Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

OK... mijn toppertje is de vlonder over het stilstaande water... als ik het tenminste goed zie, maar ook als ik het niet goed zie... daar zou ik lekker uurtjes kunnen zitten met een boekje (of een dutje doen)...

Geplaatst:

Wat een groene oase Romke, echt geweldig mooi. Die zeskantige tafel lijkt mij erg gezellig tijdens het eten. En idd, dat water en die vlonder lijkt mij ook heerlijk vertoeven. Je hebt er in de afgelopen jaren zeker je best op gedaan! Mijn complimenten.

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur

@Helly Ja er zijn heel wat uurtjes in gaan zitten ,maar dan wordt het ook helemaal zoals je het zelf wil hebben.

De tuin is nu even niet meer de hoofdzaak, (wat het de afgelopen maanden wel is geweest) ik maak nu even tijd voor wat ander DIY klussen. De meeste plantjes staan in de volle grond en in de kas hen ik inmiddels ook een druppelsysteem aangelegd, dat scheelt me heel veel tijd op een dag aan watergeven. Bovendien krijgen ze nu regenwater, en dat vinden ze veel lekkerder dan leidingwater.

bovendien is het water beter op temperatuur. Het heeft hier gisteren nog flink geregend dus mijn IBC vat zit nokkie nokkie vol daar kunnen we voorlopig mee vooruit.

De stokbonen die ik begin mei had geplant zijn totaal mislukt. Van een heel zakje bonen zijn er welgeteld 2 opgekomen en de rest is gewoon verdwenen. Alleen de stiense bonen zijn wel opgekomen. Als ik in de grond kijk vind ik niks terug. Ik had nog een zakje van het ras matilda, die ons vorig jaar zo goed waren bevallen, maar niks dus. Er zat niks anders op dan maar opnieuw te proberen, deze keer zaai ik ze voor zodat ik kan zien wat er gebeurt. 2ezr76x.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

De matilda stokbonen mogen dut jaar zeker niet, want ook de 2e voorzaai is compleet mislukt . Er komen maar een paar van de ca 200 bonen die ik heb gezaaid op, de rest is slijmerig en verrot. Ik had ze voorgeweekt en daarna in de kas gezet om voor te kiemen, maar ik vermoed dat ze daar bijna zijn gekookt door de hoge temperaturen. Dus nu maar bezig met plan C! Ook ontdekte ik gisteren voor het eerst phythophtora in de parel aardappelen. De besmetting is nog gering, en ik probeer alles er uit te plukken. want het gewas is al zover dat er geen andere opties zijn. spuiten wil ik sowieso niet. De dore`s lijken er nog goed bij te staan, ik heb nog geen verdachte blaadjes ontdekt.

Succes is er ook, de eerste bloemkool vandaag geoogst wow en er staat nog een hele rij aan te komen! vandaag ook de eerste pluk aardbeien, die het ondanks het ondakbare plekje wat ze hebben gekregen dit voorjaar toch verassend goed doen. En de eerste stampeultjes geplukt! heerlijk!! De courgettes geven al prachtige bloemen en zullen waarschijnlijk vanaf volgende week gaan produceren. 35d2hzd.jpg67s290.jpg2wem5ic.jpg

Geplaatst:

Prachtig mooi.

Mooie vloeiende lijnen in de tuin. Daar houd ik van.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Pfffff...wat een gave supertuin, en wat een mooie opbrengsten al! Die bloemkool en die broccoli! Oohh...als er bij mij in die bossen bladeren toch ook zoiets moois te voorschijn gaat komen, dan ben ik de gelukkigste mens iop aarde!

Geplaatst:

Romke... ik ben loeinieuwsgierig hoe jij aardappelziekte kan diagnosticeren ... ik had een paar gelige aardappelplanten, maar dat waren hele vroege... die zijn er inmiddels uit... ik had niet het gevoel dat er ziekte was... heb je misschien foto's ervan?

Geplaatst:

Ziet er heerlijk uit Romke

Ik was ook benieuwd hoe je dat kan zien, heb voor t eerst aardappeltjes in de tuin.

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur

[

Pfffff...wat een gave supertuin, en wat een mooie opbrengsten al! Die bloemkool en die broccoli! Oohh...als er bij mij in die bossen bladeren toch ook zoiets moois te voorschijn gaat komen, dan ben ik de gelukkigste mens iop aarde!

Ik had eind vorig jaar al bloemkool gezaaid voor de weeuwenteelt, maar in een bakje en dus verdroogd in de winter. Daarom al vroeg (feb) opnieuw gezaaid en in een tunnel met vliesdoek gezet. Dat heb ik dit jaar voor het eerst gedaan, want het mislukte anders ook vaak (rupsen, knolvoet). In de tunnel krijg je een soort microklimaat, iets warmer en vochtiger als buiten, waar de kolen heel goed in gedijen.

Romke... ik ben loeinieuwsgierig hoe jij aardappelziekte kan diagnosticeren ... ik had een paar gelige aardappelplanten, maar dat waren hele vroege... die zijn er inmiddels uit... ik had niet het gevoel dat er ziekte was... heb je misschien foto's ervan?
IMG]http://i52.tinypic.com/2l8dx69.png[/img]

Het is een kwestie van heel goed kijken naar het loof van je planten, als je verdachte blaadjes ziet met bruinige of grijze vlekken, verwelkte blaadjes of zelfs verwelkte planten is de kans groot dat het phytophtora is. Gele planten en of bladeren zijn normaal als de plant bijna klaar is en gaat afsterven. Op de website van http://www.plantaardig.com/groenteninfo vind je uitstekende informatie over phytophtora en veel bruikbare tips over het kweken van tomaten, paprika`s e.d.Ik heb gisteren de eerste planten van de Doré geoogst en gegeten. Heerlijk altijd , de eerste nieuwe aardappelen, ik heb ze nog nooit zo vroeg gehad.

Ze zien er erg veelbelovend uit, er zaten al flinke knollen bij, alleen, niet erg veel.

prachtig mooi.

Mooie vloeiende lijnen in de tuin. Daar houd ik van.

Ja daar houden wij ook erg van, een beetje een romantische tuin is het wel geworden,

@ helly thnx

Geplaatst:
  • Auteur

2l8dx69.jpg hierbij nogmaals de foto van een phytphtora besmetting in aardappelen.

Dit komt dus ook heel veel voor bij het kweken van tomaten in de open lucht. Sinds ik een kas heb ben ik van dat probleem af.

Een simpel plastic afdakje of hoes helpt ook al heel veel.

Geplaatst:
  • Auteur

Vanmorgen vroeg maar even naar Grunn naar de IKEA om een hele voorraad LILL vitrage op te halen zodat ik vmijn hele tuin kan overtunnelen Niet dus, maar ik ben wel enthousiast over het resultaat, dat overtreft mijn verwachtingen ruimschoots. De vliesdoektunnels die ik had gemaakt zijn toch niet zo windvast, het doek scheurt gemakkelijk en de twee meter breedte van het vliesdoek wat ik had is net te smal voor twee rijen koolplanten. Ze drukken nu het doek alle kanten op. Ik ga de tunnels ook wat korter maken zodat ze in m`n eentje kan verplaatsen, dan ben ik wat flexibeler , en kan ik er wat gemakkelijker bij om te wieden enzo. Ik ben benieuwd of het veel verschil maakt in waterdoorlaatbaarheid. Ik denk het wel want vlgs mij loopt het meeste water van het vliesdoek af. Ik denk ook dat een vliesdoektunnel iets meer de warmte vasthoud, dus dat scheelt wel in het vroege voorjaar. Vandaag weer prachtige bloemkolen geoogst en ook prachtige rode koolrabi, nu het wat geregend heeft gaat het wel erg snel opeens, en dan heb je gauw weer veel gelijktijdig klaar.

Geplaatst:
  • Auteur

9s71aq.jpg

Elke dag bloemkool hoeft nou ook weer niet, dus deze jongens verdwijnen in de bloemkoolsoep

De aardbeien daarentegen vallen dit jaar een beetje tegen, ze zijn niet zo zoet als anders, en er hebben wel meer aan gezeten. Zal wel door de droogte komen.

Geplaatst:

Is die koolrabi niet een beetje te groot? Of maak je er iets van waarin het niet uitmaakt of ze een beetje taai zijn?

Geplaatst:
Dat is afhankelijk van het soort. Ik heb kort geleden 2 soorten gezaaid, 1 die je jong moet oogsten, en een ander is een reuzevariant...

Oh oke, ik denk dat ik ook maar eens zo'n reuzevariant ga zaaien.