Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoeveel compost op moestuin?


Sanne2

Recommended Posts

Ik lees veel op internet dat je compost kunt gebruiken om de bodemstructuur te verbeteren.

Ik heb vorig jaar een stuk grond dat begroeid was met gras omgespit en gebruikt als moestuin. Uit een bodemtest bleek dat de grond vrij zuur was en dat er bijna geen voeding in zat.

De grond waar de moestuin op zit is kleigrond. Ik heb ongeveer 2 weken geleden gespit en tegelijkertijd mest onder gespit.

 

Is het nu nog verstandig om compost op de tuin aan te brengen of kan ik dan beter wachten vlak voordat ik ga zaaien?

Hoeveel kg compost per m2 zou je dan kunnen gebruiken?

Link to comment
Share on other sites

Of compost en mest elkaar tegen werkt kan ik geen goed antwoord op geven wel heb ik even in mijn velt boek gekeken. En daar staat:

Compost gift:

Matig 250 kg (5) kruiwagens

Veel 700kg (14) kruiwagens

Zeerveel 1000kg (20) kruiwagens

Per are per jaar.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Link to comment
Share on other sites

Compost en mest werken elkaar niet tegen. Compost kun je altijd opbrengen! Het werkt als een soort mest, maar vooral indirect!

 

Uitleg (en daarbij gebruik ik de benadering van Velt/biologische landbouw): Door het over langere tijd, toch zeker 5 jaar, steeds compost op de grond te brengen, vormt zich geleidelijk een humuslaag in het bovenste deel (30 cm.) van je grond waar planten vooral hun voedsel vinden. Die humuslaag geeft daarna de basisvoeding voor je planten. Jaarlijks komt 1 a 5 % van die humus als voedsel voor je planten ter beschikking. Ook goed verteerde (dus niet verse!) mest kun je als compost beschouwen.

 

Als die voedzame laag zich na 5, 6 jaar of langer heeft gevormd, geldt het principe dat je blijft aanvullen wat je er (door je oogsten) uit haalt. Ik weet even niet of het advies van Velt, dat Simke aanhaalt, geldt voor de opbouwfase of voor grond die al die basis heeft. Daarom geef ik de vuistregels die ik zelf hanteer en die ongeveer op hetzelfde zullen neerkomen.

 

Tijdens de opbouwfase is een mulchlaag met groencompost (gemaakt van verteerde planten, waarbij ook houtachtig materiaal of stro of bladeren gemengd mogen worden) en/of van verteerde/gecomposteerde dierlijke mest van ca. 8 cm op je grond nodig. Best aanbrengen voor de winter of aan begin van de winter. Maar daarbuiten kan ook altijd. Mocht alle compost verdwenen zijn voor de volgende winter, dan enkele centimeters aanvullen.

Als na een jaar of 6 je tuin een humuslaag heeft opgebouwd, die voldoende is als basis dan volstaat een laag van ca. 3 cm.

 

- Compost van planten geeft vrij weinig directe voeding. Compost van of goed verteerde dierlijke mest bevat aanzienlijk meer voeding die meteen voor planten beschikbaar is.

- Gebruik geen verse mest. Laat ze eerst minstens een half jaar, liever een jaar verteren/rotten/composteren! Verse mest is wezenlijk anders van samenstelling en werkt ook totaal anders in je tuin dan verteerde dierlijke mest.

- Compost en mest NIET onderspitten. Hooguit licht inwerken met een hark of cultivator. Ik zelf geef de voorkeur aan alleen mulchen ermee: voedingsstoffen komen niet minder goed bij plantenwortels + wordt door wormen, bacteriën enzovoort vanzelf in de grond gebracht en zo is het een (gunstige!) permanente bodembedekking, die ook helpt voor vochthuishouding en bodemstructuur (luchtig!).

 

Gewassen die veel voeding vragen, geef je vooral van die verteerde dierlijke mest/compost bij je teeltwisselschema. Voor gewassen die minder nodig hebben zal de compost die van verteerde plantenresten is gemaakt volstaan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Het ligt er aan hoe je de compost wil gebruiken.

 

Als "fijn maken van de gespitte grond"" is harken, licht cultiveren en onkruid wegschoffelen, kun je het net zo goed nu al verspreiden. Met het klaarmaken van de bedden, maak je eventuele brokken in de compost later ook mee fijn. Mocht er nog onkruid boven komen, dan neem je dat in een keer mee weg. Als je de grond nog dieper bewerkt of gaat frezen, zou ik compost nog niet aanbrengen. Als ze dieper in de grond verdwijnt, heeft ze veel minder nut...behalve dan dat er wat meer organisch materiaal in je bodem komt.

 

Als je het als mulch wilt gebruiken, kun je ook nu de grond al vlak maken. En dan de compost erover. De mulchlaag houdt de onderliggende grond luchtig en los. Als we een koude winter hadden gehad, zou ik je adviseren om het pas later te doen, in verband met opwarmen van de grond. Normaal is november/december de beste tijd ervoor.

 

Mocht je kiezen voor een permanente afdekking, dan kun je een deel van de tuin met een dikkere laag compost toedekken nu. Naar gelang je meer ter beschikking krijgt, ga je bedje voor bedje verder.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Vorig jaar 5 kuub compost op 90 m2 rivierklei gegooid en in laten fresen. Een goede oogst gehad en de grond is nu beter bewerkbaar. Volgende week gaat er drie kuub compost op 180 m2. Deze wordt deze keer niet ingefreesd maar licht ondergewerkt. Voor volgend jaar ligt er drie kuub paardemest te rotten en gaat er ook nog 3 kuub compost op. Een van de andere tuinders werkt volgens de "permacultuur" methode en heeft drie kuub verse paardemest op de tuin gegooid. Dit wordt er binenkort ingefreesd. Schijnbaar werkt alles als je er maar in gelooft.

Link to comment
Share on other sites

Compost heeft een neutrale of licht basische(alkalische) ph.

Voor een zure grond is het dus een must.

Ik zou het zo snel mogelijk aanbrengen.

En je kan misschien kalk onderharken, dat verhoogt de ph.

Mest breng ik aan ten laatste 3 weken voor je je groenten gaat planten.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nou, ik heb moestuinles gehad van een permacultuur-tuinder en die raadde toch echt niet aan om verse mest te gebruiken, en was overigens al helemaal tegen de grond diep bewerken (behalve dan de eerste keer als je je grond teelklaar maakt). Dus je collega op de tuin heeft t toch niet helemaal tof begrepen, BonTon

elizabet.nl

Link to comment
Share on other sites

mijn id:

 

ja, lijkt me ook, die verse paardenmest kun je mee broeien als het heel diep ligt maar verder lekker een jaartje laten liggen denk ik

 

spitten hangt wel van je grond af:

op veen zakt de boel elk jaar flink in en dan brengt spitten mest en lucht in

op andere grondjes moet je soms flink wat organisch materiaal in de diepte brengen, dus ook spitten

op een oudere permatuin zal de bodem wel in orde zijn en kun je van boven af voedingstoffen toeveoren met mulch, compost en oude mest

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ik begrijp hieruit dat je compost het beste vóór de winter kunt aanbrengen?

Maar de landelijke compostdagen zijn in maart...

Hoe kan ik e.e.a. combineren?

Alsnog nú compost aanbrengen (als een mulchlaag) of

de compost bewaren tot aankomende winter (geen flauw idee of dat kan/zinvol is)?

En hoe bewaar je dat dan zodat er geen voedingsstoffen verloren gaan?

 

Compost is voor mij een heel nieuw onderwerp in mijn tuin, vandaar mijn (misschien) domme vragen hierover...

Alvast dank voor jullie antwoord(en).

Link to comment
Share on other sites

Compost heeft een neutrale of licht basische(alkalische) ph.

 

Je kunt de zuurgraad van compost enigermate sturen. Niet extreem, maar toch. Een neutrale compost bestaat uit ong. 70 a 75 % bruin materiaal en 25 a 30 % groen. (Veel maakt ook nog uit welke materialen je gebruikt) Een hoger aandeel bruin materiaal voedt meer de schimmels bij omzetting en later in de bodem, met een licht zuur resultaat. Meer "groen" bevoordeelt vooral de bacteriën en dan wordt de compost eerder licht basisch. Het heeft ook effect op het soort stikstof dat gevormd wordt. Bacteriën voeden zich vooral met snel opneembare suikers(koolstof). Bevat de compost meer bruin materiaal dat voor bacteriën moeilijk te verteren is, dan nemen schimmels het heft in handen aangezien die complexere koolstof verbindingen als cellulose aankunnen om zich mee te voeden.

 

Vaste planten, bomen en struiken doen het beter met een bodem waarin schimmels de overhand hebben. Korterlevende planten, zoals veel groenten, gaan beter in een omgeving waarin vooral bacteriën het werk doen. Ook met mulchen kun je hier rekening mee houden.

Kunstmest is funest voor veel van het bodemleven. In feite maakt dat het voedend vermogen van een goede, levende bodem, juist kapot. Het gebruik van veel kalk is een gevolg van verzuring die een sterke bijwerking is van stikstofrijke kunstmest. Compost, of ze nu neutraal, licht zuur of licht basisch is zal op extremere zuurgraad altijd een zekere neutraliserende werking hebben.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...