Ga naar inhoud

Aardpeer met zusje

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

N.a.v. een ander bericht bedacht ik iets.

Zou het mogelijk zijn om in het idee van de "three sisters" de maïs te vervangen door aardpeer?

't Is zo maar een idee dat opborrelt. Heeft iemand dit ooit al eens geprobeerd? Zo nee, dan ga ik het dit jaar gewoon eens proberen.

Voor wie het idee "3 sisters" niet kent ff kort:

• eerst mais zaaien;
  • als de mais groot genoeg is stokbonen leggen, die klimt in de mais, dus geen gedoe met stokken;
  • daarna pompoen of courgette planten. Het vele blad daarvan onderdrukt het onkruid.

Kortom iedereen helpt iedereen.

Geplaatst:

Zelf denk ik dat de aardpeer teveel voedingsstoffen wegneemt..of zelf niet tot ontwikkeling komt. De stengels zullen wel stevig genoeg zijn, maar het blad van de aardpeer is ook nogal groot.Ik ben benieuwd, laat je het af en toe horen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Volgens mij zou dat kunnen werken. De aardpeer is familie van de zonnebloem, en kan dus 1 van de zusters zijn. Ik weet alleen niet of die stengels van de aardpeer sterk genoeg zijn om een klimboon te dragen/stutten/verdragen.

Ik heb gemerkt in een aantal seizoenen, dat de combinatie op zich al zorgt voor stevige groei. (Al hoeft dat niet te duiden op overvloedige oogst.) Afgelopen jaar zonnebloemen gezet bij mais en bonen (en een overstekende pompoen lekker laten kronkelen daar). De zonnebloemen werden mega grote wagenwielen. De mais stond hoog en fors op zijn pootjes.

Dezelfde zonnebloemen (zelfde zaad) in een ander bed, zonder de gezusters gaf zonnebloemen van minder dan de helft doorsnede. Misschien heb ik er ergens nog een foto van.

edit: gevonden hier zie je heel goed het effect van de drie zusters

1238338_637756022936056_767615413_n.jpg

Terug naar de aardpeer, familie dus... de volgende link zegt dat stikstof toch een belangrijke meststof is: http://edepot.wur.nl/51678

(dus de combi met bonen is gunstig, een rustige, langzame vorm van stikstofbemesting)

5.1 Stikstof

Stikstof is een belangrijke meststof voor de groei van de aardpeer. De optimale gift voor de aardpeer ligt tussen de 100 en 150 kg N per ha blijkt uit onderzoek van de Suiker Unie. Stikstof is bevorderd de knolopbrengst en het inuline gehalte. Teveel stikstof geeft een te weelderig gewas en benadeelt het percentage drogestof en het suikergehalte.

5.2 Kalium

Een kaligift van 100 kg per ha volstaat bij de aardpeer. Een hogere kaligift zorgt niet

voor een hogere opbrengst.

5.3 Fosfaat

Aardperen hebben een kleine fosfaatbehoefte. 20 kg per ha is voldoende. Het maakt geen verschil in opbrengst of kwaliteit of fosfaat in de rij of volveld gegeven wordt.

Dan is het alleen nog de vraag of je gaat combineren met pompoen. Ik las namelijk dat de eigenschap van pompoen (bodembedekken) ook vervuld wordt door de aardpeer in een later stadium. Misschien kan je het met 2 zussen af??

Met bonen kan je ook lage bonen overwegen. Als ze tenminste genoeg licht kunnen vangen om te groeien.

Geplaatst: (aangepast)

Dank jullie voor het meedenken. Ik ga het gewoon proberen. Als er nieuws is meld ik me wel.

Misschien kan je het met 2 zussen af??

De aardperen wil ik toch verhuizen. Ik zet ze een beetje ruim en zie het resultaat wel. Bij de aardperen heb ik hier inderdaad nauwelijks onkruid. Dus wellicht geen pompoen? De pompoen gaat sowieso als laatste naar buiten. Dus die kan ik ook nog wel "vergeten".

Met bonen kan je ook lage bonen overwegen.

De aardperen worden hier zo'n 2½ m. hoog. Dat gaan lage boontjes niet leuk vinden denk ik. Bovendien zal ik dan de eventuele oogstbare boontjes nooit terugvinden vrees ik.

Zelf denk ik dat de aardpeer teveel voedingsstoffen wegneemt..of zelf niet tot ontwikkeling komt.

Daar zat ik ook aan te denken. Aan de andere kant maïs lust ook heel wat, dus misschien valt het mee.

En wat een verschil tussen de zonnebloemen!

En nu weer snel de tuin in.

Edit:

De pompoen gaat er sowieso als naar buiten.

Lees: De pompoen gaat sowieso als laatste naar buiten. (Haastige spoed en zo.)

[off topic] De spellingchecker herkent "moestuinier" niet. [/off topic]

aangepast door Gast
Geplaatst:
Ik denk dat de aardperen echt veel teveel bladeren hebben om er bonen tegenop te laten groeien. Dat worden enorme bossen met stug groen blad. ...
Daar heb je wel een punt . Zou een aardpeer misschien minder blad maken als er bonen in groeien? Minder licht of zo? Of toch zonnebloemen? Maar ja die eet ik eigenlijk nauwelijks.

Eerst maar slapen, morgen de grijze cellen aan het werk zetten.

Geplaatst:

wat ideetjes:

mijn aardpeer waait regelmatig om hier, de mais niet

de stikstof van de bonen zit toch in de wortelknolletjes? en komt pas vrij als de stengels afgeknipt zijn en de wortels verteren? dan hebben de andere zusjes er pas plezier van als je daarna nog doorgroeien toch?

Geplaatst:

Ik heb even rondgekeken op wikipedia en de bacterie die stikstof bindt doet dat vooral door er NH 4 van te maken, dit is ammoniak en dat lost redelijk goed op in water. Als de wortels van de aard?peer? Dan dicht bij de wortels van de bonen zijn kunnen ze de stikstof misschien wel opnemen??

Geplaatst:

Vastleggen van stikstof gebeurt inderdaad door de knolletjes, maar deze stellen een deel beschikbaar aan de plant terwijl ook een deel aan de grond wordt afgegeven. Er komt dus al (wat) stikstof beschikbaar terwijl de bonen/erwten groeien zoals Jarno zegt, nog meer wanneer de planten weer afsterven zoals RobO zegt. Afgifte van stikstof schijnt overigens sterker te zijn bij stambonen, omdat deze zelf minder stikstof vergen voor het omhoog groeien en dus meer overlaten voor andere planten. Wat je leest over "bonen" zou je dus eigenlijk nog moeten vertalen naar stok- of stambonen, afhankelijk van de situatie. Voor de drie zusters techniek zijn alleen stokbonen geschikt natuurlijk, dus is het stikstofverrijkende effect van de bonen (iets) minder groot.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Het is maar net welk doel je voor ogen hebt, Suus. Vorig seizoen zette ik lage boontjes bij de mais en de zonnebloemen (en de pompoen).

Het bleek dat deze dus niet genoeg licht kregen voor een leuke bonen oogst, maar ze hoe lullig klein ze bleven, ze zorgden wél voor stikstofbemesting van mais en zonnebloemen, die zichtbaar hoger en groter werden. Als het je niet om de boontjes gaat, kan je toch bonen inzetten voor bemesting.

(Ook veel slakken trouwens die die kleine bonenplantjes steeds platgraasden, het was niet alleen lichtgebrek)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...