Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Witte waas over potgrond!

ilona82

Recommended Posts

Help!

Zo'n twee weken geleden heb ik o.a. tomaat en paprika en potjes binnen voorgezaaid en er komt (nog) niks op, maar er is wel een witte waas, lijkt wel schimmel te zien.

Wat is dit, wat kan ik hier tegen doen en brengt dit schade toe aan de later opkomende plantjes?

WP2014021700352301392632467.jpg

WP2014021700115371392632460.jpg

WP2014021700218181392632464.jpg

Een leven zonder dromen is als een tuin zonder bloemen

Ik had dat vorige jaar ook. Het komt door een heel vochtige omgeving en als je niks doet krijg je meer en meer van die schimmel. Het helpt als je ~2 uurtjes per dag een beetje lucht in je "kas" laat komen. Dus gewoon 2 uurtjes het raampje openlaten (ik zou het doen tijdens het warmste deel van de dag).

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Ik had het enkele dagen geleden in m'n overkapte propagator.

De zaadjes leken er geen last van te hebben, die zijn gewoon ontkiemd.

Ik heb de schimmel weggedaan, de kap van de propagator gehaald en wat kaneelpoeder gestrooid.

Kaneel zou helpen tegen schimmel.

38719040-121b-4cf7-975d-293f0550bc66.jpg?t=1392373879

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Ik heb nog veel meer witte waas dan hier op de foto's. Dat is de koude vensterbank op het noordoosten. De plantjes storen zich er niet aan, dus ik ook niet. Kaneel kan ik proberen, maar misschien al te laat: ik sta op het punt om die plantjes (capucijners, tuinbonen, peulen) te gaan uitplanten buiten.

Vaak staan de plantjes dan echt te nat. Je kan ook gebruik maken van wat natriumbicarbonaat <0,5 % aan het water toe te voegen. Hier gaan de schimmels van dood. maar de meeste schimmels kunnen niet veel kwaad voor je zaailingen hoor.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Dit heb ik ook steeds maar het kan echt niet veel kwaad, ik heb er trouwens nog nooit een zaailing door verloren.

De schimmel verdwijnt van zodra de planten uit de kweekbak gehaald worden.

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Ander punt is wel, dat als je de tomaten en pepers al 2 weken geleden gezaaid hebt, het nu toch wel de vraag is of die nog opkomen hoor. Ik zaai ze nog lang niet, maar bij mij elk jaar toch wel met 5 dagen allemaal boven.

Als de potjes inderdaad té nat hebben gestaan, is er wel echt een kans dat de zaadjes inmiddels weggerot zijn.

Het in Januari zaaien is eigenlijk ook meer voor de niet Annuum soorten daar je anders met niet rijpe pods(bessen wat de pepers en paprika's eigenlijk zijn) zit. Ook kan het soms helpen om de temperatuur juist wat te laten schommelen voor een goede ontkieming.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 2 weeks later...