ilona82 Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Help!Zo'n twee weken geleden heb ik o.a. tomaat en paprika en potjes binnen voorgezaaid en er komt (nog) niks op, maar er is wel een witte waas, lijkt wel schimmel te zien.Wat is dit, wat kan ik hier tegen doen en brengt dit schade toe aan de later opkomende plantjes? Quote Een leven zonder dromen is als een tuin zonder bloemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Ik had dat vorige jaar ook. Het komt door een heel vochtige omgeving en als je niks doet krijg je meer en meer van die schimmel. Het helpt als je ~2 uurtjes per dag een beetje lucht in je "kas" laat komen. Dus gewoon 2 uurtjes het raampje openlaten (ik zou het doen tijdens het warmste deel van de dag). Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Ik had het enkele dagen geleden in m'n overkapte propagator.De zaadjes leken er geen last van te hebben, die zijn gewoon ontkiemd.Ik heb de schimmel weggedaan, de kap van de propagator gehaald en wat kaneelpoeder gestrooid.Kaneel zou helpen tegen schimmel. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Ik heb nog veel meer witte waas dan hier op de foto's. Dat is de koude vensterbank op het noordoosten. De plantjes storen zich er niet aan, dus ik ook niet. Kaneel kan ik proberen, maar misschien al te laat: ik sta op het punt om die plantjes (capucijners, tuinbonen, peulen) te gaan uitplanten buiten. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Vaak staan de plantjes dan echt te nat. Je kan ook gebruik maken van wat natriumbicarbonaat <0,5 % aan het water toe te voegen. Hier gaan de schimmels van dood. maar de meeste schimmels kunnen niet veel kwaad voor je zaailingen hoor. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Dit heb ik ook steeds maar het kan echt niet veel kwaad, ik heb er trouwens nog nooit een zaailing door verloren.De schimmel verdwijnt van zodra de planten uit de kweekbak gehaald worden. Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilona82 Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Bedankt voor alle tips en antwoorden! Quote Een leven zonder dromen is als een tuin zonder bloemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Ander punt is wel, dat als je de tomaten en pepers al 2 weken geleden gezaaid hebt, het nu toch wel de vraag is of die nog opkomen hoor. Ik zaai ze nog lang niet, maar bij mij elk jaar toch wel met 5 dagen allemaal boven.Als de potjes inderdaad té nat hebben gestaan, is er wel echt een kans dat de zaadjes inmiddels weggerot zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Zeker de pepers kunnen er zonder verwarmingsmat e.d. best lang over doen hoor. Dus niet zo maar weg gooien het kan soms wel een maand duren dan. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 ow écht ? logisch dat mensen dan al in januari gaan zaaien. Ja ik zaai inderdaad op matje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Het in Januari zaaien is eigenlijk ook meer voor de niet Annuum soorten daar je anders met niet rijpe pods(bessen wat de pepers en paprika's eigenlijk zijn) zit. Ook kan het soms helpen om de temperatuur juist wat te laten schommelen voor een goede ontkieming. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Of evt in een kasje in de zon zetten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 hier zetten we de föhn van echtgenote er even op... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 De tip van het kaneel is ook echt een goede hoor. Dat heb ik gisteren voor het eerst gebruik en kan niet anders zeggen dan dat het werkt. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts