Groentengewas Geplaatst: 26 februari 2014 Geplaatst: 26 februari 2014 hallo, ik heb vandaag een MM bak in elkaar gezet. nu heb ik ook grond gekocht wat ik nog moet mengen. ik heb gekocht : - potgrond- tuinaarde ------------------------- wat is de verhouding tussen deze 2 voor een goede grond voor groenten. en wat kan er nog bij om het niet zo snel uit te laten drogen van de zomer , ( hoorde iets van een soort zilverzand??) alvast bedankt! Quote
Else Geplaatst: 26 februari 2014 Geplaatst: 26 februari 2014 In de makkelijke moestuin bak moet toch makkelijke moestuinmix. http://www.makkelijkemoestuin.nl/makkelijke-moestuin-mix Quote
Groentengewas Geplaatst: 26 februari 2014 Auteur Geplaatst: 26 februari 2014 klopt , maar dat heb ik niet , en is niet te koop in de buurt. dus wil nu zelf mixen en heb al tuinaarde en potgrond gekocht. dus weet iemand hoe ik de perfecte mix krijg met die 2 + nog wat erbij ? alvast bedankt Quote
Caatjeh Geplaatst: 26 februari 2014 Geplaatst: 26 februari 2014 Je kunt de mix ook zelf samenstellen 1/3 compost1/3 turftstrooisel1/3 vermiculliet (te koop bij de welkoop/boerenbond, of zie website mm moestuin. Quote
Groentengewas Geplaatst: 26 februari 2014 Auteur Geplaatst: 26 februari 2014 bedankt voor de informatie, maar is er niks te doen met de spullen die ik al heb ? ik heb al 10 zakken tuinaarde met mesten 10 zakken potgrond. kan ik er niks bij doen om ongeveer hetzelfde t krijgen? zodat mijn groente goed groeit! + wat vocht vast houd? heb namelijk dit liggen zie foto: Quote
jasmin Geplaatst: 26 februari 2014 Geplaatst: 26 februari 2014 Gewoon gebruiken wat je hebt. Eventueel nog vermiculiet toevoegen. Die grondmixen zijn geen wetten hoor. En na een jaar intensief gebruiken, zit je moestuinbak vol met wortels, beetje afhankelijk wat en hoeveel je geplant hebt. En dan moet je toch bij gaan vullen of zelfs vervangen. Je moet zo denken: zit er voldoende voedsel in, voldoende lucht, voldoende structuur etc. En dan gaan met de banaan. Ik zou echter niet teveel tuingrond gebruiken, al moet ik zeggen dat ik laatst een zak heb gezien die mijn man had gekocht, en dat was hele mooie tuingrond, waar ook compost doorheen zat. Ik wist niet wat me overkwam. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
weknow Geplaatst: 26 februari 2014 Geplaatst: 26 februari 2014 Zo een MM-bak heb ik niet. Heb wel wat twijfels over de blijkbaar "verplichte" samenstelling van de grond, zoals die blijkbaar wordt aanbevolen.1/3 compost1/3 turftstrooisel1/3 vermiculliet 1/3 turfstrooisel > maakt m.i. de grond veel te zuur voor veel gewassen.vermiculiet is nogal moeilijk te krijgen. Nooit gezien bij een Boerenbondwinkels of andere winkels in mijn contreien. Moet al op vrij speciale winkeltjes of internetadresjes zijn om dat te krijgen.Verder valt het me op, dat in dit mengsel wel heel weinig voeding voor planten zit. Dat zal niet veel oogst geven, zonder aanmerkelijke bijvoeding! Zelf zou ik die potgrond gebruiken. Daar zit al wat meer voeding in dan in dat speciale mengsel. Maar zeker ook nog niet voldoende voor de meeste groenten in een seizoen. Zeker de planten die meer voeding nodig hebben wat bijvoeden. Makkelijk daarvoor is gedroogde koemest te gebruiken. Daar zit in ieder geval een gemiddeld gunstige verhouding van de door planten meest gebruikte voedingsstoffen in. Verder vind je ook op dit forum heel veel over de MM bak en bemesting daarvan. Rechtsboven zit een zoekfunctie: type daar eens MM of moestuinbak of telen in potten e.d. en je vindt heeeeel veeel Die bemeste tuingrond lijkt me ongeschikt om groenten in te kweken. Ik zou het hooguit gebruiken om een border in de gewone tuin wat aan te vullen of op te hogen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Estemy Geplaatst: 27 februari 2014 Geplaatst: 27 februari 2014 Ik gooi ook bemeste tuingrond in mijn bakken (en de bodemlaag is de aarde dat al was in mijn tuin). Waarom? 1. Goedkoop. Het kost veel geld om bakken te bouwen en aarde kopen. Ik ga dus voor de goedkoopste optie. Alle andere opties zijn heel erg duur, misschien volgende jaar ga ik langzaam mijn grond verbeteren, maar voor het begin werkt dit ook. Ik weet dat dit gaat lukken, want mijn planten waren vorige jaar in bemeste tuingrond en de oogst was prima (had toen nog geen bakken). Ik ga dit jaar ook een beetje koemestkorrels bij gooien, waar het nodig is. 2. Geen verschil voor mij of een plant in een bak groeit of in volle grond. Eigenlijk IS de bak volle grond, dat een beetje hoger is dan normaal. Ik heb ook geen worteldoek of wat dan ook in de bodem van mijn bakken, planten kunnen, als ze willen, diepere wortels hebben dan in het limiet van mijn bak. Afdrogen gaan ze niet, want ik ga een irrigatiesysteem bouwen. 3. Logistiek. Ik kan niet ergens iets bestellen en laten bezorgen, want mijn tuin heeft geen deur naar de straat. Hoe zwaar is 2 m3 grond? Ja best zwaar... Kan dus goede grond niet bestellen, maar moet naar de tuincentrum en dan pak per pak halen en 100 keer naar de auto rennen en terug. Daar hebben ze alleen gewone bemeste tuingrond en geen vermiculiet enz. Als ze dat zouden wel hebben zou het ook over 10eur per pak zijn en ik heb over 100 zakken nodig. Misschien is mijn aanpak niet voor iedereen en ik ben ook geen allesweter, maar kosten zijn kosten. Zou ik miljonair zijn zou ik anders denken, maar voor mij is de tuin juist een middel om beter te leven en minder geld uitgeven in de supermarkt. Maar tuinieren is ook een hobby en ik zou nooit meer uitgeven voor een hobby dan dat ik per se moet. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Groentengewas Geplaatst: 27 februari 2014 Auteur Geplaatst: 27 februari 2014 zo veel antwoorden en informatie dat ik helemaal niet meer hoe of wat, wat nou als ik bijvoorbeeld 40liter potgrond en iets van 15 liter bemeste tuinaarde mix + daar nog is scherp zand doorheenmeng , zou dit wat zijn ? dan is het ongeveer 2 delen potgrond op 1 deel tuinaarde (bemest) alvast bedankt Quote
Bit Geplaatst: 27 februari 2014 Geplaatst: 27 februari 2014 Verder vind je ook op dit forum heel veel over de MM bak en bemesting daarvan. Rechtsboven zit een zoekfunctie: type daar eens MM of moestuinbak of telen in potten e.d. en je vindt heeeeel veeel Quote
palmera Geplaatst: 27 februari 2014 Geplaatst: 27 februari 2014 Ik, als beginnende hobbyist, zou zeggen dat je dat best zo kan doen. Zeker als je die spullen al gekocht hebt.Ik heb zelf vorig jaar helemaal niks met de grond gedaan in mijn tuin als alleen wat mestkorrels gegeven, en mijn oogst was veel en prima van smaak, voor mij dan toch! Ik kreeg die zaailingen vorig jaar mei onverwachts, dus ik wist ook niet hoe of wat en heb ze ook maar in de tuin gezet her en der... Ik ben tevreden met de groenten die ik had en smaakten prima, kan vast beter als je ze betere voeding/grond geeft, maar het is maar wat je er zelf mee wil en van verwacht.Dit jaar ga ik ook naast de volle grond ook in potten kweken, maar van mij krijgen ze alleen potgrond en af en toe wat mest. Ik heb dan ook niet de plek om allerlei verschillende zakken grond/turf ed te bewaren. Kijk gewoon zelf wat je doet en als je dit jaar met je oogst niet tevreden bent, kun je volgend jaar altijd nog kijken om het anders te doen Quote
henkg Geplaatst: 27 februari 2014 Geplaatst: 27 februari 2014 Volgens de foto heb je potgrond 40 liter, en tuinaarde 25 liter, van elk 10 zakken. Als je gaat mengen is de verhouding ongeveer 60% potgrond / 40% bemeste tuinaarde. Daar lijkt me weinig mis mee. Bij elkaar is dat trouwens 650 liter. Bij een laag van 30 cm genoeg voor ruim 2 vierkante meter. Twee MM bakken dus? Misschien een test doen?Je zou alles met het mengsel kunnen vullen, op twee vakjes na. Een vakje met alleen potgrond, een vakje met alleen tuinaarde. In die twee vakjes, plus een derde vakje (met het 60/40 mengsel) teel je hetzelfde gewas. Gaandeweg het seizoen kun je dan de verschillen gaan zien, als die er al gaan zijn. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Groentengewas Geplaatst: 27 februari 2014 Auteur Geplaatst: 27 februari 2014 Heel erg bedankt voor je reactie! hier heb ik wat aan! ik heb trouwens een zelfgemaakte MM bak van 2,40m lang en 90 cm breed nog 1 vraag! zou ik er nog scherpzand bij doen bij die 650liter grond? en zo ja hoeveel kilo? Quote
Groentengewas Geplaatst: 3 maart 2014 Auteur Geplaatst: 3 maart 2014 nou vandaag maar begonnen met me bak te vullen , ik heb het nu zo gedaan: 11 zakken van 40l potgrond (dus 440 liter)en 7 zakken van 25l bemeste tuinaarde (175 liter) hoop dat het zo goed is , en dat het ook groeit! Quote
kris1984 Geplaatst: 3 maart 2014 Geplaatst: 3 maart 2014 Zo zien mijn baken er ook uit. Erg netjes . Alleen zie ik ( kan het mis hebben) dat je behandeld hout heb gebruikt. Maar ik zie niet dat je hem aan de binnekant heb bekleed. Behandeld hout is schadelijk voor jezelf en voor de plantjes. Quote
Groentengewas Geplaatst: 3 maart 2014 Auteur Geplaatst: 3 maart 2014 er zit overal worteldoek in Quote
scubapat Geplaatst: 3 maart 2014 Geplaatst: 3 maart 2014 Ik zie dat je bakken al vol zijn, mijn reactie is dus wellicht een beetje laat... Maar misschien hebben andere mensen er iets aan. Vermiculiet vind je gewoon in de bouwhandel in zakken van 40 L (en wellicht een pak goedkoper dan bij de moestuinwinkels). Quote
weknow Geplaatst: 3 maart 2014 Geplaatst: 3 maart 2014 Ik heb wel eens een zak vermiculiet bij een aannemer gehaald. Maar de samenstelling is (mogelijk) niet hetzelfde als wat in de landbouw gebruikt wordt. 100% zekerheid had ik niet, maar na enig onderzoek op internet bij de fabrikant van dat bouw-vermiculiet was ik er toch niet gerust op vanwege dat er diverse toevoegingen en fabricage-technieken inzaten die specifiek voor bouwtoepassingen zijn en die ik niet zonder meer in mijn tuin wil strooien. Ik heb die zak toen teruggebracht. Op vermiculiet die door tuinders gebruikt wordt, staat ook expliciet vermeld dat deze speciaal voor deze toepassing is vervaardigd! Ik ruil mijn "inzichten" graag in voor die van iemand die hierin echt deskundig is. Maar misschien is toch enige voorzichtigheid geboden! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
kris1984 Geplaatst: 3 maart 2014 Geplaatst: 3 maart 2014 Niks gezecht maar vind het er nog steets goed uitzien Quote
Groentengewas Geplaatst: 3 maart 2014 Auteur Geplaatst: 3 maart 2014 bedankt , maar hij word nog veel mooier hoor strax als die vol met groenten staat Quote
kris1984 Geplaatst: 3 maart 2014 Geplaatst: 3 maart 2014 Het is inderdaad erg kaal zonder groente. Quote
Bit Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 ivm met de soortjes Vermiculiet die er zouden kunnen zijn ( ik heb er echt geen verstand van ) Ik heb deze ( van Persica overgenomen ) Dat "Agra" zal wel iets van "tuin-inzet" zijn toch ? Teelt enzo. Quote
weknow Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Persica kennende (van het forum alleen)...die zou nooit iets kopen dat niet goed was....zou ik helemaal op vertrouwen! Jij hebt inderdaad de speciale voor de tuinbouw. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Groentengewas Geplaatst: 5 maart 2014 Auteur Geplaatst: 5 maart 2014 ehm sorry maar ik zit even vast bij Vermiculiet waar heb ik dit voor nodig ? sorry ben nog een dummie op dat gebied Quote
Groentengewas Geplaatst: 5 maart 2014 Auteur Geplaatst: 5 maart 2014 ok ik heb het even opgezocht wat het was , nu snap ik het ook Maar moet ik dit dan nog mengen door mijn grond? of hoeft dit nu niet meer? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.