ook wat (te doen).

Ik denk ik zet maar eens een paar fotò`s online van mijn vorderingen dit seizoen. Het weer zit dit voorjaar erg mee, waardoor het spitten en klaarmaken erg gemakkelijk gaat. Dat heb ik wel anders meegemaakt. er zijn nog een paar stukken waar het zevenblad welig tiert, maar ook daar gaat langzamerhand wat moois groeien. hoewel een mooi veldje zevenblad in volle bloei ook wel een fraai gezicht kan zijn, maar dat terzijde.

Er staat al van alles in de kas in mooie kleine potjes zoals tomaten, amarant, cosmea, agastache, kardoen, luciferplantje,schurftkruid, sla en koolplanten, prei, kortom teveel om op te noemen. Ook zit er alweer een heleboel in de volle grond zoals vroege aardappelen (dore) uien en wortelen , bieten, bindsla, artisjok en radijs.Ik wil dit jaar wat strakker de hand houden aan een goede vruchtwisseling, en ik vraag mij af wat eigenlijk de goede volgorde van opvolging is. Ik maak gebruik van een 6 jarige vruchtwisseling waarbij kruisbloemigen, vlinderbloemigen, nachtschades, bladgewassen, vruchtgewassen en knolgewassen elkaar afwisselen, maar wat is het beste na wat? Ik hoor het wel van deze of gene. hier eerst alvast een paar foto`s

groet

romke 2430ydh.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt je kas super, heb je die zelf gemaakt ?

Is die schuine achterkant die open is bv voor het afharden van de planten ?

Of kweek je daar zonder veel water op de planten tomaten ofzo ?

 

Ik heb er geen last van hoor en hopelijk jij ook niet maar je schurftplant klinkt gaaf

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja bedankt voor jullie posietieve reacties, ik ben zelf ook erg blij ml426f.jpg met deze kas, ik heb hem pas een jaar , het is een heel bijzonder ontwerp, want het is een kas en een koude bak in een. Hij is ongeveer 4,5 x 4,5 meter. Op de schuine kant kun je de onderste ramen verschuiven, zodat je van buiten naar binnen kunt werken. Ook heb je zo veel meer mogelijkheid tot ventileren. Hans je had het wel goed gezien , het afdak , dat ik aan de kas heb gebouwd, gebruik ik voor oppotten en afharden van plantjes,het opslaan van gereedschap en materialen ,het af en toe nuttigen van een heerlijk bakje thee, of het schuilen voor een regenbui. Het is wel de bedoeling er nog een druif te laten groeien, en ik kan er in de herfst een paar tomaten neerzetten om af te rijpen. ook is het ideaal voor drogen van uien enzo. Wat het schurftkruid betreft, zegt zwart purperen scabiosa je soms iets meer? Ik geloof niet dat je het er van krijgt ml426f.jpg Deze foto heb ik net nog gemaakt toen ik de kwetsbare plantjes nog maar even extra heb afgedekt, het zal wel weer koud worden vannacht

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf wil ik geen sier dingen enkel eet schurftkruid klonk mij best lekker in de oren dus vandaar dat ik ernaar vroeg in de hoop het te kunnen eten maar nee scabiosa lust ik niet

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel, de link werkt prima .

Daar kan ik wel iets mee, misschien nog niet helemaal dit jaar want ik heb al verscheidene dingen in de grond, maar voor het maken van een teeltplan 2012 zal ik er zeker gebruik van maken. ik pas al jaren wisselteelt toe, maar ik heb nooit goed geweten welke gewassen elkaar het beste opvolgen. Dat staat hierin dus heel goed beschreven. ik had zelf al een schema gevonden op http://www.groen.nl, maar dat is niet zo uitgebreid als deze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel, de link werkt prima .

Daar kan ik wel iets mee, misschien nog niet helemaal dit jaar want ik heb al verscheidene dingen in de grond, maar voor het maken van een teeltplan 2012 zal ik er zeker gebruik van maken. ik pas al jaren wisselteelt toe, maar ik heb nooit goed geweten welke gewassen elkaar het beste opvolgen. Dat staat hierin dus heel goed beschreven. ik had zelf al een schema gevonden op http://www.groen.nl, maar dat is niet zo uitgebreid als deze.

 

Fijn

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

ik ben zo druk met zaaien oppotten, spitten en wieden dat het moelijk lijkt tijd te vinden om de vorderingen eens even op te schrijven.

Het meeste van wat ik dit jaar heb gezaaid is inmiddels boven, met die warme dagen en nachten van nu schiet het werkelijk de grond uit.Ik blijf water geven , tot soms wel 2 keer per dag. Vooral de kleine potjes met gewone potgrond drogen erg snel uit. Ik ben gaan experimenteren met een mengsel van potgrond, goede tuingrond en grof zand, dit bevalt beter, want het droogt minder snel uit. Hoe het zich zal houden in een nattere periode weet ik nog niet. Er zijn al veel plantjes die de volle grond in zouden kunnen, maar de grond hier is zo vreselijk droog dat ik bang ben dat ze het niet zullen halen, of ik moet de hele tuin gaan sproeien, en daar heb ik geen trek in. In februari heb ik gezaaid: Artisjok, broccoli, koolrabi (blauwe), bloemkool, radijs rucola, radijs, bindsla, kropsla en ijssla, prei,spinazie en zomerwortel in de kas.

In maart heb ik gezaaid:kaneelbasilicum,knolselderij, salie,stampeul en verschillende tomaten, aardappelen gepoot en uien en buiten bietjes en witte kool gezaaid.In april: courgettes, dille, hyssop, kardoen, koriander, pimpernel, pluksla, veel verschillende soorten pompoenen, winterprei, rode kool nog meer tomaten,komkommer, sperciebonen en winterwortel en daarnaast nog veel soorten bloeiende planten voor de siertuin.

De bloemkool en broccoli staan er prachtig bij in een tunneltje vanvliesdoek, vandaag heb ik het eerste aardappelloof van de parel boven gezien. Uien , wortel en bieten staan boven, maar hebben wel last van de droogte. Alle sla die ik buiten had geplant is voer voor de mussen, ook de overgebleven witlof vinden ze heerlijk. We eten al sla, radijs, spinazie en rucola uit de kas, de rest zal nog wel even op zich laten wachten. Ik heb vorige week bij een bezoekje aan Vreeken in Dordrecht nog meer spannende zaden aangeschaft van palmkool, rode melde, boomspinazie en zonnewortel allemaal vergeten groente, ik ken ze niet maar ben benieuwd! ook kon ik het niet laten nog meer verschillende pompoenen mee te nemen zodat de tuin weer groter moet! znncj7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, lachen... want die heb ik ook staan... maar ik twijfelde of het hetzelfde was...

 

Mijn kiwi heb ik nog in pot, nog niet in de volle grond, omdat ik nog geen plan voor die kiwi heb... ik bedoel... ik weet wel wat ik wil... een klimrek, maar dat staat er nog niet...

 

Die van ons kronkelt prachtig om een paal van de pergola, dus een klimrek is niet beslist noodzakelijk! Hij staat er nu een paar jaar , maar verder dan kronkelen komt hij niet,want ik heb nog geen kiwi gezien

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...